Kom og følg mig
15.-21. april. Påske: ›Død, hvor er din brod?‹


»15.-21. april. Påske: ›Død, hvor er din brod?‹«,Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2019, 2019

»15.-21. april. Påske«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2019

Billede
Graven i haven

15.-21. april

Påske

»Død, hvor er din brod?«

Når du læser vidnesbyrdene om Frelserens opstandelse i dette oplæg, så læg mærke til de følelser og indtryk, du får fra Helligånden.

Nedskriv dine indtryk

I den sidste uge af Frelserens liv tog mange jøder omkring ham del i påskens traditioner. De forberedte måltider, sang sange og mødtes med hinanden for at ihukomme israelitternes udfrielse af slaveri under egypterne. Familier lyttede til historien om den ødelæggende engel, der gik forbi de af deres forfædres hjem, som på døren var afmærket med lammets blod. Trods alle disse fejringer, der var så fulde af symboler på udfrielsen, var relativt få klar over, at Jesus Kristus, Guds Lam, var ved at udfri dem fra synden og dødens slaveri – gennem hans lidelse, hans død og hans opstandelse. Men ikke desto mindre var der dem, der genkendte Jesus som deres lovede Messias, deres evige Udfrier. Fra den dag og fremover har Jesu Kristi disciple båret vidnesbyrd for hele verden om, »at Kristus døde for vore synder … at han blev begravet, at han opstod på den tredje dag« (1 Kor 15:3-4).

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Matthæus 21-28

Jesus Kristus har magt til at overvinde synd, død, prøvelser og svagheder.

En måde at fokusere på velsignelserne ved Frelserens forsoning denne uge er at bruge tid hver dag på at læse om den sidste uge i Jesu liv (en mulig læseoversigt følger). Hvad finder du i disse kapitler, som hjælper dig til at føle Frelserens kærlighed? Hvad lærer du om hans kraft til at udfri dig fra synd og død? Hvad lærer du om at udholde prøvelser og overvinde svagheder? Hvordan udøver du tro på hans udfrielseskraft ?

Billede
Den sidste nadver

Den sidste nadver, af Carl Bloch

Matthæus 28:1-10; Lukas 24:13-35; Johannes 20:19-29; 1 Korinther 15:1-8, 55

Mange vidner bærer vidnesbyrd om Jesu Kristi opstandelse.

Forestil jer, hvordan det må have været for disciplene at se, at Jesus blev hånet, mishandlet og korsfæstet. De havde været vidne til hans magt, følt sandheden i hans lærdomme og havde tro på, at han var Guds Søn. At være vidne til hans død kan have været en trosprøve for nogle, men de blev snart vidner til miraklet ved hans opstandelse.

Hvad kan du lære af disse beretninger fra dem, der så den opstandne Frelser? Markér eller læg mærke til hver persons oplevelse i Matthæus 28:1-10; Lukas 24:13-35; Johannes 20:19-29 og 1 Korinther 15:1-8, 55. (Vær opmærksom på, at andre vidner til den opstandne Kristus kan findes i 3 Nefi 11; Mormon 1:15; Eter 12:38-39; Lære og Pagter 76:19-24; 110:1-10 og Joseph Smith – Historie 1:15-17). Hvad i disse beretninger styrker din tro på Herrens bogstavelige opstandelse? Efter Frelserens opstandelse opstod andre og viste sig for mange (se Matt 27:52-53; 3 Ne 23:9). Hvorfor synes du, at det er vigtigt, at dette blev nedskrevet i både Bibelen og Mormons Bog?

1 Peter 1:3-11

Jesus Kristus giver mig håb og glæde.

Ældste Paul V. Johnsons datter Alisa, der led af uhelbredelig kræft og gennemgik mange operationer, var et eksempel på det »levende håb«, som Peter beskrev i 1 Peter 1:3-11. Ældste Johnson læste op fra et brev, som Alisa skrev i påsketiden, kort tid før hun gik bort: »Påske minder mig om alt det, jeg håber på for mig selv. At jeg en dag bliver helbredt og en dag bliver rask. At jeg en dag ikke har noget metal eller plastik inden i mig. At mit hjerte en dag er befriet for frygt og mit sind for ængstelse … Jeg er så glad for, at jeg virkelig tror på et smukt liv efter døden« (»Og døden skal ikke være mere«, Liahona, maj 2016, s. 121).

Hvilke ord eller vendinger i 1 Peter 1:3-11 giver dig håb på grund af Jesus Kristus? Hvornår har du følt den glæde? Hvordan kan du dele det håb, du har gennem Jesus Kristus med dem, du elsker?

Se også Alma 27:28; 36:1-24; 3 Nefi 9:11-17; Moroni 7:40-41.

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde din families behov. Her er nogle forslag:

Mormon.org

Afsnittet »Holy Week« på mormon.org/easter indeholder en tidslinje og beskrivelse af, hvad der skete hver dag i den sidste uge af Frelserens liv Hver dag i ugen kan din familie gennemgå disse beskrivelser for at se, hvad Frelseren gjorde den dag, eller I kan læse i skrifterne sammen som familie om hans sidste uge (se forslag til en liste i afsnittet »Forslag til personligt skriftstudium«

Salmer og sange og Børnenes sangbog

Overvej at synge sange sammen om Frelserens forsoning og opstandelse i den forløbne uge, deriblandt nogle sange, som I ikke kender så godt (se under Emner i Salmer og sange eller Børnenes sangbog under emner såsom »Forsoning«, »Påske« eller »Opstandelse«). Hjælp din familie til at lære sangene ved for eksempel at vise billeder, der passer til ordene.

»Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd«

Læs som familie »Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd« (Liahona, apr. 2000, s. 2-3, se også LDS.org), og tilskynd alle i familien til at vælge et påskebudskab fra det vidnesbyrd og fortælle andre om det. Du kan for eksempel lave plakater, du kan vise på de sociale medier, din hoveddør eller dit vindue.

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør dit personlige studium bedre

Sæt opnåelige mål. Det kan velsigne dit liv at bruge et par minutter hver dag på at studere skrifterne. Forpligt dig til at studere hver dag, mind dig selv om din forpligtelse og gør dit bedste for at gøre det.

Billede
Kristus i Getsemane

Getsemane, af Adam Abram