Läran och förbunden 2021
13–19 september. Läran och förbunden 102–105: ”Efter många prövningar kommer välsignelsen”


”13–19 september. Läran och förbunden 102–105: ’Efter många prövningar kommer välsignelsen’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Läran och förbunden 2021 (2020)

”13–19 september. Läran och förbunden 102–105”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2021

Bild
män med vagnar

C. C. A. Christensen (1831–1912), Sions läger, ca 1878, tempera på muslin, 198 x 290 centimeter. Brigham Young University Museum of Art, gåva från C. C. A. Christensens barnbarn, 1970.

13–19 september

Läran och förbunden 102–105

”Efter många prövningar kommer välsignelsen.”

Vilka principer i Läran och förbunden 102–105 är betydelsefulla för dig? Du kanske vill skriva ner dina tankar och intryck rörande dessa principer.

Skriv ner dina intryck

De heliga i Kirtland blev förkrossade när de hörde att deras bröder och systrar i Jackson County i Missouri drevs bort från sina hem. Därför måste det ha varit mycket glädjande när Herren förkunnade att ”Sions återlösning” skulle ”ske med kraft” (L&F 103:15). Med detta löfte i sina hjärtan anmälde sig över 200 män, plus ungefär 25 kvinnor och barn, till det som de kallade Israels läger, senare kallat Sions läger. Deras uppdrag var att marschera till Missouri och återlösa Sion.

För medlemmarna i lägret innebar att återlösa Sion att återställa de heliga till sina jordegendomar. Men strax innan lägret kom fram till Jackson County sa Herren till Joseph Smith att stanna och upplösa Sions läger. Några av lägrets deltagare blev förvirrade och upprörda över de nya instruktionerna. För dem innebar det att uppdraget hade misslyckats och att Herrens löften inte hade uppfyllts. Men andra såg annorlunda på saken. Även om de utdrivna heliga aldrig återvände till Jackson County förde erfarenheten till viss del med sig ”återlösning” till Sion, och det skedde ”med kraft”. Trofasta medlemmar i Sions läger, av vilka många senare blev ledare för kyrkan, vittnade om att erfarenheten fördjupade deras tro på Guds kraft, på Joseph Smiths gudomliga kallelse och på Sion – inte bara platsen Sion utan Sion som Guds folk. Snarare än att ifrågasätta värdet av detta till synes misslyckade uppdrag lärde de sig att det verkliga uppdraget är att följa Frälsaren, till och med när vi inte förstår allt. Det är så Sion till sist ska återlösas.

Se Saints, 1:194–206; ”The Acceptable Offering of Zion’s Camp”, Revelations in Context, s. 213–218.

Bild
en liten flod

Sions läger stannade vid stranden till Little Fishing River som syns här på bilden.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Läran och förbunden 102:12–23

Vilket syfte har instruktionerna i dessa verser?

Kapitel 102 innehåller detaljer från mötet i Kirtland i Ohio där kyrkans första högråd organiserades. Vers 12–23 beskriver det tillvägagångssätt som högråd har när de håller disciplinråd för dem som har begått allvarliga överträdelser.

President M. Russell Ballard har sagt: ”Ibland undrar medlemmar varför kyrkans disciplinråd hålls. Det finns tre syften: att rädda överträdarens själ, att skydda de oskyldiga och att bevara kyrkans renhet, integritet och anseende” (”A Chance to Start Over: Church Disciplinary Councils and the Restoration of Blessings”, Ensign, sep. 1990, s. 15).

Se även Gospel Topics, ”Church Disciplinary Councils” [Kyrkans disciplinråd], topics.ChurchofJesusChrist.org.

Läran och förbunden 103:1–12, 36; 105:1–19

Sion kan endast byggas på rättfärdighetens principer.

Varför förlorade de heliga sitt utlovade land i Missouri? Och varför tillät inte Herren att Sions läger återställde de heliga till sina jordegendomar? Säkerligen spelade pöbelhoparnas våldsamheter i Missouri in. Guvernören i Missouri hade lovat att hjälpa de heliga, men ingen hjälp kom. Men Herren sa att ”om det inte vore för mitt folks överträdelsers skull … så kunde de redan nu ha blivit återlösta” (L&F 105:2). När du läser Läran och förbunden 103:1–12, 36; 105:1–19 kan du lägga märke till vissa saker som hindrade grundläggningen av Sion i Missouri och andra saker som kunde ha underlättat. Vad lär du dig som kan hjälpa dig att grunda Sion i ditt hjärta och hem?

