Kom dan en volg Mij
26 oktober–1 november. Mormon 1–6: ‘Ik wilde dat ik u allen […] ertoe kon bewegen u te bekeren’


‘26 oktober–1 november. Mormon 1-6: “Ik wilde dat ik u allen […] ertoe kon bewegen u te bekeren”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘26 oktober–1 november. Mormon 1–6’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2020

Afbeelding
Mormon schrijft op gouden platen

Mormon werkt aan de platen, Tom Lovell

26 oktober–1 november

Mormon 1–6

‘Ik wilde dat ik u allen […] ertoe kon bewegen u te bekeren’

Bedenk wat u van Mormons voorbeeld leert terwijl u Mormon 1–6 leest. Noteer waartoe u zich geïnspireerd voelt.

Schrijf uw ingevingen op

Mormon bespaarde ons ‘een volledig verslag’ van een ‘afgrijselijk toneel’ van goddeloosheid en bloedvergieten dat hij onder de Nephieten zag (Mormon 2:18; 5:8). Maar wat hij wel in Mormon 1–6 optekende, laat ons afdoende zien hoe diep rechtschapen mensen kunnen vallen. Niemand kan het Mormon kwalijk nemen dat hij te midden van zo’n alom aanwezige goddeloosheid de moed aan het verliezen was. Toch raakte hij ondanks alles wat hij zag en meemaakte, Gods grote barmhartigheid en zijn overtuiging dat bekering de manier is om die te ontvangen nooit uit het oog. En hoewel Mormons eigen volk zijn smekende uitnodigingen tot bekering afwees, wist hij dat hij een groter publiek moest zien over te halen. Hij verklaarde: ‘Zie, ik schrijf aan alle einden der aarde.’ Met andere woorden, hij schreef aan u (zie Mormon 3:17–20). En zijn boodschap aan u in deze tijd is dezelfde boodschap die de Nephieten in hun tijd had kunnen redden: Geloof in het evangelie van Jezus Christus. Bekeer u en bereid u erop voor om voor de rechterstoel van Christus te staan (zie Mormon 3:21–22).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Mormon 1

Ik kan rechtschapen leven ondanks de goddeloosheid om mij heen.

Al in het eerste hoofdstuk van Mormon zult u grote verschillen tussen Mormon en de mensen om hem heen zien. Zet de kwaliteiten en verlangens van Mormon die u in Mormon 1 leest tegen die van zijn volk af. Let op de gevolgen voor hem en voor hen (u vindt één voorbeeld in de verzen 14–15). Wat hierin zet u ertoe aan om in een goddeloze wereld rechtschapen te leven?

Blijf in Mormon 2–6 opletten hoe Mormon blijk gaf van zijn geloof in onze hemelse Vader en Jezus Christus, ondanks de kwade invloeden om hem heen.

Afbeelding
Nephieten en Lamanieten strijden tegen elkaar

Strijd, Jorge Cocco

Mormon 2:10–15

Droefheid overeenkomstig Gods wil zet aan tot echte en blijvende verandering.

Toen Mormon de droefheid van zijn volk zag, hoopte hij dat het zich zou bekeren. Maar ‘hun droefheid was niet tot bekering’ (Mormon 2:13). Er was geen sprake van de droefheid overeenkomstig Gods wil die tot echte verandering leidt (zie 2 Korinthe 7:8–11). Nee, de Nephieten voelden de droefheid van de wereld (zie Mormon 2:10–11). Maak op basis van Mormon 2:10–15 een schema met de verschillen tussen droefheid overeenkomstig Gods wil en droefheid van de wereld. Dat schema kan er als volgt uitzien:

Droefheid overeenkomstig Gods wil

Droefheid van de wereld

Droefheid overeenkomstig Gods wil

Tot Jezus komen (vers 14)

Droefheid van de wereld

God vervloeken (vers 14)

Droefheid overeenkomstig Gods wil

Droefheid van de wereld

Droefheid overeenkomstig Gods wil

Droefheid van de wereld

Denk na over wat u leert. Hoe kunt u daardoor beter zonde overwinnen en meer op uw hemelse Vader en de Heiland gaan lijken?

Zie ook Dieter F. Uchtdorf, ‘Je kunt het nu wel!Liahona, november 2013, 55–57.

Mormon 3:3, 9

Ik dien altijd Gods hand in mijn leven te erkennen.

