Nieuwe Testament 2023
6–12 februari. Johannes 2–4: ‘U moet opnieuw geboren worden’


‘6–12 februari. Johannes 2–4: “U moet opnieuw geboren worden”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘6–12 februari. Johannes 2–4’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2023

Afbeelding
Jezus spreekt met Nicodemus

6–12 februari

Johannes 2–4

‘U moet opnieuw geboren worden’

De Geest zal u inzicht in uw eigen bekering geven als u Johannes 2–4 leest. Schrijf zijn ingevingen op. U krijgt wellicht nog meer geestelijke inzichten uit de ideeën in dit lesschema.

Schrijf uw indrukken op

Jezus veranderde op een bruiloft in Kana water in wijn. Johannes noemde die gebeurtenis het ‘begin van de tekenen’ (Johannes 2:11). Dat is in meer dan één opzicht waar. Hoewel dit het eerste wonder was dat Jezus in het openbaar verrichtte, kan het ook een ander wonderbaarlijk begin symboliseren: de voortschrijdende vernieuwing van ons hart waardoor we steeds meer op onze Heiland gaan lijken. Dit levenslange wonder begint met het besluit om Jezus Christus te volgen, een ander mens te worden en dankzij Hem een nieuw leven te leiden. Dit wonder kan uiteindelijk iemands leven zo veranderen dat ‘opnieuw geboren worden’ een uitstekende beschrijving is (Johannes 3:7). Maar wedergeboorte is slechts het begin van het pad van discipelschap. Christus’ woorden tot de Samaritaanse vrouw bij de bron maken ons duidelijk dat we het evangelie op dat pad uiteindelijk zullen ervaren als ‘een bron […] van water dat opwelt tot in het eeuwige leven’ (Johannes 4:14).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Johannes 2:1–11

De wonderen van Jezus Christus hebben ‘Zijn heerlijkheid geopenbaard’.

In Johannes 2:1–11 leest u hoe de Heiland water in wijn verandert. U kunt meer inzicht in dit wonder krijgen door het te bekijken vanuit het perspectief van de verschillende mensen die erbij waren, zoals Maria, de discipelen en anderen. Als u de gebeurtenis met eigen ogen gezien had, welke indruk zou u dan van Jezus hebben? Wat leert u uit dit wonder over Jezus?

Johannes 3:1–21

Ik moet opnieuw geboren worden om het koninkrijk van God binnen te gaan.

Toen Nicodemus in het geheim naar Jezus toeging, ging hij behoedzaam te werk. Later verdedigde hij Jezus openlijk (zie Johannes 7:45–52). Ook sloot hij zich op de begrafenis van de Heiland bij de gelovigen aan (zie Johannes 19:38–40). Welke leringen staan er in Johannes 3:1–21 die Nicodemus er mogelijk toe inspireerden om Jezus te volgen en opnieuw geboren te worden?

De profeet Joseph Smith heeft gezegd: ‘Wedergeboren worden gebeurt door Gods Geest, door middel van verordeningen.’ (Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith [2007], 104.) Welke rol hebben uw doop en bevestiging – geboren worden ‘uit water en Geest’ (Johannes 3:5) – in uw wedergeboorte gespeeld? Wat doet u om dit proces van verandering voort te zetten? (Zie Alma 5:11–14.)

Zie ook Mosiah 5:7; 27:25–26; David A. Bednar, ‘U moet wedergeboren worden’, Liahona, mei 2007, 19–22.

Johannes 3:16–17

Onze hemelse Vader toont zijn liefde voor mij door Jezus Christus.

Ouderling Jeffrey R. Holland heeft gezegd: ‘De eerste grote waarheid van alle eeuwigheid is dat God ons met geheel zijn hart, macht, verstand en sterkte liefheeft.’ (‘Morgen zal de Heere wonderen doen in uw midden’, Liahona, mei 2016, 127.) Hoe hebt u de liefde van God door de gave van zijn Zoon gevoeld?

Het avondmaal biedt de gelegenheid om over de liefde van God en de gave van zijn Zoon na te denken. Door welke avondmaalslofzangen voelt u zijn liefde? Wat kunt u zoal doen om het avondmaal meer voor u te laten betekenen?