Läran och förbunden 103:12–13; 105:1–6, 13–19

Välsignelser kommer efter bedrövelser och trosprövningar.

På många sätt var det en trosprövning att vara med i Sions läger. Resan var lång, det var mycket varmt och det var stundtals ont om mat och vatten. Och trots allt de uthärdade kunde de heliga ändå inte återvända till sina jordegendomar. Fundera över hur principerna i Läran och förbunden 103:12–13 och 105:1–6, 13–19 kan ha hjälpt medlemmarna i Sions läger som undrade om befallningen att organisera sig verkligen hade kommit från Gud. Hur kan de här principerna hjälpa dig i dina trosprövningar?

Du kan också läsa om hur medlemmarna i Sions läger upplevde det i ”Återställelsens röster” i slutet av det här lektionsförslaget. Vad gör intryck på dig vad gäller deras inställningar? Vad kan du lära dig av deras exempel?

Se även David A. Bednar, ”På Herrens sida: Lärdomar från Sions läger”, Liahona, juli 2017, s. 14–23.

Läran och förbunden 104:11–18, 78–83

Jag är en ”förvaltare över jordiska välsignelser”.

Utöver prövningarna i Missouri stod kyrkan år 1834 inför ekonomiska svårigheter, bland annat stora skulder och utgifter. I kapitel 104 gav Herren råd om kyrkans ekonomiska situation. Hur kan du tillämpa principerna i vers 11–18 och 78–83 på dina egna ekonomiska beslut?

För att lära dig om ett av sätten varpå Herren förberedde för att kyrkan skulle befrias från skuldens träldom, titta på ”Treasure in Heaven: The John Tanner Story” [Skatter i himlen: Berättelsen om John Tanner] (video, ChurchofJesusChrist.org).

Om du vill lära dig mer om Herrens ”eget sätt” (v. 16) att sörja för sina heliga kan du studera president Dieter F. Uchtdorfs budskap ”Att sörja för våra medmänniskor på Herrens sätt” (Liahona, nov. 2011, s. 53–56).

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och hemafton

Läran och förbunden 103:12, 36; 105:9–13.Har er familj (eller någon av era förfäder) någonsin blivit ombedda att göra något som inte blev som ni förväntade er? Vad kan ni lära er av reaktionerna från medlemmarna i Sions läger när deras resa inte blev som de förväntade sig? (Se ”Återställelsens röster” i slutet av det här studieförslaget.)

Läran och förbunden 104:13–18.Vad har Herren gett oss? Vad förväntar han sig att vi ska göra med de här sakerna?

Läran och förbunden 104:23–46.Er familj skulle kunna söka igenom dessa verser för att se hur många gånger Herren lovar att ”mångfaldiga välsignelserna” (v. 23) över dem som är trofasta. Detta kanske är ett bra tillfälle att ”räkna Guds gåvor” (”Räkna Guds gåvor”, Psalmer, nr 167) och prata om hur det kan hjälpa oss när vi går igenom svårigheter. Små barn kanske vill rita bilder av välsignelser som de är särskilt tacksamma för.

Läran och förbunden 105:38–41.Hur kan vi ge ”fredsförslag” (v. 40) när andra behandlar oss ovänligt eller orättvist? Vad kan vi göra för att vara ”ett fredsbaner” (v. 39) i vårt hem?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Räkna Guds gåvor”, Psalmer, nr 167.

Bild
Ikonen Återställelsens röster

Återställelsens röster

Sions läger

Eftersom Sions läger aldrig återställde de heliga till sina jordegendomar i Jackson County kände många att deras ansträngning var ett misslyckande. Men många av deltagarna i Sions läger såg tillbaka på sina erfarenheter och såg hur Herren uppfyllde ett högre syfte i deras liv och i sitt rike. Här är några av deras vittnesbörd.

