Kom och följ mig
18–24 november. Jakobs brev: ’Var ordets görare, inte bara dess hörare’


”18–24 november. Jakobs brev: ’Var ordets görare, inte bara dess hörare’” Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2019 (2019)

”18–24 november. Jakobs brev”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2019

Bild
Abraham ber utanför sitt tält

Abraham på Mamres slätter, av Grant Romney Clawson

18–24 november

Jakobs brev

”Var ordets görare, inte bara dess hörare”

Notera uttryck som du lägger märke till när du läser Jakobs brev, och skriv ner dem. Hur manas du att leva efter de här sanningarna?

Skriv ner dina intryck

Ibland kan en enda vers ur skrifterna förändra världen. Jakobs brev 1:5 verkar som ett enkelt råd – om du behöver visdom, fråga Gud. Men när den fjortonårige Joseph Smith läste den versen, ”tycktes [den] med stor kraft tränga in i [hans] hjärtas innersta känslor” (Joseph Smith – Historien 1:12). Med den inspirationen handlade Joseph efter Jakobs uppmaning och sökte visdom från Gud genom bön. Och Gud gav verkligen villigt, han gav Joseph ett av de märkligaste himmelska besöken i mänsklighetens historia – den första synen. Den synen ändrade Josephs livs inriktning och ledde till återställelsen av Jesu Kristi kyrka på jorden. Vi är alla i dag välsignade av att Joseph läste och handlade efter Jakobs brev 1:5.

Vad finner du medan du studerar Jakobs brev? Kanske kan en vers eller två förändra dig eller någon du älskar. Du kan finna ledning när du söker uppfylla din mission i livet. Du kan finna uppmuntran att tala vänligt eller att ha mer tålamod. Låt vad som än inspirerar dig ”tränga in i [ditt] hjärtas innersta känslor”. Kom ihåg att ”ödmjukt [ta] emot ordet” som Jakob skrev, ordet som ”har makt att frälsa era själar” (Jak. 1:21).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Jakobs brev

Vem var Jakob?

Det tros allmänt att författaren till Jakobs brev var son till Maria, Jesu Kristi mor, och sålunda Frälsarens halvbror. Jakob nämns i Matteus 13:55; Markus 6:3; Apostlagärningarna 12:17; 15:13; 21:18 samt Galaterbrevet 1:19; 2:9. Det tycks av de här skriftställena som om Jakob var ledare i kyrkan i Jerusalem och hade kallats till apostel (se Gal. 1:19).

Jakobs brev 1:2–4; 5:7–11

Att tålmodigt uthärda leder till fullkomning.

”Det kan vara svårt att vänta”, sa president Dieter F. Uchtdorf. Vi vill ha det vi vill ha och vi vill ha det nu. Följaktligen kan tålamodet som begrepp verka otrevligt” (”Fortsätt i tålamod”, Liahona, maj 2010, s. 56). Efter att ha läst Jakobs brev 1:2–4; 5:7–11, vad skulle du säga är Jakobs huvudbudskap om tålamod? Vilka ytterligare insikter har du fått efter att ha läst resten av president Uchtdorfs tal? Hur kan du visa Herren att du är villig att vara tålmodig?

Jakobs brev 1:3–8, 21–25; 2:14–26; 4:17

Tro kräver handling.

Hur vet man om man har tro på Jesus Kristus? Hur visar dina gärningar din tro på Gud? Tänk på de här frågorna medan ni studerar Jakobs undervisning om tro. Det kan också vara intressant att läsa om Abraham och Rahab, två exempel som Jakob nämnde (se 1 Mos. 22:1–12; Jos. 2). Hur visade de att de hade tro på Gud?

Att läsa Jakobs brev 1:3–8, 21–25; 2:14–26; 4:17 kan hjälpa er komma på sätt att bli bättre görare av ordet. Skriv ner de intryck som ni får och planera att handla efter dem.

Se även Alma 34:27–29; 3 Nephi 27:21.

Jakobs brev 1:263:1–18

De ord jag säger har kraft att såra eller välsigna andra.

I det rika bildspråk som Jakob använder i sitt brev finner vi hans livfullaste språk i hans råd om språket. Ni kan göra en lista över alla de sätt som Jakob använder för att beskriva tungan eller munnen. Vad säger varje jämförelse eller bild om de ord vi säger? Tänk på något du kan göra för att välsigna någon med dina ord (se L&F 108:7).

Jakobs brev 2:1–9

Som en Jesu Kristi lärjunge bör jag älska alla människor oavsett deras omständigheter.

Jakob varnade speciellt de heliga för att gynna de rika och förakta de fattiga, men hans varning kan tillämpas på alla fördomar vi kan ha gentemot andra. Det kan vara svårt att känna igen våra sätt att döma andra negativt, men Herren har lovat att han ska hjälpa oss se var vi behöver förbättra oss (se Eth. 12:27). Medan du under bön studerar Jakobs brev 2:1–9 kan du rannsaka ditt eget hjärta och lyssna efter den Helige Andens maningar. Kommer du på några förändringar du behöver göra i ditt sätt att behandla eller tänka på andra?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag:

Jakobs brev 1:5

Ni kan läsa Jakobs brev 1:5 och låta en familjemedlem sammanfatta redogörelsen för den första synen (se JS–H 1:8–13 eller videon ”Fråga Gud: Joseph Smiths första syn” på LDS.org). Låt några i familjen ge sina vittnesbörd om profeten Joseph Smith och om upplevelser när vår himmelske Fader besvarat deras böner.

Jakobs brev 1:26–27

Ni kan se videon ”Att vara kristen” (LDS.org) i samband med de här verserna. Läs sedan Jakobs definition av en ren gudstjänst och diskutera olika sätt för familjen att göra er religionsutövning renare.

Jakobs brev 3

I Jakobs brev 3 finns många bilder som kan inspirera till minnesvärd åskådningsundervisning för att hjälpa familjen komma ihåg att tala vänligt. Ni kan till exempel diskutera hur en liten gnista eller en tändsticka kan starta en stor brand, och familjemedlemmarna kan tänka på tillfällen när ett ovänligt ord orsakade problem (se v. 5–6). Eller så kan ni servera något surt eller beskt i något som vanligtvis används för söt mat – som citronjuice i en honungsburk. Det här kan leda till en diskussion om att se till att våra ord är behagliga och upplyftande (se v. 9–14).

Jakobs brev 4:5–8

Varför bör vi ”närma [oss] Gud” när vi ställs inför frestelser?

Jakobs brev 5:14–16

Att berätta om en personlig upplevelse av att ta emot en prästadömsvälsignelse kan uppmuntra familjemedlemmarna att ”be om en prästadömsvälsignelse när [de] är i behov av andlig kraft” (Dallin H. Oaks, ”Vikten av prästadömsvälsignelser”, Liahona, juli 2012, s. 48).

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra våra personliga studier

Handla efter det du får veta. När du studerar bör du lyssna till maningar från Anden om hur du kan tillämpa det du lär dig på ditt liv. Bestäm dig för att följa de här maningarna och mer fullständigt leva efter evangeliet. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 35.)