Kom dan en volg Mij
23–29 november. Ether 12–15: ‘Alle dingen worden door geloof vervuld’


‘23–29 november. Ether 12–15: “Alle dingen worden door geloof vervuld”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘23–29 november. Ether 12–15’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2020

Afbeelding
Ether gaat een grot in

Ether verstopt zich in een grot, Gary Ernest Smith

23–29 november

Ether 12–15

‘Alle dingen worden door geloof vervuld’

Uw ingevingen opschrijven kan tot meer openbaring leiden en uw getuigenis versterken. U kunt uw ingevingen zo ook beter onthouden en er anderen in de toekomst deelgenoot van maken.

Schrijf uw ingevingen op

Ethers profetieën tot de Jaredieten waren ‘groot en wonderbaar’ (zie Ether 12:5). ‘Hij vertelde hun waarlijk van alle dingen vanaf het begin van de mens’ (Ether 13:2). Hij voorzag ‘de dagen van Christus’ en het Jeruzalem in de laatste dagen (Ether 13:4). En hij sprak over ‘hopen op een betere wereld, ja, zelfs een plaats aan de rechterhand van God’ (Ether 12:4). Maar de Jaredieten verwierpen zijn woorden om dezelfde reden waarom mensen de profetieën van Gods dienstknechten tegenwoordig vaak verwerpen: ‘omdat zij ze niet [zien]’ (Ether 12:5). Het vergt geloof om te vertrouwen op beloften of waarschuwingen die we niet kunnen zien. Dat gold ook voor Ether toen hij ‘grote en wonderbare’ dingen tot een ongelovig volk profeteerde. Moroni moest geloof hebben om erop te vertrouwen dat de Heer van zijn ‘zwakheid in het schrijven’ iets sterks kon maken (zie Ether 12:23–27). Dergelijk geloof maakt ons ‘zeker en standvastig, te allen tijde overvloedig in goede werken, en leidt [ons ertoe] God te verheerlijken’ (Ether 12:4). En het is dergelijk geloof waardoor ‘alle dingen […] worden vervuld’ (Ether 12:3).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Ether 12

Geloof in Jezus Christus kan tot machtige wonderen leiden.

Veel mensen willen tegenwoordig, net zoals de Jaredieten in de tijd van Ether, bewijs zien voordat zij in God en zijn macht geloven. Moroni maakte echter duidelijk ‘dat geloof datgene is waarop men hoopt maar dat men niet ziet’ en dat u ‘geen getuigenis [ontvangt] dan na de beproeving van uw geloof’ (Ether 12:6).

Let steeds op het woord ‘geloof’ in Ether 12 en schrijf op wat u over geloof te weten komt. Zoek naar antwoorden op vragen zoals: wat is geloof? Wat zijn de vruchten van een leven dat met geloof vervuld is? Noteer desgewenst uw gedachten over getuigenissen die u ‘na de beproeving van uw geloof’ hebt ontvangen (Ether 12:6).

Zie ook Hebreeën 11; Alma 32.

Ether 12:1–9, 28, 32

Jezus Christus geeft ons ‘een voortreffelijker hoop’.

In Ether 12 staan niet alleen treffende inzichten aangaande geloof, maar staat ook het nodige over hoop. Misschien kunt u aandacht besteden aan iedere vorm van het woord ‘hoop’ die u tegenkomt. Wat betekent hoop voor u? Waarom moest Ether wel ‘hopen op een betere wereld’? (zie Ether 12:2–5). Hoe heeft het evangelie van Jezus Christus u ‘een voortreffelijker hoop’ gegeven? (Ether 12:32.)

Ga naar DankbaarZijn.org om te luisteren naar een boodschap van president Russell M. Nelson over het vinden van rust en genezing, wat uw omstandigheden ook zijn.

Zie ook Moroni 7:40–41; Dieter F. Uchtdorf, ‘De oneindige kracht van hoop’, Liahona, november 2008, 21–24; Predik mijn evangelie127.

Ether 12:23–29

Jezus Christus kan zwakke dingen sterk laten worden.