Joseph Smith

Bild
Joseph Smith

Mer än 40 år efter Sions läger berättade Joseph Young, som hade varit medlem i lägret, att Joseph Smith hade sagt följande:

”Bröder, en del av er är arga på mig för att ni inte stred i Missouri. Men låt mig säga er att Gud inte ville att ni skulle strida. Han kunde inte organisera sitt rike med tolv män som skulle öppna evangeliets dörr för jordens nationer, och med sjuttio män som under deras ledning skulle följa i deras spår, om han inte tog dem från en skara män som hade varit villiga att offra sina liv, och som hade gjort ett lika stort offer som Abraham gjorde.

Nu har Herren fått sina tolv och sina sjuttio, och andra kvorum av sjuttio kommer att kallas, som ska göra offret, och de som inte har offrat nu, kommer att göra det senare.”1

Brigham Young

Bild
Brigham Young

”När vi kom fram till Missouri talade Herren till sin tjänare Joseph och sa: ’Jag har tagit emot ert offer’, och vi fick förmånen att återvända hem igen. Vid min återkomst frågade många vänner mig vad det var för nytta med att kalla män från sitt arbete för att gå upp till Missouri och sedan återvända utan att till synes ha uträttat någonting. ’Vem har haft nytta av det?’ undrade de. ’Om Herren befallde att det skulle göras, vad hade han då för syfte med det?’ … Jag sa till dessa bröder att jag hade fått väl betalt – och det med hög ränta – ja, att min bägare var fylld till brädden med den kunskap jag hade fått genom att färdas med profeten.”2

Wilford Woodruff

Bild
Wilford Woodruff

”Jag var i Sions läger med Guds profet. Jag såg hur Gud verkade genom honom. Jag såg Guds kraft vila på honom. Jag såg att han var en profet. Det som på denna mission manifesterades för honom genom Guds kraft var av stort värde för mig och för alla som tog emot hans instruktioner.”3

”När Sions läger kallades var det många av oss som aldrig sett varandras ansikten. Vi var främlingar för varandra och många hade aldrig sett profeten. Vi hade varit skingrade vida omkring, likt säd siktad i ett såll, över hela nationen. Vi var unga män som under denna första tid kallades att gå upp och återlösa Sion, och det vi hade att göra var vi tvungna att göra med tro. Vi samlades från de olika staterna till Kirtland och gick upp för att återlösa Sion i uppfyllelse av den befallning Gud gett oss. Gud godtog våra gärningar liksom han hade gjort med Abrahams gärningar. Vi uträttade en hel del, även om avfällingar och otroende många gånger ställt frågan: ’Vad åstadkom ni?’ Vi fick en erfarenhet som vi aldrig skulle ha kunnat få på något annat sätt. Vi hade förmånen att skåda profetens ansikte, och vi hade förmånen att färdas hundratals mil med honom, att se hur Guds Ande verkade i honom, hur Jesus Kristus uppenbarade sig för honom och uppfyllandet av dessa uppenbarelser. Och han samlade ungefär tvåhundra äldster från hela landet den dagen för länge sedan och skickade oss ut i världen för att predika Jesu Kristi evangelium. Hade jag inte gått upp med Sions läger hade jag inte varit här i dag [i Salt Lake City, som medlem i de tolvs kvorum]. … Genom att gå dit blev vi inkastade i vingården för att predika evangeliet, och Herren tog emot vårt arbete. Och i allt vårt arbete och förföljelse, ofta med fara för våra liv, var vi tvungna att arbeta och leva av tro.”4

”Den erfarenhet [vi] fick genom att färdas med Sions läger var mer värd än guld.”

Slutnoter

  1. Se Joseph Young, History of the Organization of the Seventies (1878), s. 14.

  2. ”Discourse”, Deseret News, 3 dec. 1862, s. 177.

  3. I Conference Report, apr. 1898, s. 29–30; se även Kyrkans presidenters lärdomar: Wilford Woodruff (2004), s. 134.

  4. ”Discourse” Deseret News, 22 dec. 1869, s. 543; se även Kyrkans presidenters lärdomar: Wilford Woodruff, s. 137.

Bild
Sions läger vid en flod

Sions läger (Sions läger vid Fishing River), av Judith A. Mehr