Kom og følg mig
24.-30. august. Helaman 7-12: »At erindre Herren«


»24.-30. august. Helaman 7-12: ›At erindre Herren‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Mormons Bog, 2020, 2020

»24.-30. august. Mosija 7-12«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2020

Billede
Nefi beder i et tårn i haven

Illustration af Nefi i et tårn i haven af Jerry Thompson

24.-30. august

Helaman 7-12

»At erindre Herren«

Nefi, Lehi og andre fik »daglig mange åbenbaringer« (Hel 11:23). Hyppige åbenbaringer er ikke kun for profeter – det er også muligt for dig. Det at nedskrive dine indtryk kan hjælpe dig til at modtage åbenbaring mere regelmæssigt.

Nedskriv dine indtryk

Nefis far, Helaman, havde tilskyndet sine sønner: »Husk, husk«. Han ville gerne have, at de huskede på deres forfædre, huskede på profeternes ord og mest af alt huskede på »vor forløser, som er Kristus« (se Hel 5:5-14). Det er tydeligt, at Nefi huskede på dette, for det er det samme budskab, han »med utrættelighed« (Hel 10:4) år senere gav til folket. »Hvor kunne I glemme jeres Gud«? (Hel 7:20), spurgte han. Alle Nefis bestræbelser – forkynde, bede, udføre mirakler og anmode Gud om hungersnød – var forsøg på at hjælpe folket til at vende sig mod Gud og huske på ham. På mange måder er det et større problem at glemme Gud end slet ikke at kende ham, og det er nemt at glemme ham, når vores sind er distraheret af »denne verdens … tomme ting« og overskygget af synd (Hel 7:21; se også Hel 12:2). Men som Nefis tjenestegerning viser, så er det aldrig for sent at huske på og »vend[e sig] til Herren jeres Gud« (Hel 7:17).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Helaman 7-11

Profeter åbenbarer Guds vilje.

Der bliver beskrevet mange profeter i Mormons Bog, men Helaman 7-11 er et særligt godt sted at lære om, hvad en profet er, hvad han gør, og hvordan vi bør modtage hans ord. Når du læser disse kapitler, så læg mærke til Nefis handlinger, tanker og interaktioner med Herren. Hvordan hjælper Nefis tjenestegerning dig til bedre at forstå profeternes rolle i vore dage? Her er nogle eksempler. Hvad finder du ellers?

Helaman 7:17-22:Profeter råber omvendelse og advarer om konsekvenserne af synd.

Helaman 7:29; 9:21-36:Profeter ved gennem åbenbaring fra Gud, hvad folket har brug for at høre.

Helaman 10:7:Profeter er givet kraft til at besegle på jorden og i himlen (se også Matt 16:19; L&P 132:46).

Helaman 10:4-7, 11-12:

Hvordan påvirker disse vers, hvordan du har det med vores levende profet? Hvad har han undervist om for nylig? Hvad gør du for at lytte til og følge hans vejledning?

Helaman 9-10

Tegn og mirakler er en hjælp, men er ikke tilstrækkeligt til at opbygge varig tro.

Hvis tegn eller mirakler var nok til at ændre en persons hjerte, så ville alle nefitterne være blevet omvendt af de bemærkelsesværdige tegn, som Nefi kom med i Helaman 9. I stedet fandt der »et opbrud sted blandt folket« (Hel 10:1), da mange af dem stadig »forhærdede … hjertet« (Hel 10:15). Hvordan reagerer de ugudelige ofte på tegn og mirakler? (Se Hel 10:12-15; se også 3 Ne 2:1-2). Hvad er faren ved at gøre tegn til fundamentet for et vidnesbyrd? (Se »Signs«, Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Helaman 10:2-4

Når man grunder over noget, indbyder man til åbenbaring.

Hvis du nogensinde har følt dig forkuet, urolig eller forvirret, kan du måske lære en vigtig lektie af Nefis eksempel i Helaman 10:2-4. Hvad gjorde han, da han følte sig »nedslået«? (v. 3).

Præsident Henry B. Eyring har sagt: »Når vi grunder, indbyder vi til åbenbaring gennem Ånden. For mig er det at grunde selve tankeprocessen og bønnerne, efter at jeg har læst og studeret skriften nøje« (se »Tjen med Ånden«, Liahona, nov. 2010, s. 60). Hvordan kan du skabe en vane, hvor du grunder over tingene? Du kan læse om en måde, hvorpå du regelmæssigt kan grunde over Guds ord i bror Devin G. Durrants budskab, »Mit hjerte grundede bestandigt over dem« (Liahona, nov. 2015, s. 112-115).

Se også Ordsprogene 4:26; Lukas 2:19; 1 Nefi 11:1; 2 Nefi 4:15-16; 3 Nefi 17:3; Moroni 10:3; L&P 88:62.

Helaman 12

Herren ønsker, at jeg husker ham.

I Helaman 12 sammenfatter Mormon, der forkorter optegnelsen, nogle af de lektier, vi kan lære af beretningen om Nefi i de foregående kapitler. Overvej at bruge hans sammenfatning som en mulighed for at undersøge dit eget hjerte. Du kan endda lave en liste over de ting, som Mormon siger, får folk til at glemme Herren. Hvad hjælper dig til at huske på ham? Hvilke ændringer bliver du inspireret til at udføre ud fra det, som du lærte?

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde deres behov. Her er nogle forslag.

Helaman 7-9

Hvilke ligheder ser vi mellem ting, som Nefi gjorde, og det som profeter gør i vore dage? Hvad underviser vores profet om i vore dage? Måske kan I vælge nogle nylige råd, som profeten er kommet med, og som familie tale om, hvordan I bedre kan følge dem.

Helaman 10:4-5, 11-12

Hvordan viste Nefi, at han søgte Herrens vilje snarere end sin egen? Hvordan kan vi følge hans eksempel? Hvordan kan vores familie bedre søge Herrens vilje?

Helaman 11:1-16

Hvad ønskede Nefi, og hvad gjorde han ved det? Hvad kan vi lære om bøn af Nefis eksempel?

Helaman 11:17-23

Hvad lærer vi om Nefis bror Lehi i Helaman 11:17-23? Hvem kender vi, som lever et retskaffent liv uden at modtage en masse anerkendelse?

Helaman 12:1-6

Kan du komme i tanke om en illustration, du kan bruge til at hjælpe din familie til at forstå, hvad »ustadige« betyder? Du kan for eksempel bede nogen i din familie om at prøve at balancere noget på deres hoved. Du kan derefter bede din familie om at se i Helaman 12:1-6 efter grunde til, at nogle mennesker kan være ustadige, når de følger Herren. Hvordan kan vi forblive åndeligt stabile?

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør undervisningen bedre

Gennemgang. Her er et forslag til at hjælpe din familie til at huske de skriftsteder, de lærer: Vælg et vers, du synes er betydningsfuldt, og sæt det op i dit hjem, hvor din familie ofte kan se det. Bed din familie om at skiftes til at vælge et skriftsted, I kan sætte op, og tal om det, når familien samles, såsom ved måltider og familiebøn.

Billede
Det opdages, at Seantum er morderen

© The Book of Mormon for Young Readers, Seantum – Morderen opdages, af Briana Shawcroft; må ikke kopieres