Kom dan en volg Mij
2–8 november. Mormon 7–9: ‘Ik spreek tot u alsof u aanwezig bent’


‘2–8 november. Mormon 7–9: “Ik spreek tot u alsof u aanwezig bent”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘2–8 november. Mormon 7–9’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2020

Afbeelding
Moroni schrijft op gouden platen

Moroni schrijft op gouden platen, Dale Kilborn

2–8 november

Mormon 7–9

‘Ik spreek tot u alsof u aanwezig bent’

Mormon en Moroni vertrouwden erop dat hun kroniek mensen in de laatste dagen zou inspireren. Noteer onder het lezen van Mormon 7–9 de ingevingen die u krijgt om toe te passen wat u aan het leren bent.

Schrijf uw ingevingen op

Mormon en Moroni wisten hoe het voelde om alleen te zijn in een goddeloze wereld. De eenzaamheid moet voor Moroni helemaal zwaar zijn geweest nadat zijn vader was gesneuveld en de Nephieten vernietigd waren. ‘Alleen ik ben overgebleven’, schreef hij. ‘Ik heb geen vrienden en kan nergens heen’ (Mormon 8:3, 5). Alles zag er misschien hopeloos uit, maar Moroni vond hoop in zijn getuigenis van de Heiland en zijn kennis dat ‘de eeuwige doeleinden van de Heer zullen voortgaan’ (Mormon 8:22). En Moroni wist dat het Boek van Mormon een sleutelrol in die eeuwige doeleinden zou spelen – de kroniek die hij nu zo ijverig aan het samenstellen was, de kroniek die eens ‘uit de duisternis [zou] schijnen’ en vele mensen ‘tot de kennis van Christus’ zou brengen (Mormon 8:16; 9:36). Moroni’s geloof in deze beloften deden hem tot de toekomstige lezers van dit boek verklaren: ‘Ik spreek tot u alsof u aanwezig bent’ en ‘Ik weet dat u mijn woorden zult hebben’ (Mormon 8:35; 9:30). Nu hebben we zijn woorden en gaat het werk van de Heer voort. Dat is deels te danken aan het feit dat Mormon en Moroni hun zending trouw bleven, zelfs toen ze er alleen voor stonden.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Mormon 7

Ik moet in Jezus Christus geloven en zijn evangelie ‘aangrijpen’.

Mormons laatste opgetekende woorden, in Mormon 7, zijn gericht tot de nakomelingen van de Lamanieten in de laatste dagen, maar de leringen erin zijn voor ons allemaal bestemd. Wat staat er voor u in Mormons boodschap over Jezus Christus en zijn evangelie? Waarom zou Mormon deze boodschap hebben gekozen om zijn geschriften mee af te sluiten?

Mormon 7:8–10; 8:12–22; 9:31–37

Het Boek van Mormon is van grote waarde.

President Russell M. Nelson heeft gevraagd: ‘Als u mocht kiezen tussen diamanten en robijnen of het Boek van Mormon, wat zou u dan kiezen? Wees eerlijk: wat heeft voor u de meeste waarde?’ (‘Hoe zou ons leven er zonder het Boek van Mormon uitzien?Liahona, november 2017, 61.)

Mormon en Moroni wisten dat de kroniek die ze bijhielden in onze tijd van grote waarde zou zijn. Ze getroostten zich dan ook grote offers om de kroniek samen te stellen en te beschermen. Lees Mormon 7:8–10; 8:12–22; en 9:31–37. Bedenk waarom de kroniek in onze tijd zoveel waarde heeft. In 1 Nephi 13:38–41; 2 Nephi 3:11–12; en Leer en Verbonden 33:16; 42:12–13 kunt u meer inzichten opdoen. Door welke ervaringen weet u dat het Boek van Mormon van grote waarde is?

Afbeelding
exemplaren van het Boek van Mormon in verschillende talen

De geschriften van profeten in het Boek van Mormon zijn op ons van toepassing.

