Läran och förbunden 2021
13–19 december. Familjen: Ett tillkännagivande för världen – ”Familjen har en central roll i Skaparens plan”


”13–19 december. Familjen: Ett tillkännagivande för världen – ’Familjen har en central roll i Skaparens plan’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Läran och förbunden 2021 (2020)

”13–19 december. Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2021

Bild

13–19 december

Familjen: Ett tillkännagivande för världen

”Familjen har en central roll i Skaparens plan”

President Dallin H. Oaks har sagt: ”Jag tror att vår inställning till och användning av tillkännagivandet om familjen är en av de saker som prövar denna generation. Jag ber att alla sista dagars heliga ska visa sin styrka i den prövningen” (”Planen och tillkännagivandet”, Liahona, nov. 2017, s. 31). Begrunda dessa ord under tiden som du studerar tillkännagivandet om familjen den här veckan.

Skriv ner dina intryck

Redan innan vi föddes tillhörde vi en familj – våra himmelska föräldrars familj. När det blev dags för oss att lämna dem, måste det ha varit trösterikt att veta att familjer skulle vara en del av Guds plan här på jorden också. Mönstret här på jorden är tänkt att avspegla det fullkomliga mönstret i himlen.

Det finns inga garantier för att jordiska familjer kommer att vara perfekta eller ens funktionella. Men som president Henry B. Eyring lär, ger familjer ”Guds barn den bästa chansen att välkomnas till världen med den enda kärlek på jorden som liknar den vi upplevt i himlen – föräldrakärleken” (”Att samla in Guds familj”, Liahona, maj 2017, s. 20). Eftersom Gud visste att familjer är ofullkomliga och utsatta för attacker från motståndaren, sände han sin älskade Son för att frälsa oss och hela våra familjer. Och han sände nutida profeter med ett tillkännagivande för att försvara och stärka familjer. Även om jordiska familjer inte når upp till det gudomliga idealet, så finns det hopp för familjer – på jorden och i himlen – om vi följer profeterna och sätter vår tro till Frälsaren.

Bild

Förslag för personliga skriftstudier

”Familjen har en central roll i vår Skapares plan.”

Familjen: Ett tillkännagivande för världen” handlar givetvis om familjer. Men det handlar också om Guds frälsningsplan. Ett sätt att studera tillkännagivandet om familjen är att leta efter vad den lär om föruttillvaron, jordelivet och livet efter döden. Vad lär du dig när du studerar tillkännagivandet på det här sättet? Hur hjälper detta dig att förstå varför äktenskap och familj är så viktiga för Guds plan?

Se även Dallin H. Oaks, ”Planen och tillkännagivandet”, Liahona, nov. 2017, s. 28–31.

”Största förutsättningarna för lycka i familjelivet finns då det byggs på Herren Jesu Kristi lärdomar.”

Se på stycke sex och sju i tillkännagivandet om familjen som ett mönster för ”lycka i familjelivet”. Identifiera principer för ”framgångsrika äktenskap och familjer” när du läser dessa stycken. Tänk sedan på en familjerelation som du skulle vilja stärka. Vad känner du dig inspirerad att göra? Hur tänker du involvera Frälsaren i dina ansträngningar?

Se även Richard J. Maynes, ”Skapa ett hem där Kristus är medelpunkten”, Liahona, maj 2011, s. 37–39; ”What Matters Most” [Det som betyder mest], video, ChurchofJesusChrist.org.

Jag ”kommer att stå till svars inför Gud” för hur jag behandlar min familj.

Tillkännagivandet om familjen inkluderar underbara välsignelser som vår himmelske Fader lovar åt dem som följer hans råd. Det inkluderar också starka varningar till dem som inte gör det. Överväg att göra en lista över de välsignelser och varningar som du hittar.

Hur handlar du efter Guds anvisningar i tillkännagivandet? Om du stod framför Gud i dag, vad skulle du känna dig trygg att diskutera med honom gällande dina familjerelationer? Vad skulle du behöva förbättra?