Wanneer we de krachtige geschriften van Moroni lezen, gaan we er makkelijk aan voorbij dat hij bezorgd was over zijn ‘zwakheid in het schrijven’. Hij vreesde ook dat mensen de spot zouden drijven met zijn woorden (zie Ether 12:23–25). Maar God beloofde dat Hij ‘zwakke dingen sterk’ voor de ootmoedigen zou maken (vers 27). De geestelijke kracht in Moroni’s geschriften is overtuigend bewijs dat de Heer die belofte heeft vervuld.

Lees Ether 12:23–29. Wanneer heeft God u inzicht in uw zwakheden gegeven en u desondanks sterk gemaakt? Denk eens na over zwakheden waarmee u momenteel te kampen hebt. Waarin zou u zichzelf naar uw gevoel voor de Heer moeten verootmoedigen en geloof in Hem moeten tonen om zijn belofte te ontvangen ‘dat zwakke dingen sterk [zullen] worden’? (Ether 12:27.)

Het volgende inzicht van ouderling Neal A. Maxwell kan nuttig zijn wanneer u over deze verzen nadenkt: ‘Als we in de Schriften lezen over de zwakheid van de mens, slaat die term mede op de […] zwakheid die inherent is aan de sterfelijke staat, waarin het vlees zo’n onophoudelijke invloed op de geest heeft (zie Ether 12:28–29). Zwakheid omvat echter ook onze specifieke, individuele zwakheden, die wij moeten zien te overwinnen (zie Leer en Verbonden 66:3; Jakob 4:7).’ (Lord, Increase Our Faith [1994], 84.)

Zie ook ‘Genade’, Trouw aan het geloof, 59.

Ether 13:13–22; 14–15

De profeten verwerpen resulteert in geestelijk gevaar.

Het koningschap was onder de Jaredieten historisch gezien een hachelijke positie. Dit gold in het bijzonder voor Coriantumr, daar vele ‘sterke mannen […] trachtten hem te vernietigen’ (Ether 13:15–16). Let in Ether 13:15–22 op wat Coriantumr deed om zichzelf te beschermen en wat de profeet Ether hem in plaats daarvan adviseerde. Denk bij het lezen van de rest van het boek Ether na over de gevolgen van het verwerpen van de profeten. Wat gebeurt er met mensen wanneer ‘de Geest van de Heer [ophoudt] op hen in te werken’? (Ether 15:19.)

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn wat ideeën.

Ether 12:7–22

Lees deze verzen samen door en noem enkele inspirerende voorbeelden van geloof die u in het Boek van Mormon bent tegengekomen. Bespreek voorbeelden van geloof in uw familiegeschiedenis of uw eigen leven – schrijf die ervaringen eventueel op als u dat nog niet hebt gedaan.

Ether 12:27

Waarom geeft de Heer ons zwakheden? Wat is onze inbreng om ‘zwakke dingen sterk’ te maken? Wat is de inbreng van de Heiland?

Ether 12:41

Is er een leuke manier om uw kinderen te leren ‘Jezus […] te zoeken’? U kunt bijvoorbeeld een plaat van Jezus verstoppen en uw gezinsleden ernaar laten ‘zoeken’. Hoe zoeken we Jezus en hoe worden we gezegend wanneer we Hem vinden?

Ether 13:13–14; 15:19, 33–34

Laat uw gezinsleden de ervaring van Ether met de ervaringen van Mormon en Moroni vergelijken (zie Mormon 6; 8:1–10). Wat zijn de overeenkomsten? In welk opzicht leek het pad naar de ondergang van de Nephieten op het pad van de Jaredieten? (Vergelijk Ether 15:19 met Moroni 8:28.) Welke beginselen leren we hieruit zodat we kunnen vermijden wat er met hen gebeurde?

Zie voor meer ideeën om kinderen les te geven het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Ons onderwijs verbeteren

Moedig het stellen van vragen aan. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig. U vindt soms misschien dat hun vragen u afleiden van wat u ze probeert bij te brengen. Maar zie vragen juist als kansen. Ze geven aan dat kinderen klaar zijn om te leren – ze geven u inzicht in wat uw kinderen bezighoudt en in hun gedachten over wat ze leren. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 25–26.)

Afbeelding
Ether knielt bij de opening van een grot

Wonderbaar waren de profetieën van Ether, Walter Rane