Oppi ja liitot 2021
23.–29. elokuuta. Oppi ja liitot 93: ”Saada hänen täyteydestään”


”23.–29. elokuuta. Oppi ja liitot 93: ’Saada hänen täyteydestään’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Oppi ja liitot 2021, 2020

”23.–29. elokuuta. Oppi ja liitot 93”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2021

Kuva
Stefanos näkee Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen

Minä näen Ihmisen Pojan seisovan Jumalan oikealla puolella, Walter Rane

23.–29. elokuuta

Oppi ja liitot 93

”Saada hänen täyteydestään”

Luvussa OL 93 opetetaan, että ”totuus on tieto asioista sellaisina kuin ne ovat ja kuin ne ovat olleet ja kuin ne tulevat olemaan” (jae 24). Kun tutkit tätä lukua, etsi totuutta ja kirjoita muistiin, mitä opit. Mitä olet halukas tekemään vastaanottaaksesi totuutta? (Ks. jakeet 27–28.)

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Joseph Smith opetti: ”Kun nousette tikkaita, teidän on aloitettava alhaalta ja noustava ylös askelma askelmalta, kunnes pääsette ylös asti. Samoin on evankeliumin periaatteiden laita, teidän on alettava ensimmäisestä ja jatkettava, kunnes opitte kaikki korotuksen periaatteet.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 279.)

Toisinaan nuo korotuksen tikkaat tuntuvat mahdottoman korkeilta, mutta me olemme syntyneet kiipeämään huipulle. Mitä tahansa rajoitteita me saatammekin nähdä itsessämme, niin taivaallinen Isä ja Hänen Poikansa näkevät meissä jotakin loistavaa, jotakin jumalallista. Aivan kuten Jeesus Kristus ”[oli] alussa Isän luona”, samoin ”tekin olitte” (OL 93:21, 23). Aivan kuten Hän ”jatkoi armosta armoon, kunnes hän sai täyteyden”, samoin ”te saatte armoa armon lisäksi” (jakeet 13, 20). Palautettu evankeliumi opettaa meille Jumalan todellisesta luonteesta, ja niinpä se opettaa meille myös meistä itsestämme ja siitä, mitä meistä voi tulla. Pahan (ks. jae 39) pyrkimyksistä huolimatta – ja huolimatta siitä, mitä tunnet itseltäsi puuttuvan – sinä olet kirjaimellisesti Jumalan lapsi, jolla on mahdollisuus ”ajan tullen saada hänen täyteydestään” (jae 19).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

OL 93

Me palvelemme Isää Jumalaa ja Hänen Poikaansa Jeesusta Kristusta.

Puhuessaan luvun OL 93 ilmoituksesta Herra selitti: ”Minä annan teille nämä sanat, jotta te voitte ymmärtää ja tietää, kuinka palvella, ja tietää, mitä palvelette, jotta voitte tulla Isän luokse minun nimessäni ja ajan tullen saada hänen täyteydestään” (jae 19). Kun tutkit tätä ilmoitusta, merkitse totuuksia, jotka koskevat Heitä, joita me palvelemme: Isää Jumalaa ja Hänen Poikaansa Jeesusta Kristusta. Mitä opit siitä, ”kuinka palvella” Heitä? Entä siitä, kuinka ”tulla Isän luokse”?

Profeetta Joseph Smith opetti: ”Jos ihmiset eivät käsitä Jumalan luonnetta, he eivät käsitä itseään” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, s. 42). Kun opit Vapahtajasta tutkimalla lukua OL 93, pane merkille, mitä opit myös itsestäsi. Esimerkiksi mitä opit Hänestä jakeiden 3, 12, 21 ja 26 pohjalta? Mitä vastaavia itseäsi koskevia totuuksia löydät jakeista 20, 23 ja 28–29? (Ks. myös 1. Joh. 3:2; 3. Nefi 27:27; Dean M. Davies, ”Jumalanpalveluksen siunaukset”, Liahona, marraskuu 2016, s. 93–95.)

OL 93:1–39

Jumalan kirkkaus on valo ja totuus.

Saatat huomata, että kirkkaus, valo ja totuus esiintyvät toistuvasti tässä ilmoituksessa. Varsinkin kun tutkit jakeita 21–39, laadi luettelo totuuksista, joita opit kirkkaudesta, valosta ja totuudesta. Kuinka nämä totuudet innoittavat sinua etsimään entistä suurempaa valoa ja totuutta? Kuinka nämä totuudet mahtavat vaikuttaa siihen, millä tavoin elät päivittäistä elämääsi?