Mormon 8:26–41; 9:1–30

Het Boek van Mormon is voor onze tijd geschreven.

Jezus Christus toonde Moroni wat er gaande zou zijn wanneer het Boek van Mormon tevoorschijn kwam (zie Mormon 8:34–35). Wat Moroni zag, zette hem ertoe aan duidelijke waarschuwingen voor onze tijd te geven. Lees Mormon 8:26–41 en 9:1–30. Denk na of u enige tekenen van een dergelijke houding en zulke daden vertoont. Wat zou u anders kunnen doen?

Mormon 9:1–30 bevat bijvoorbeeld Moroni’s boodschap als reactie op het wijdverspreide gebrek aan geloof in Jezus Christus dat hij in onze tijd voorzag. Noteer wat u uit zijn woorden te weten komt over de volgende zaken:

  • De gevolgen als we niet in Christus geloven (de verzen 1–626)

  • Hoe belangrijk het is om in een God van openbaring en wonderen te geloven (de verzen 7–20)

  • Moroni’s raad voor ons (de verzen 21–30)

Wat leert u van Moroni waardoor u anderen dichter tot onze hemelse Vader en Jezus Christus kunt brengen?

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn wat ideeën.

Mormon 7:5–7, 10; 9:11–14

Wat leren we uit deze verzen over het plan van onze hemelse Vader en waarom we een Heiland nodig hebben?

Mormon 7:8–10

Wat hebben we dit jaar door onze studie van het Boek van Mormon geleerd dat ons geloof in de Bijbel heeft versterkt? U kunt een bespreking op gang helpen door samen Schriftteksten uit het Boek van Mormon en de Bijbel te lezen die vergelijkbare leringen bevatten. Denk bijvoorbeeld aan Alma 7:11–13 en Jesaja 53:3–5 of 3 Nephi 15:16–24 en Johannes 10:16.

Mormon 8:1–9

Hoe zou Moroni zich helemaal in zijn eentje gevoeld hebben? Wat in het werk dat hij tot stand heeft gebracht, maakt indruk op ons?

Mormon 8:12, 17–21; 9:31

Lees deze verzen als gezin en daarna het volgende citaat van ouderling Jeffrey R. Holland: ‘Behalve zijn eniggeboren, enige volmaakte Zoon heeft God het vanaf het begin der tijd altijd moeten doen met onvolmaakte mensen. […] Als u onvolmaaktheid ziet, bedenk dan dat de beperking niet zit in de goddelijkheid van dit werk.’ (‘Ik geloof, Heere’, Liahona, mei 2013, 94.) Waarom is het gevaarlijk om ons blind te staren op de onvolmaaktheden van anderen, inclusief degenen die het Boek van Mormon geschreven hebben?

Mormon 8:36–38

Wat houdt het in om de naam van Jezus Christus op ons te nemen? Waarom schaamt iemand zich misschien om de naam van Jezus Christus op zich te nemen? Hoe kunnen wij stoutmoedig in ons getuigenis van de Heiland zijn?

Mormon 9:16–24

Er zijn bepaalde ingrediënten nodig om een scheikundeproef of recept te laten slagen. Doe eventueel als gezin een proef of bereid een favoriet recept voordat u Mormon 9:16–24 gaat lezen. Let in deze verzen (in het bijzonder de verzen 20–21) op de benodigde ‘ingrediënten’ die wonderen mogelijk maken. Welke wonderen kunnen we in de wereld om ons heen en in ons gezin zien?

Zie voor meer ideeën om kinderen les te geven het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Uw individuele studie verbeteren

Raadpleeg officieel kerkmateriaal. Als u evangelievragen hebt, zijn de beste bronnen voor antwoorden gebed, de Schriften, de woorden van hedendaagse profeten en andere officiële publicaties van de kerk. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 17–18, 23–24.)

Afbeelding
Mormon werkt aan gouden platen

Mormon werkt aan de platen, Jon McNaughton