Oppi ja liitot 2021
6.–12. syyskuuta. Oppi ja liitot 98–101: ”Olkaa levollisia ja tietäkää, että minä olen Jumala”


”6.–12. syyskuuta. Oppi ja liitot 98–101: ’Olkaa levollisia ja tietäkää, että minä olen Jumala’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Oppi ja liitot 2021, 2020

”6.–12. syyskuuta. Oppi ja liitot 98–101”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2021

Kuva
pyhät pakenevat väkivaltaista joukkoa

C. C. A. Christensen (1831–1912), Pyhät karkotetaan Jacksonin piirikunnasta Missourista, noin 1878, maalaus musliinille, 196 x 287 cm. Brigham Youngin yliopiston taidemuseo, C. C. A. Christensenin lastenlasten lahjoitus, 1970

6.–12. syyskuuta

Oppi ja liitot 98–101

”Olkaa levollisia ja tietäkää, että minä olen Jumala”

Kun luet lukuja OL 98–101, kiinnitä huomiota mieleesi tuleviin ajatuksiin ja vaikutelmiin. Kuinka niiden mukaan toimiminen voi auttaa sinua tulemaan sellaiseksi ihmiseksi, jollainen Jumala haluaa sinun olevan?

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

1830-luvun pyhille Independence Missourissa oli kirjaimellisesti luvattu maa. Se oli Siionin ”keskuspaikka” (ks. OL 57:3) – Jumalan kaupunki maan päällä – jonka rakentamisen eteen he tekivät suuria uhrauksia. Heille pyhien kokoaminen sinne oli jännittävää ja loistavaa alkusoittoa Vapahtajan toiselle tulemiselle. Mutta heidän paikalliset naapurinsa näkivät asiat eri tavoin. He kyseenalaistivat sen, että Jumala olisi antanut maan pyhille, eivätkä he pitäneet poliittisista, taloudellisista ja sosiaalisista seurauksista, joita tulisi sen myötä, että alueelle muuttaisi niin monia outoon uskontokuntaan kuuluvia ihmisiä hyvin nopeasti. Pian huoli muuttui uhkailuksi, ja uhkailu vaihtui vainoksi ja väkivallaksi. Heinäkuussa 1833 kirkon kirjapaino tuhottiin, ja marraskuussa pyhät joutuivat jättämään kotinsa Jacksonin piirikunnassa Missourissa.

Joseph Smith oli lähes 1 300 kilometrin päässä Kirtlandissa, ja kesti viikkoja ennen kuin nämä uutiset tavoittivat hänet. Mutta Herra tiesi, mitä oli tapahtumassa, ja Hän ilmoitti profeetalleen rauhan ja rohkaisun periaatteita, jotka lohduttaisivat pyhiä – periaatteita, jotka voivat auttaa meitäkin, kun kohtaamme vainoa, kun vanhurskaat toiveemme eivät täyty tai kun tarvitsemme muistutuksen siitä, että päivittäiset ahdinkomme koituvat lopulta jollakin tavoin meidän parhaaksemme (ks. OL 98:3).

Katso Saints, kirja 1, luku 16; ”Waiting for the Word of the Lord”, Revelations in Context, s. 196–201.

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

OL 98:1–3, 11–14; 101:1–16

Koettelemukseni voivat koitua minun parhaakseni.

Jotkin elämän ahdingoistamme ovat seurausta omista valintoistamme. Toiset aiheutuvat muiden valinnoista. Ja toisinaan ne eivät ole kenenkään syytä – pahoja asioita vain tapahtuu. Olipa syy mikä tahansa, vastoinkäymiset voivat osaltaan toteuttaa jumalallisia tarkoituksia. Kun luet, mitä Herra sanoi pyhien vaikeuksista kohdissa OL 98:1–3, 11–14 ja 101:1–16, mitä sellaista huomaat, mikä voi auttaa sinua koettelemuksissasi? Kuinka nämä jakeet voivat vaikuttaa siihen, miten suhtaudut kohtaamiisi haasteisiin? Pohdi, kuinka koettelemuksesi ovat koituneet yhdessä sinun parhaaksesi ja toteuttaneet Jumalan tarkoituksia omassa elämässäsi.

Katso myös 2. Nefi 2:2; OL 90:24.

OL 98:23–48

Herra haluaa minun tavoittelevan rauhaa Hänen tavallaan.

Vaikka kaikki jakeissa OL 98:23–48 ei sovellukaan omaan kanssakäymiseesi muiden kanssa, niin mitä sellaisia periaatteita huomaat, jotka voivat opastaa sinua, kun muut toimivat sinua kohtaan väärin? Voi olla hyödyllistä merkitä sanoja ja ilmauksia, jotka kuvaavat sitä, kuinka Herra halusi pyhien käsittelevän ristiriitatilannetta Missourissa.

