Tule ja seuraa minua
30. marraskuuta – 6. joulukuuta. Moroni 1–6: ”Heidän pitämisekseen oikealla tiellä”


”30. marraskuuta – 6. joulukuuta. Moroni 1–6: ’Heidän pitämisekseen oikealla tiellä’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Mormonin kirja 2020, 2020

”30. marraskuuta – 6. joulukuuta. Moroni 1–6”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2020

Kuva
Alma kastaa ihmisiä Mormonin vesissä

Alma kastaa Mormonin vesissä, Minerva K. Teichert (1888–1976), 1949–1951, öljyvärityö kuitulevylle, 91 × 122 cm. Brigham Youngin yliopiston taidemuseo, 1969

30. marraskuuta – 6. joulukuuta

Moroni 1–6

”Heidän pitämisekseen oikealla tiellä”

Moroni kirjoitti muistiin asioita, joilla hän toivoi olevan arvoa ihmisille ”jonakin tulevana aikana” (Moroni 1:4). Millä asioilla luvuissa Moroni 1–6 on arvoa sinulle? Merkitse muistiin löytämiäsi asioita ja harkitse kertovasi niistä jollekulle, joka myös saattaisi pitää niitä arvokkaina.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Viimeisteltyään isänsä kertomuksen nefiläisistä ja lyhennettyään jerediläisten aikakirjan Moroni arveli ensin, että hänen aikakirjanpitonsa olisi valmis (ks. Moroni 1:1). Mitä muuta olisi enää sanottavana kahdesta kansakunnasta, jotka olivat täysin tuhoutuneet? Mutta Moroni oli nähnyt meidän aikamme (ks. Morm. 8:35) ja sai innoitusta kirjoittaa ”vielä muutamia asioita, jotta niillä kenties olisi arvoa – – jonakin tulevana aikana” (Moroni 1:4). Hän tiesi, että tulisi laajalle levinnyt luopumus, joka toisi mukanaan hämmennystä pappeuden toimituksista ja uskonnosta ylipäänsä. Varmaankin siksi hän esitti selventäviä yksityiskohtia sakramentista, kasteesta, Pyhän Hengen lahjan antamisesta sekä siunauksista, joita koituu siitä, että kokoonnumme yhteen muiden uskovien kanssa pitääksemme toisemme ”oikealla tiellä, – – luottaen yksin Kristuksen ansioihin, joka oli [uskomme] perustaja ja täydelliseksi tekijä” (Moroni 6:4). Tämän kaltaiset kallisarvoiset oivallukset antavat meille syyn olla kiitollisia siitä, että Herra säästi Moronin elämän, jotta hän saattoi kirjoittaa ”vielä muutamia asioita” (Moroni 1:4).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Moroni 1

Jeesuksen Kristuksen opetuslapset pysyvät uskollisina vastustuksesta huolimatta.

Joidenkin ihmisten on helpompi olla uskollisia helppoina ja mukavina aikoina. Mutta Jeesuksen Kristuksen opetuslapsina meidän täytyy pysyä uskollisina silloinkin, kun kohtaamme koettelemuksia ja vastustusta. Kun luet lukua Moroni 1, mitä sellaista näet Moronin uskollisuudessa Herralle ja omalle tehtävälleen, mikä innoittaa sinua? Kuinka sinä voit noudattaa hänen esimerkkiään?

Moroni 2–6

Pappeuden toimitukset on suoritettava Herran käskyjen mukaan.

Palvelutehtävänsä aikana kuolevaisuudessa Vapahtaja sai ja suoritti pyhiä toimituksia, kuten kasteen (ks. Matt. 3:13–17; JSR, Joh. 4:1–3 [PKO:ssa]), pappeuteen asettamisen (ks. Mark. 3:13–19) ja sakramentin (ks. Matt. 26:26–28). Suuresta luopumuksesta johtuen monet ihmiset ovat nykyään kuitenkin hämmentyneitä sen suhteen, kuinka toimitukset täytyy suorittaa – tai tarvitaanko niitä edes. Luvuissa Moroni 2–6 Moroni kertoi tärkeitä yksityiskohtia tietyistä pappeuden toimituksista, jotka voivat auttaa selventämään tuota hämmennystä. Mitä vaikutelmia tulee mieleesi, kun opit asioita toimituksista näiden jakeiden pohjalta? Seuraavassa on kysymyksiä, joiden esittäminen saattaa auttaa sinua oppimisessa:

Konfirmointi (Moroni 2; 6:4).Mitä Vapahtajan ohjeet jakeessa Moroni 2:2 opettavat sinulle konfirmointitoimituksesta? Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että ”Pyhän Hengen voima oli vaikuttanut heihin ja puhdistanut heidät”? (Moroni 6:4.)

Pappeuteen asettaminen (Moroni 3).Mitä sellaista löydät tästä luvusta, mikä voisi auttaa jotakuta valmistautumaan pappeuteen asettamiseen? Mitä sellaista löydät, mikä voisi auttaa jotakuta suorittamaan asettamisen?