Vraag uzelf onder het lezen van de leringen en bediening van de Heiland af hoe datgene wat u leest u helpt Gods liefde te begrijpen en te voelen.

Johannes 4:24

Is God een geest?

Voor sommigen klinkt Jezus’ verklaring dat God een geest is misschien verwarrend. In dit vers is in de Joseph Smith Translation een belangrijke correctie aangebracht: ‘Want aan zulke mensen heeft God zijn Geest beloofd’ (Johannes 4:26, JST). Uit hedendaagse openbaring is duidelijk dat God een lichaam van vlees en beenderen heeft (zie Leer en Verbonden 130:22–23; zie ook Genesis 5:1–3; Hebreeën 1:1–3).

Johannes 4:5–26

Christus biedt mij zijn levende water aan.

Wat bedoelde Jezus toen Hij tegen de Samaritaanse vrouw zei dat wie ook van het water drinkt dat Hij geeft in eeuwigheid geen dorst meer zal krijgen? In welke opzichten is het evangelie als levend water?

Afbeelding
beek met stromend water

Het evangelie van Christus is het levende water dat onze ziel verkwikt.

De Heiland maakte de Samaritaanse vrouw onder meer duidelijk dat onze wijze van aanbidden belangrijker is dan de plek waar we aanbidden (zie Johannes 4:21–24). Wat doet u om ‘de Vader [te] aanbidden in geest en waarheid’? (Johannes 4:23.)

Zie ook Gids bij de Schriften, ‘Aanbidden, aanbidding’, schriften.ChurchofJesusChrist.org; Dean M. Davies, ‘De zegeningen van aanbidding’, Liahona, november 2016, 93–95.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

Johannes 2–4.Als u deze week die hoofdstukken met uw gezin leest, let er dan vooral op hoe de Heiland geestelijke waarheden aan de hand van alledaagse dingen – geboorte, wind, water en voedsel – duidelijk maakt. Met welke voorwerpen bij u thuis kunt u geestelijke waarheden overbrengen?

U kunt eventueel bij uw studie van deze hoofdstukken samen de video’s over deze gebeurtenissen bekijken: ‘Jesus Turns Water into Wine’, ‘Jesus Cleanses the Temple’, ‘Jesus Teaches of Being Born Again’, ‘Jesus Teaches a Samaritan Woman’ (ChurchofJesusChrist.org).

Johannes 2:13–17.Welke onreine invloeden moet uw gezin buiten de deur houden zodat het een heilige plek zoals de tempel kan zijn? Wat gaat u doen om die zaken buiten de deur te houden?

Johannes 3:1–6.Praat in uw gezin over het wonder van een zwangerschap en geboorte, het proces dat een levend, intelligent wezen tot leven brengt. Jezus heeft uitgelegd dat we opnieuw geboren moeten worden voordat we het koninkrijk van God binnen kunnen gaan. Waarom is wedergeboorte een goede metafoor voor de verandering die we moeten ondergaan voordat we het koninkrijk van God kunnen betreden? Hoe kunnen wij het proces van geestelijke wedergeboorte beleven?

Johannes 3:16–17.Laat uw gezinsleden deze verzen in hun eigen woorden uitdrukken, alsof ze die aan een vriend of vriendin uitleggen. Hoe heeft Jezus Christus ons Gods liefde laten voelen?

Johannes 4:5–15.Wat probeerde de Heiland duidelijk te maken toen Hij zijn evangelie met levend water vergeleek? Misschien kan uw gezin naar stromend water kijken en de eigenschappen van water noemen. Waarom moeten we elke dag water drinken? In welke opzichten is het evangelie van Jezus Christus als ‘een bron […] van water dat opwelt tot in het eeuwige leven’? (Johannes 4:14.)

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen liedje: ‘Ik voel uw liefde, Heer’, Kinderliedjes, p. 42–43.

Uw individuele studie verbeteren

Let op symbolen. In de Schriften worden vaak voorwerpen, gebeurtenissen of handelingen gebruikt die geestelijke waarheden vertegenwoordigen. Die symbolen kunnen uw begrip van de behandelde leer verrijken. De Heiland vergeleek bekering bijvoorbeeld met een wedergeboorte.

Afbeelding
Jezus en de Samaritaanse vrouw bij de bron

Levend water, Simon Dewey