Det Nye Testamente 2023
20.-26. februar. Matthæus 6-7: »Han underviste dem som en, der har myndighed«


»20.-26. februar. Matthæus 6-7: ›Han underviste dem som en, der har myndighed‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2023 (2022)

»20.-26. februar. Matthæus 6-7«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2023

Billede
Jesus underviser ved søbredden

Jesus underviser folket ved søbredden, af James Tissot

20.-26. februar

Matthæus 6-7

»Han underviste dem som en, der har myndighed«

Når vi læser skrifterne med et spørgsmål på sinde og med et oprigtigt ønske om at forstå, hvad vor himmelske Fader ønsker, at vi skal vide, så indbyder vi Helligånden til at inspirere os. Når du læser Matthæus 6-7, så læg mærke til disse indtryk.

Nedskriv dine indtryk

Bjergprædikenen er en af de bedst kendte prædikener i kristendommen. Frelseren underviste med et rigt billedsprog, såsom en by på et bjerg, liljer på marken og ulve forklædt som får. Men bjergprædikenen er meget mere end en smuk tale. Kraften i Frelserens belæringer til hans disciple kan ændre vores liv, især når vi efterlever dem. Så bliver hans ord mere end ord, de bliver en sikker grundvold for livet, der ligesom den kloge mands hus kan holde til verdens storme og stigende floder (se Matt 7:24-25).

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Matthæus 6-7

At efterleve Frelserens lære kan hjælpe mig til at blive ligesom ham.

Bjergprædikenen indeholder mange evangeliske principper. Når du studerer disse kapitler, så spørg Herren, hvad han ønsker, at du skal lære.

Et princip, du kan finde, er behovet for at prioritere det, der hører Gud til, frem for det, der hører verden til. Hvilke af Frelserens lærdomme i Matthæus 6-7 hjælper dig til at fokusere på himmelske anliggender? Hvilke andre tanker eller indtryk gør du dig? Hvad bliver du inspireret til at gøre? Overvej at skrive dine indtryk ned. For eksempel:

Matthæus 6:1-4

Jeg bør være mere bekymret for, hvad Gud tænker om mig, end hvad andre folk tænker.

Et andet emne i Matthæus 6-7 er bøn. Brug et øjeblik på at evaluere dine bønner. Hvordan synes du, at det går med dine bestræbelser på at komme Gud nærmere gennem bøn? Hvilke lærdomme i Matthæus 6-7 inspirerer dig til at forbedre dine bønner? Nedskriv de indtryk, I modtager. For eksempel:

Matthæus 6:9

Når jeg beder, ønsker jeg at behandle vor himmelske Faders navn med ærbødighed.

Matthæus 6:10

Når jeg beder, kan jeg udtrykke mit ønske om, at Herrens vilje må ske.

Du kan overveje at læse bjergprædikenen igen og kigge efter andre tilbagevendende principper eller budskaber, der er særligt relevante for dig. Nedskriv det, du finder ud af, i din studiebog sammen med dine tanker og indtryk.

Billede
familiebøn

Vi kan komme Gud nærmere gennem bøn.

Matthæus 6:7

Hvad betyder det at lade »munden løbe«, når man beder?

Nogle forstår det at lade »munden løbe«, som at man gentager de samme ord om og om igen. Men det kan også beskrive noget, der ikke har nogen værdi. Hvis man lader »munden løbe« i bøn, kan det betyde, at man beder uden oprigtighed og inderlighed (se Alma 31:12-23).

Matthæus 7:1-5

Jeg kan dømme retfærdigt.

I Matthæus 7:1 kan det virke som om, at Frelseren siger, at vi aldrig skal dømme, men i andre skriftsteder (deriblandt andre vers i dette kapitel) kommer han med instruktioner til, hvordan man kan dømme. Hvis det synes forvirrende, så kan Joseph Smiths oversættelse af dette vers måske hjælpe: »Døm ikke uretfærdigt, for at I ikke skal dømmes, men døm en retfærdig dom« (JSO, Matt 7:2 i Guide til skrifterne). Hvad finder du i Matthæus 7:1-5 og resten af kapitlet, der hjælper dig til at vide, hvordan du »døm[mer] en retfærdig dom«?

Se også Lynn G. Robbins, »Den retfærdige dommer«, Liahona, nov. 2016, s. 96-98.

Matthæus 7:21-23

Jeg lærer Jesus Kristus at kende ved at gøre hans vilje.

Vendingen »Jeg har aldrig kendt jer« i Matthæus 7:23 blev ændret i Joseph Smiths Oversættelse til »I har aldrig kendt mig« (se JSO Matt 7:33). Hvordan kan denne ændring hjælpe dig til bedre at forstå det, som Herren underviste om i vers 21-22 angående at gøre hans vilje? Hvor godt føler du, at du kender Herren? Hvad kan du gøre for at lære ham bedre at kende?

Se også David A. Bednar, »Kender I mig«, Liahona, nov. 2016, s. 102-105.

Matthæus 7:24-27

At adlyde Frelserens lære skaber et solidt grundlag for mit liv.

Efterlevelse af evangeliet fjerner ikke modgang fra vores liv. Begge huse i Frelserens lignelse i Matthæus 7:24-27 oplevede den samme storm. Men et af husene var i stand til at modstå den. Hvordan har det at efterleve Frelserens lære skabt et solidt fundament for dig? Hvad føler du dig inspireret til at gøre for at fortsætte med at bygge dit »hus på klippen«? (se vers 24).

Se også Helaman 5:12.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Matthæus 6-7.

Matthæus 6:5-13.Hvad kan vi lære om bøn af den måde, hvorpå Frelseren bad? Hvordan kan vi bruge hans bøn som et forbillede til at forbedre vores personlige bønner og familiebønner? (se også Luk 11:1-13). Hvis I har små børn, så kan I øve jer i at bede sammen.

Matthæus 6:33.Hvad betyder det at »først [søge] Guds rige«? Hvordan gør vi dette individuelt og som familie?

Matthæus 7:1-5.For at visualisere læresætningerne i disse vers, kan jeres familie finde en splint (et lille stykke træ) og en bjælke (et stort stykke træ). Hvad lærer det at sammenligne de to stykker træ os om at dømme andre?

Matthæus 7:24-27.Hjælp jeres familie til bedre at forstå Frelserens lignelse om den kloge mand og tåben ved at få dem til at hælde vand på noget sand og derefter på en sten. Hvordan kan vi bygge vores åndelige grundvold på sten?

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Den kloge mand og den ukloge mand«, Børnenes sangbog, s. 132.

Gør dit personlige studium bedre

Del indsigt. En drøftelse af de principper, du lærer i dit personlige studium, er ikke kun en god måde at undervise andre på; det er også med til at styrke din egen forståelse. Prøv at tale om et princip, du har lært i denne uge, med en i familien eller i din klasse i Kirken.

Billede
Jesus beder

Jeg bad for dig, af Del Parson