Kom och följ mig
4–10 november. Hebreerbrevet 1–6: ’Jesus Kristus, ’källan till evig frälsning’’


”4–10 november. Hebreerbrevet 1–6: ’Jesus Kristus, ’källan till evig frälsning’’” Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2019 (2019)

”4–10 november. Hebreerbrevet 1–6”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2019

Bild
Kristus står med en ung flicka och en man

Balsam i Gilead, av Anne Henrie

4–10 november

Hebreerbrevet 1–6

Jesus Kristus, ”källan till evig frälsning”

Att skriva ner andliga intryck hjälper dig förstå vad den helige Anden vill lära dig. Att handla efter intrycken visar din tro på att maningarna är verkliga.

Skriv ner dina intryck

Vi måste alla avstå från något för att ta emot Jesu Kristi evangelium – vare sig det är dåliga vanor, felaktiga uppfattningar, ohälsosamt umgänge eller något annat. För hedningar betydde omvändelsen ofta att överge falska gudar. Men för hebreer (judar) visade sig omvändelsen bli om inte svårare så lite mer komplicerad. Deras omhuldade tro och traditioner var ju grundade i dyrkan av den sanne Guden och hans profeters undervisning som sträckte sig tusentals år bakåt. Men apostlarna lärde att Moses lag hade fullbordats i Jesus Kristus och att en högre lag nu gällde för troende. Skulle omvändelsen till kristendomen innebära att hebreerna måste ge upp sin tidigare tro och sina traditioner? Brevet till hebreerna försökte avgöra sådana frågor genom att lära att Moses lag, profeterna och förrättningarna alla är viktiga men att Jesus Kristus är större (se Hebr. 1:1–4; 3:1–6; 7:23–28). Ja, allt det här pekar på och vittnar om Kristus som Guds Son och den utlovade Messias som judarna hade väntat på. Budskapet till hebreerna och oss alla är att vi ibland måste ge upp traditioner för att göra Jesus Kristus till centrum i vår tillbedjan och våra liv – för det är genom Kristus som vi kan ”få barmhärtighet” (Hebr. 4:16).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Hebreerbrevet

Vem skrev brevet till hebreerna?

Vissa forskare har ifrågasatt om Paulus skrev brevet till hebreerna. Hebreerbrevets litterära stil är lite annorlunda än Paulus andra brev, och de tidigaste versionerna av texten nämnde ingen författare. Men eftersom tankarna som framförs i Hebreerbrevet stämmer överens med Paulus övriga undervisning har sista dagars heliga liksom de flesta kristna i allmänhet accepterat att Paulus åtminstone varit delaktig i skrivandet av det här brevet.

Se även Handledning för skriftstudier, ”Paulus brev”.

Hebreerbrevet 1–5

Jesus Kristus är vår himmelske Faders avbild.

Många judar hade svårt att acceptera Jesus Kristus som Guds Son. Brevet till hebreerna lär att allting hos Jesus vittnar om och företräder Fadern. När du läser de fem första kapitlen i Hebreerbrevet kan du föra en lista över Jesu Kristi titlar, roller, egenskaper och gärningar som nämns. Vad lär de här sakerna dig om Frälsaren? Vad lär det här dig om vår himmelske Fader?

Hur utökar följande uttalande av äldste Jeffrey R. Holland din kunskap om undervisningen i de här kapitlen? ”Jesus … [kom] för att förbättra människans uppfattning om Gud och för att bönfalla dem att älska sin himmelske Fader som alltid älskat och alltid kommer att älska dem. … När Kristus mättade de hungriga, botade de sjuka, tillrättavisade hycklare, vädjade till människorna att tro – visade han oss Fadern” (”Guds storhet”, Liahona, nov. 2003, s. 72).

Hebreerbrevet 2:9–18; 4:12–16; 5:7–8

Jesus Kristus led frestelser och svagheter så att han kan förstå och hjälpa mig.

Känner du att du ”frimodigt [kan] gå fram till nådens tron” och söka barmhärtighet? (Hebr. 4:16.) Ett budskap i Hebreerbrevet är att trots våra synder och svagheter kan vi närma oss Gud, och vi har möjlighet att få hans nåd. Vad finner du i Hebreerbrevet 2:9–18; 4:12–16; 5:7–8 som stärker din övertygelse om att Jesus Kristus hjälper dig med dina utmaningar i dödligheten? Du kan skriva ner dina tankar och känslor om vad Frälsaren gjort för dig i en dagbok.

Se även Mosiah 3:7–11; Alma 7:11–1334.

Hebreerbrevet 3:7–4:11

Ska jag få del av Guds välsignelser får jag inte ”förhärda” mitt hjärta.

Fastän de hade omvänts till kristendomen fann en del judiska heliga det svårt att helt ta emot Jesu Kristi evangelium och dess välsignelser. Genom att åter berätta om de forna israeliterna hoppades Paulus kunna övertala judarna att undvika det misstag deras förfäder gjorde – att förkasta Guds välsignelser till följd av otro. (Ni kan läsa den berättelse som Paulus syftade på i 4 Mos. 14:1–12, 26–35.)

Tänk på hur Hebreerbrevet 3:7–4:11 kan gälla dig. För att göra det kan du begrunda till exempel de här frågorna:

  • På vilket sätt retade israeliterna upp Herren? (Se Hebr. 3:8–11.) Vilka är följderna av att ha ett hårt hjärta?

  • När har jag låtit mitt hjärta bli förhärdat? Finns det några välsignelser som Gud vill ge mig som jag inte får på grund av brist på tro?

  • Vad kan jag göra för att utveckla ett mjukt och förkrossat hjärta? (Se Eth. 4:15; Ords. 3:5–6; Alma 5:14–15).

Se även 1 Nephi 2:16; 15:6–11; Jakobs bok 1:7–8; Alma 12:33–36.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag:

Hebreerbrevet 1:8–9

På vilka sätt har Jesus visat att han älskar rättfärdighet och hatar ogudaktighet? Om vi har orättfärdiga önskningar, vad kan vi göra för att förändra dem?

Hebreerbrevet 2:1–4

Kan du komma på någon åskådningsundervisning som kan hjälpa familjen förstå vad det betyder att hålla fast vid evangeliets sanningar som ”vi har hört”? Du kan illustrera med något föremål som är svårt att hålla tag i. På vilket sätt liknar våra ansträngningar att behålla vårt vittnesbörd att fånga och hålla fast det här föremålet? Hur kan vi se till att ”det vi har hört” inte ”driver” bort från oss? (v. 1.)

Hebreerbrevet 2:9–10

För att utforska uttrycket ”för dem till frälsning” kan ni börja med att diskutera hur man styr eller ”för” någon. Vad gör en som styr och för oss? På vilket sätt är Jesus Kristus som en kapten för oss och vår frälsning?

Hebreerbrevet 5:1–5

De här verserna kan hjälpa er ha en diskussion om vad det betyder att bli kallad av Gud att bära prästadömet eller utföra andra kallelser i kyrkan av någon som har myndighet. Vad kan vi lära oss av Jesu Kristi exempel på att ta emot och fullfölja kallelser?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra våra personliga studier

Försök på andra sätt. I stället för att alltid studera skrifterna på samma sätt kan ni pröva olika studiemetoder. En del idéer finns i ”Förslag för att förbättra dina personliga skriftstudier” i början av det här materialet.

Bild
Kristus visar sig för nephiterna

Kristus besöker Nya världen, av Walter Rane