Sakramentti (Moroni 4–5; 6:6).Pane merkille sakramenttirukousten sisältämät lupaukset (ks. Moroni 4:3; 5:2) ja pohdi, mitä sinä teet pitääksesi lupauksesi. Mitä sinä voit tehdä tunteaksesi voimallisemmin Pyhän Hengen vaikutuksen, kun nautit sakramentin?

Kaste (Moroni 6:1–3).Mitä sinä voit tehdä täyttääksesi edelleen näissä jakeissa esitetyt kasteen edellytykset – senkin jälkeen, kun sinut on jo kastettu? Mitä mielestäsi näissä jakeissa sanotaan siitä, mitä merkitsee se, että on Jeesuksen Kristuksen kirkon jäsen?

Sen perusteella, mitä olet oppinut, kuinka aiot muuttaa suhtautumistasi näihin toimituksiin ja sitä, millä tavalla osallistut tai valmistat muita osallistumaan niihin? Miksi on tärkeää, että nämä toimitukset suoritetaan ”Kristuksen käskyjen mukaan”? (Moroni 4:1.)

Kuva
nuori nainen saa siunauksen

Jeesus Kristus opetti, kuinka toimitukset tulee suorittaa.

Moroni 6:4–9

Jeesuksen Kristuksen opetuslapset huolehtivat toistensa sielun hyvinvoinnista.

Vaikka on totta, että me kaikki teemme työtä omaksi pelastukseksemme (ks. Morm. 9:27), Moroni opetti myös, että kokoontuminen ”usein yhteen” muiden uskovien kanssa pitää meidät ”oikealla tiellä” (Moroni 6:4–5). Kun luet jakeita Moroni 6:4–9, pohdi, mitä siunauksia tulee siitä, että on luettu ”Kristuksen kirkon kansaan” (Moroni 6:4). Kuinka voisit osaltasi tehdä itsesi ja muiden kokemuksista kirkossa enemmän Moronin kuvauksen kaltaisia, olitpa sitten johtohenkilö tai osanottaja?

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on muutamia ideoita.

Moroni 1; Moroni 6:3

Mitä Kristuksen kieltäminen tarkoittaa? (Moroni 1:2–3.) Kuinka me voimme osoittaa, että päätämme ”palvella häntä loppuun asti”? (Moroni 6:3.) Kerro esimerkkejä tuntemistasi ihmisistä, jotka ovat tällä tavalla päättäneet palvella Häntä.

Moroni 4:3; Moroni 5:2

Sakramenttirukousten lukeminen yhdessä perheenä voisi johtaa keskusteluun siitä, kuinka suhtautua sakramenttiin kunnioittavammin. Perheenjäsenet voisivat kenties keskustella sellaisista näiden rukousten ilmauksista, jotka ovat heille erityisen merkityksellisiä. He voisivat myös kirjoittaa ajatuksiaan näistä ilmauksista tai piirtää kuvan, joka auttaa heitä ajattelemaan Vapahtajaa. He voisivat viedä kirjoituksensa tai piirroksensa mukanaan sakramenttikokoukseen auttamaan heitä keskittämään ajatuksensa Häneen. Kerro perheellesi tunteistasi sakramenttia ja Vapahtajan uhria kohtaan.

Moroni 6:1–4

Mitä tarkoittaa se, että meillä on särkynyt sydän ja murtunut mieli? (Ks. Moroni 6:2.) Kuinka se auttaa meitä valmistautumaan kasteeseen? Kuinka se voisi auttaa meitä kasteen jälkeen?

Moroni 6:4–9

Mitä siunauksia me näiden jakeiden mukaan saamme, kun meidät ”[luetaan] Kristuksen kirkon kansaan”? (Ks. Moroni 6:4.) Miksi me tarvitsemme kirkkoa?

Moroni 6:8

Mitä tämä jae opettaa meille parannuksenteosta? Mitä anteeksiannon etsiminen ”vakain aikein” tarkoittaa? (Moroni 6:8.) Voisitte laulaa jonkin anteeksiannosta kertovan laulun, kuten ”Auta mua” (Lasten laulukirja, s. 52).

Lisää ideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys osassa tämän viikon oppimisehdotus.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Löydä todisteita Jumalan rakkaudesta. Presidentti M. Russell Ballard on opettanut: ”[Evankeliumi] on rakkauden evankeliumi – rakkautta Jumalaa ja rakkautta toinen toistamme kohtaan” (ks. ”Jumalan rakkaus lapsiaan kohtaan”, Valkeus, heinäkuu 1988, s. 53). Kun luet pyhiä kirjoituksia, voisit kiinnittää huomiota todisteisiin Jumalan rakkaudesta sinua ja kaikkia Hänen lapsiaan kohtaan tai merkitä niitä pyhiin kirjoituksiisi.

Kuva
Moroni piileskelee luolassa

Moroni luolassa, Jorge Cocco