Katso myös Jeffrey R. Holland, ”Sovinnonteon palvelutehtävä”, Liahona, marraskuu 2018, s. 77–79.

Kuva
Jeesus Kristus

Yksityiskohta Heinrich Hofmannin teoksesta Kristus ja rikas nuorukainen

OL 100

Herra pitää huolen niistä, jotka palvelevat Häntä.

Vain muutama viikko sen jälkeen kun Joseph oli saanut tietää vainosta Missourissa, eräs uusi käännynnäinen pyysi häntä matkustamaan Kanadaan kertomaan evankeliumista pojilleen. Joseph suostui, vaikka hän olikin huolissaan siitä, että hän jättäisi perheensä, varsinkin kun hänen perhettään ja kirkkoa vainottiin ja uhkailtiin. Matkallaan Kanadaan Joseph ja hänen toverinsa Sidney Rigdon rukoilivat lohtua, ja luku OL 100 oli Herran vastaus heille. Mitä sellaista löydät Herran vastauksesta, mikä on saattanut rauhoittaa ja auttaa heitä?

Ehkäpä sinullakin on ollut kokemuksia, joiden vuoksi olet joutunut tasapainoilemaan kirkon tehtävien ja perheestä huolehtimisen välillä. Kuinka Herran sanat luvussa OL 100 voivat auttaa sinua sellaisissa tilanteissa?

Katso myös ”A Mission to Canada”, Revelations in Context, s. 202–207.

OL 101:43–65

Jumalan neuvojen noudattaminen pitää minut turvassa.

Jakeiden OL 101:43–62 vertaus annettiin selityksenä sille, miksi Herra oli sallinut, että pyhät ajettiin pois Siionista. Kun luet näitä jakeita, huomaatko samankaltaisuuksia itsesi ja vertauksen palvelijoiden välillä? Voisit kysyä itseltäsi: Kyseenalaistanko minä koskaan Jumalan käskyjä? Kuinka uskon tai sitoutumisen puute saattaa sallia ”vihollisen” vaikuttaa elämääni? Kuinka voin osoittaa Jumalalle haluavani, että minua ”opastetaan oikealla ja soveliaalla tiellä [minun pelastuksekseni]”? (Ks. jakeet 63–65.)

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

OL 98:16, 39–40.Mikä näissä jakeissa voi auttaa meitä kokemaan enemmän rauhaa perheessämme? Voisitte laulaa jonkin rauhasta tai anteeksiannosta kertovan laulun, kuten ”Herran totuus sielussamme” (MAP-lauluja, 179). Pienet lapset saattaisivat esittää mielellään roolileikkinä anteeksiantamista toisilleen.

OL 99.Kun John Murdock kutsuttiin jättämään kotinsa ja lähtemään julistamaan ikuista evankeliumia (ks. jae 1), hän oli juuri palannut vaikealta vuoden kestäneeltä lähetystyömatkalta Missourista (ks. ”John Murdock’s Missions to Missouri”, Revelations in Context, s. 87–89). Mitä sellaista löydämme luvusta OL 99, mikä on saattanut auttaa tai rohkaista veli Murdockia? Mikä sanoma Herralla on tässä ilmoituksessa meille?

OL 100:16; 101:3–5, 18.Kun olette lukeneet nämä jakeet, voisitte keskustella siitä, kuinka sepän täytyy kuumentaa metallia voimakkaasti epäpuhtauksien poistamiseksi ja sitten takoa sitä yhä uudestaan (ks. video ”The Refiner’s Fire” [Metallinpuhdistajan tuli] sivustolla churchofjesuschrist.org). Voisitte myös yhdessä opetella, miten puhdistetaan muita aineita kuten vettä tai suolaa. Ehkäpä voisitte yhdessä puhdistaa jotakin. Miksi haluamme tulla puhtaiksi? Mitä nämä esimerkit opettavat meille siitä, kuinka meidän koettelemuksemme voivat auttaa meitä tulemaan ”puhtaaksi kansaksi”?

OL 101:22–36.Kuinka nämä jakeet ovat mahtaneet auttaa vainoa kohdanneita pyhiä? Kuinka ne voisivat auttaa ihmisiä, jotka tuntevat pelkoa nykyajan maailmamme olosuhteista?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”Auta mua”, Lasten laulukirja, s. 52.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Etsi periaatteita. Vanhin Richard G. Scott opetti: ”Etsiessänne hengellistä tietoa etsikää periaatteita. – – Periaatteet ovat keskitettyä totuutta, joka on esitetty lyhyesti ja sovellettavaksi moniin erilaisiin olosuhteisiin.” (”Hengellisen tiedon saaminen”, Valkeus, tammikuu 1994, s. 86.)

Kuva
väkijoukko vainoamassa pyhiä

Missouri tulessa, Glen S. Hopkinson