Mormon tekende een zwakheid op die hij in de Nephieten waarnam: zij erkenden niet in welke opzichten de Heer hen gezegend had. President Henry B. Eyring heeft ons aangespoord ‘manieren [te zoeken] om Gods goedertierenheid te herkennen en [ons] die te herinneren. [We kunnen] hierover bidden en nadenken, en [ons] afvragen: heeft God een boodschap gestuurd die alleen voor mij bestemd was? Heb ik zijn hand in mijn leven of in dat van mijn kinderen gezien? […] Ik getuig dat Hij ons liefheeft en dat Hij ons zegent – meer dan de meesten onder ons tot nu toe hebben ingezien.’ (‘O bedenkt, bedenkt’, Liahona, november 2007, 67, 69.)

Lees Mormon 3:3, 9. Bedenk hoe u Gods invloed in uw leven erkent. Welke zegeningen worden uw deel als u zijn invloed erkent? Wat zijn de gevolgen als u Hem niet erkent? (Zie Mormon 2:26.)

Mormon 5:8–24; 6:16–22

Jezus Christus staat met open armen klaar om mij te ontvangen.

De Nephieten verwierpen Mormons leringen, maar hij had de hoop dat zijn kroniek invloed op u zou hebben. Wat komt u in Mormon 5:8–24 en 6:16–22 over de gevolgen van zonde te weten? Wat zeggen deze passages u over de gevoelens van onze hemelse Vader en Jezus jegens u, zelfs wanneer u zondigt? Hoe hebt u gevoeld dat Jezus Christus zijn open armen naar u heeft uitgestrekt? Waartoe voelt u zich daardoor geïnspireerd?

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn wat ideeën.

Mormon 1:2

Wat houdt ‘vlug van begrip’ zijn in? In ouderling David A. Bednars artikel ‘Vlug van begrip’ (Liahona, december 2006, 15–20) vindt u diverse inzichten. Hoe was de gave dat hij vlug van begrip was Mormon tot zegen? Hoe kan die gave ons tot zegen zijn?

Mormon 1:1–6, 15; 2:1–2

Begrijpen de kinderen in uw gezin dat zij grote geestelijke eigenschappen en kracht kunnen ontwikkelen, ook al zijn ze nog jong? Het voorbeeld van Mormon kan ze van nut zijn. Stel desgewenst een tijdlijn van Mormons kindertijd en jeugd op, met behulp van de genoemde leeftijden en gebeurtenissen in Mormon 1:1–6, 15 en 2:1–2. Bespreek Mormons eigenschappen en ervaringen. Wijs daarbij ook op eigenschappen van uw kinderen die voor u en anderen om hen heen een inspiratiebron zijn.

Mormon 2:18–19

Met welke woorden beschreef Mormon de wereld waarin hij leefde? Hoe bewaarde hij hoop ondanks de goddeloosheid om hem heen? Hoe kunnen wij dat als gezin ook doen?

Mormon 3:12

Wat voelde Mormon voor de mensen om hem heen, ook al waren ze goddeloos? Hoe kunnen wij die liefde die hij had ook ontwikkelen?

Mormon 5:2

Waarom aarzelen we soms om onze hemelse Vader aan te roepen als we het moeilijk hebben? Hoe kunnen we meer op onze hemelse Vader vertrouwen?

Mormon 5:16–18

Help uw gezinsleden te visualiseren wat ‘her en der gedreven zoals kaf voor de wind’ betekent (vers 16). Scheur daartoe een vel papier in kleine snippers en laat ze die in het rond blazen. Leg uit dat kaf het vlies van een zaadje is, licht genoeg om in het rond geblazen te worden. In welk opzicht is ‘zonder Christus en God in de wereld’ zijn (vers 16) als kaf in de wind zijn?

Zie voor meer ideeën om kinderen les te geven het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Ons onderwijs verbeteren

Zet duidelijke en eenvoudige leer uiteen. Het evangelie is prachtig in zijn eenvoud (zie LV 133:57). Probeer uw gezin niet met overdreven uitgebreide lessen te vermaken, maar zorg dat uw onderricht op zuivere en eenvoudige leer is gericht.

Afbeelding
Mormon kijkt naar het slagveld van de Nephieten en Lamanieten

Mormons wonderbaarlijke boek, Joseph Brickey