Det Nye Testamente 2023
6.-12. februar. Johannes 2-4: »I skal fødes på ny«


»6.-12. februar. Johannes 2-4: ›I skal fødes på ny‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2023 (2022)

»6.-12. februar. Johannes 2-4«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2023

Billede
Jesus taler med Nikodemus

6.-12. februar

Johannes 2-4

»I skal fødes på ny«

Når du læser Johannes 2-4, vil Ånden undervise dig om ting angående din egen omvendelse. Notér til hans tilskyndelser. Du kan finde yderligere åndelig indsigt fra studieforslagene i dette oplæg.

Nedskriv dine indtryk

Ved en bryllupsfest i Kana lavede Kristus vand om til vin – en begivenhed, som Johannes kaldte »begyndelsen på [Kristi] tegn« (Joh 2:11). Det er sandt på mere end en måde. Skønt det var det første mirakel, som Jesus udførte offentligt, så kan det også symbolisere en anden mirakuløs begyndelse – processen, hvor vores hjerte bliver forandret, så vi bliver stadigt mere som Frelseren. Dette livets mirakel begynder med beslutningen om at følge Jesus Kristus, at ændre sig og leve et bedre liv gennem ham. Dette mirakel kan være så livsændrende, at det at »fødes på ny« er en af de bedste måder at beskrive det på (Joh 3:7). Men genfødsel er blot begyndelsen på disciplens vej. Kristi ord til den samaritanske kvinde ved brønden minder os om, at hvis vi fortsætter på denne vej, så vil evangeliet til sidst blive en »kilde« inde i os, der »vælder med vand til evigt liv« (Joh 4:14).

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Johannes 2:1-11

Jesu Kristi mirakler »åbenbarede [hans] herlighed.«

Når du læser om Frelseren, der forvandler vand til vin i Johannes 2:1-11, kan du få yderligere indsigt ved at overveje perspektiverne hos de forskellige mennesker, der var der, herunder Maria, disciplene og andre. Hvis du havde været vidne til de begivenheder, der er beskrevet her, hvad ville dit indtryk af Jesus så have været? Hvad fortæller dette mirakel dig om ham?

Johannes 3:1-21

Vi skal fødes på ny for at komme ind i Guds rige.

Da Nikodemus kom til Jesus, da han var alene, var han en varsom iagttager. Senere forsvarede han dog offentligt Jesus (se Joh 7:45-52) og sluttede sig til de troende ved Frelserens begravelse (se Joh 19:38-40). Hvilke lærdomme finder du i Johannes 3:1-21, der kan have inspireret Nikodemus til at følge Jesus og blive født på ny?

Profeten Joseph Smith forklarede: »At blive født igen sker gennem Guds Ånd gennem ordinancer« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 96). Hvilken rolle spillede din dåb og bekræftelse – at blive »født af vand og ånd« (Joh 3:5) – i at du blev født på ny? Hvad gør du for at fortsætte denne forandringsproces? (se Alma 5:11-14).

Se også Mosija 5:7; 27:25-26; David A. Bednar, »I skal fødes på ny«, Liahona, maj 2007, s. 19-22.

Johannes 3:16-17

Vor himmelske Fader viser sin kærlighed til mig gennem Jesus Kristus.

Ældste Jeffrey R. Holland har sagt: »Den første store sandhed i evigheden er, at Gud elsker os af hele sit hjerte, kraft, sind og styrke« (»I morgen vil Herren gøre undere blandt jer«, Liahona, maj 2016, s. 126). Hvornår har du følt Guds kærlighed gennem den gave, der er hans Søn?

Nadveren er en tid, hvor man kan tænke over Guds kærlighed og den gave, hans Søn er. Hvilke nadversalmer hjælper dig til at føle denne kærlighed? Hvad kan du gøre for at gøre nadveren mere meningsfuld?

Når du fortsætter med at læse om Frelserens lære og tjeneste, kan du spørge dig selv, hvordan det, du læser, kan hjælpe dig til at forstå og mærke Guds kærlighed.

Johannes 4:24

Er Gud en ånd?

Nogle kan blive forvirrede over Jesu udtalelse om, at Gud er en ånd. Joseph Smiths oversættelse af dette vers kommer med en vigtig tydeliggørelse: »For sådanne har Gud lovet sin Ånd« (JSO, Joh 4:26, i Guide til skrifterne). I nutidig åbenbaring står der også, at Gud har et legeme af kød og knogler (se L&P 130:22-23; se også 1 Mos 5:1-3; Hebr 1:1-3).

Johannes 4:5-26

Kristus tilbyder mig sit levende vand.

Hvad kan Jesus have ment, da han sagde til den samaritanske kvinde, at enhver, der drikker af det vand, han tilbyder, aldrig vil tørste? Hvordan er evangeliet ligesom vand?

Billede
Vandløb

Kristi evangelium er det levende vand, der nærer vores sjæle.

Et af Frelserens budskaber til den samaritanske kvinde var, at det er vigtigere, hvordan vi tilbeder, end hvor vi tilbeder (se Joh 4:21-24). Hvad gør du for at »tilbede Faderen i ånd og sandhed«? (Joh 4:23).

Se også Guide til skrifterne, »Tilbedelse«, JesuKristiKirke.org; Dean M. Davies, »Velsignelserne ved at tilbede«, Liahona, nov. 2016, s. 93-95.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Johannes 2-4.Når jeres familie læser disse kapitler denne uge, så læg særligt mærke til, hvordan Frelseren brugte hverdagsting – fødsel, vind, vand og mad – til at undervise om åndelige sandheder. Hvilke ting i jeres hjem kan I bruge til at undervise om åndelige sandheder?

Johannes 2:13-17.Hvilke urene påvirkninger har jeres familie brug for at holde ude af jeres hjem, så det vil være et helligt sted – som templet? Hvad vil I gøre for at holde disse ting ude?

Johannes 3:1-6.Tal med jeres familie om miraklet, som graviditet og fødsel er – processen med at skabe et levende, intelligent væsen. Jesus underviste om, at vi skal blive genfødt, før vi kommer ind i Guds rige. Hvorfor er det at blive genfødt en god metafor for den forandring, der kræves af os, før vi kan komme ind i Guds rige? Hvordan kan vi opleve processen med åndelig genfødsel?

Johannes 3:16-17.Opfordr jeres familie til at udtrykke dette vers med deres egne ord, som om de forklarede det for en ven. Hvordan har Jesus Kristus hjulpet os til at mærke Guds kærlighed?

Johannes 4:5-15.Hvad lærte Frelseren os, da han sammenlignede sit evangelium med levende vand? Måske kan jeres familie se på noget rindende vand og beskrive egenskaberne vand har. Hvorfor skal vi drikke vand hver dag? På hvilke måder er Jesu Kristi evangelium som »en kilde, som vælder med vand til evigt liv«? (Joh 4:14).

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Hvad enten jeg hører fuglenes sang«, Børnenes sangbog, s. 16.

Gør dit personlige studium bedre

Se efter symboler. Skrifterne bruger ofte genstande, begivenheder eller handlinger til at repræsentere åndelige sandheder. Disse symboler kan øge din forståelse af den læresætning, der bliver undervist om. Frelseren sammenlignede for eksempel omvendelse med genfødsel.

Billede
Kristus og den samaritanske kvinde ved brønden

Levende vand, af Simon Dewey