Kuva
lasi-ikkuna

Me saamme valoa ja totuutta, kun pidämme Jumalan käskyt.

OL 93:40–50

”Sinun tulee saattaa järjestykseen oma kotisi.”

Suunnilleen jakeen 40 kohdalla luku OL 93 tuntuu siirtyvän Jumalan kirkkautta ja meidän jumalallisia mahdollisuuksiamme koskevista opetuksista vanhemmuutta ja oman kodin järjestykseen saattamista koskevaan opetukseen. Kuinka Herran opetukset valosta, totuudesta ja kirkkaudesta jakeissa 1–39 auttavat sinua ymmärtämään ja noudattamaan jakeiden 40–50 neuvoja?

Katso myös David A. Bednar, ”Uutterampi ja huolehtivampi kotona”, Liahona, marraskuu 2009, s. 17–20.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

OL 93:2.Millä tavoin Jeesus Kristus on ollut elämässämme ”todellisena valona”? Kuinka olemme nähneet Hänen valoaan muissa ihmisissä ympärillämme?

OL 93:3–29.Jotta voit auttaa perhettäsi keskustelemaan siitä, mitä he oppivat luvun OL 93 pohjalta Vapahtajasta ja itsestään, voisitte pelata yhdistämispeliä. Esimerkiksi voisit valmistaa yhdet kortit luvun OL 93 niistä jakeista, joissa opetetaan Vapahtajaa koskevia totuuksia (ks. jakeet 3, 12, 21, 26), ja toiset kortit niistä jakeista, joissa opetetaan jotakin vastaavaa meistä (ks. jakeet 20, 23, 28–29). Perheenjäsenet voisivat vuorotellen poimia yhden kortin kummastakin joukosta, lukea jakeen ja yrittää löytää totuudet, jotka vastaavat toisiaan. Kuinka nämä totuudet vaikuttavat siihen, mitä tunnemme Vapahtajaa ja itseämme kohtaan?

OL 93:12–13, 20.Mitä tarkoittaa se, että saa ”armoa armon lisäksi” ja jatkaa ”armosta armoon”? (Jakeet 12–13.) Mitä nämä jakeet kertovat tavasta, jolla me kasvamme ja opimme? Kuinka tämä tieto vaikuttaa siihen, miten kohtelemme muita – ja itseämme?

OL 93:24.Lue tässä jakeessa oleva totuuden määritelmä ja pyydä perheenjäseniä kertomaan luvusta OL 93 jotakin, mitä he pitävät mittaamattoman arvokkaana totuutena. Mitä muita totuuden määritelmiä löydämme kohdista Joh. 14:6; MK Jaak. 4:13 tai totuudesta kertovasta kirkon laulusta, kuten ”Oi, kalliimpi maailman kultaa on” (MAP-lauluja, 178)?

OL 93:40.Kun perheenne on lukenut tämän jakeen, voisitte kenties laulaa laulun, jossa puhutaan kotona oppimisesta, kuten ”Neuvo mua valossa taivaltamaan” (Lasten laulukirja, s. 70–71). Pienistä lapsista voisi olla hauskaa keksiä sanoihin sopivia liikkeitä. Mitä tunnette innoitusta tehdä, jotta kutsuisitte kotiinne lisää valoa ja totuutta?

OL 93:41–50.Neuvotelkaa yhdessä perheenä siitä, mitä sellaista kodissanne mahtaa olla, ”mikä ei ole oikein”. Mitä voimme tehdä saattaaksemme oman kotimme järjestykseen? (Ks. jakeet 43–44.)

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”Oon lapsi Jumalan”, Lasten laulukirja, s. 2–3.

Näin edistän oppimistamme

Lue useaan kertaan. Voit päättää lukea luvun OL 93 viikon aikana useaan kertaan. Joka kerta, kun luet, saatat huomata, että eri totuudet kiinnittävät huomiosi tai innoittavat sinua uudella tavalla. Useaan kertaan lukeminen voi myös tarjota sinulle mahdollisuuksia pohtia asioita syvällisemmin.

Kuva
Jeesus Kristus

Valo ja totuus, Simon Dewey