Se även Alma 5:15–22; Läran och förbunden 42:22–25; 93:39–44.

Bild

Föräldrar ska fostra sina barn i kärlek och rättfärdighet.

Kan jag ta emot de utlovade välsignelserna om min familjesituation inte är så idealisk?

Äldste D. Todd Christofferson har sagt: ”Att tillkännage grundläggande sanningar om äktenskapet och familjen är inte att förbise eller förringa uppoffringars och framgångars betydelse för dem som i dag inte lever så. … Alla [har] gåvor. Alla har talanger, alla kan bidra till att utveckla den gudomliga planen i varje generation. Mycket som är bra och viktigt – ja, ibland till och med allt som behövs just nu – kan uppnås under mindre idealiska omständigheter. … Vi vittnar med tillförsikt om att Jesu Kristi försoning har förutsetts och till slut ska uppväga alla försakelser och förluster för dem som vänder sig till honom. Ingen är förutbestämd att få mindre än allt vad Fadern har för sina barn” (”Varför gifta sig? Varför bilda familj?”, Liahona, maj 2015, s. 52).

Bild

Förslag för skriftstudier med familjen och hemafton

”Att det finns olika kön är nödvändigt för den enskildes förjordiska, jordiska och eviga identitet och uppgift.”Om det skulle vara till nytta för er familj att diskutera lära som har med kön och dragning till det egna könet att göra, så kan följande resurser vara till hjälp: Dallin H. Oaks, ”Sanningen och planen”, Liahona, nov. 2018, s. 25–28; Gospel Topics, ”Same-Sex Attraction” [Dragning till det egna könet], topics.ChurchofJesusChrist.org.

”Den gudomliga lycksalighetsplanen.”För att hjälpa er familj se vikten av familjer i vår himmelske Faders plan kan ni skriva föruttillvaron, jordelivet och livet efter döden i tre kolumner på ett papper. Sök igenom tillkännagivandet tillsammans och skriv upp på pappret det ni lär er om var och en av dessa delar av Guds plan. Varför är familjer så viktiga för Gud?

”Familjer [kan] vara tillsammans för evigt.”Ni kan titta på videon ”Plan of Salvation – We’re Still a Family” [Frälsningsplanen – vi är fortfarande en familj] (ChurchofJesusChrist.org). Sök igenom tillkännagivandet om familjen och leta efter sanningar som den unge mannen i videon förstod, och som hjälpte honom att ha tro.

”Lycka i familjelivet”.För att prata om hur ni kan uppnå större ”lycka i familjelivet”, skulle ni kunna sjunga en sång om familjer, till exempel ”Hemmet blir som himmelen” (Psalmer, nr 189). Vad lär vi oss från sången och från tillkännagivandet om familjen som skulle kunna ge större lycka åt vår familj? Hur kan vi se till att vår familj är byggd ”på Herren Jesu Kristi lärdomar”? Ni kanske vill välja en lärdom att arbeta på under den här veckan.

”Stärka familjen som samhällets grundläggande enhet.”Hur försöker Satan försvaga familjer i världen? Hur kan vi göra vår del för att stärka familjer? För idéer, se syster Bonnie L. Oscarsons budskap ”Försvarare av tillkännagivandet om familjen” (Liahona, maj 2015, s. 14–17).

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Hemmet blir som himmelen”, Psalmer, nr 189.

Förbättra våra personliga studier

Finn Guds kärlek. President M. Russell Ballard har sagt: ”Evangeliet är ett kärlekens evangelium – kärlek till Gud och kärlek till varandra” (”Guds kärlek till sina barn”, Nordstjärnan, juli 1988, s. 54). När du läser tillkännagivandet om familjen kanske du vill notera eller markera bevis på Guds kärlek som känns särskilt meningsfulla för dig.