Kom dan en volg Mij
22–28 juni. Alma 17–22: ‘Ik zal u tot een werktuig maken’


‘22–28 juni. Alma 17–22: “Ik zal u tot een werktuig maken’’’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘22–28 juni. Alma 17–22’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2020

Afbeelding
Ammon praat tegen koning Lamoni

Ammon en koning Lamoni, Scott M. Snow

22–28 juni

Alma 17–22

‘Ik zal u tot een werktuig maken’

Lees Alma 17–22, noteer de ingevingen die u krijgt en handel ernaar. Daarmee laat u de Heer zien dat u bereid bent om meer persoonlijke openbaring te ontvangen.

Schrijf uw ingevingen op

Bedenk allerlei redenen die mensen geven om het evangelie niet uit te dragen: ‘Ik weet niet genoeg’, ‘Ik weet niet of ze wel geïnteresseerd zijn’ of misschien ‘En als ik ze nou eens voor het hoofd stoot?’ U hebt zulke gedachten misschien zelf ook wel eens gehad. De Nephieten hadden nog een reden om het evangelie niet aan de Lamanieten te verkondigen: ze waren ‘een wild en verstokt en woest volk; een volk dat er behagen in schepte Nephieten af te slachten’ (Alma 17:14; zie ook Alma 26:23–25). Maar de zonen van Mosiah hadden een nog betere reden waarom ze voelden dat ze het evangelie wel aan de Lamanieten moesten verkondigen: ‘Zij [hadden] het verlangen dat ieder schepsel het heil zou worden verkondigd, want zij konden niet verdragen dat enige mensenziel verloren zou gaan’ (Mosiah 28:3). Deze liefde die Ammon en zijn broers inspireerde, kan u ook inspireren om het evangelie aan uw familie, vriend(inn)en en bekenden uit te dragen – ook aan degenen die er ogenschijnlijk niets mee zullen doen.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Alma 17:1–4

Als ik mijn eigen geloof versterk, kan ik het evangelie doeltreffender uitdragen.

Hebt u weleens oude vrienden of vriendinnen teruggezien en de gevoelens gehad die Alma had – dolblij dat ze sterk in het geloof waren gebleven? (Zie Alma 17:1–2.) Wat leert u van de zonen van Mosiah over manieren om uw geloof in het evangelie en toewijding eraan sterk te houden? Denk over de geestelijke kracht van de zonen van Mosiah na. Waartoe voelt u zich geïnspireerd?

Welke invloed had de geestelijke voorbereiding van de zonen van Mosiah op hun werk onder de Lamanieten? Sta er eens bij stil in hoeverre u ‘met kracht en met gezag van God’ in het evangelie onderwijst (Alma 17:3).

Alma 17:6–12

Ik kan een werktuig in Gods handen zijn om het eeuwig heil aan zijn kinderen te brengen.

President Thomas S. Monson heeft gezegd: ‘Ik wil dat de Heer weet dat Hij altijd op Tom Monson kan rekenen als Hij iets gedaan wil hebben.’ (‘On the Lord’s Errand: The Life of Thomas S. Monson’, video, ChurchofJesusChrist.org.) Let in Alma 17:6–12 op wat de zoons van Mosiah deden waardoor ze werktuigen in Gods handen konden worden. Hoe kunt als werktuig in Gods handen anderen tot zegen zijn? Wat leert u uit hun voorbeeld wat u de moed geeft om te doen wat de Heer van u verwacht?

Zie ook Dallin H. Oaks, ‘Het herstelde evangelie uitdragen’, Liahona, november 2016, 57–60.

Alma 17–18

Ik kan anderen voorbereiden om het evangelie te ontvangen.

Lamoni was de leider van ‘een wild en verstokt en woest volk’ (Alma 17:14). Toch rekende hij met jaren van traditie af en nam hij het evangelie van Jezus Christus aan. Let in Ammons interacties met Lamoni op wat Ammon deed zodat Lamoni ontvankelijker voor zijn boodschap werd. Schrijf op welke gedachten en ingevingen u krijgt om het evangelie uit te dragen.

Het kan ook nuttig zijn de leringen van Ammon aan Lamoni (zie Alma 18:24–39) plus de leringen van Aäron aan Lamoni’s vader (zie Alma 22:1–16) op te schrijven. Wat voor leringen kunt u anderen volgens deze verzen meegeven zodat ze naar een getuigenis van het evangelie gaan streven?

Afbeelding
Ammon redt de schapen van de koning

Minerva K. Teichert (1888–1976), Ammon redt de kudden van de koning, 1935–1945, olieverf op masoniet, 91 x 122 cm. Brigham Young University Museum of Art

Alma 18–22

Mijn getuigenis kan een verstrekkende invloed hebben.

De bekeringsverhalen in de Schriften gaan vaak met dramatische gebeurtenissen gepaard. Toch gaan ze in de kern vaak over personen die de moed hadden om openlijk voor hun getuigenis uit te komen. Bestudeer de gebeurtenissen in Alma 18–22 eens met het oog op de verstrekkende effecten van één persoon die zijn of haar getuigenis geeft. Noteer uw bevindingen dan bijvoorbeeld in een schema als het volgende:

Ammon droeg het evangelie uit aan , die het uitdroeg aan , met als resultaat .

Alma 19:36

De arm van de Heer is naar mij uitgestrekt als ik mij bekeer.

Aan het eind van Lamoni’s bekeringsverhaal bracht Mormon iets belangrijks over het karakter van de Heer aan het licht. Wat zegt Alma 19:36 u over het karakter van de Heer? Wanneer hebt u gevoeld dat de arm van de Heer naar u uitgestrekt was? Hoe kunt u uw dierbaren zijn barmhartigheid laten voelen?

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn wat ideeën.

Alma 17–19

Hoe kunt u de verhalen in deze hoofdstukken voor uw gezin laten leven? U kunt het verhaal van Ammon uitbeelden die de schapen beschermt, of het verhaal van Abish die de menigte bijeenroept om de macht van God te aanschouwen. Laat de gezinsleden eventueel verschillende elementen van het verhaal tekenen en het verhaal aan de hand van de tekeningen navertellen. Hoe gaat uw gezin de voorbeelden van Ammon en Abish volgen?

Alma 18:24–39

Lees samen Alma 18:24–39 en benoem de leringen van Ammon aan Lamoni. Waarom zou Ammon Lamoni die leringen eerst uiteengezet hebben? Waarom is het belangrijk dat we een getuigenis van die leringen hebben?

Alma 20:8–15

Wat kunnen we van Lamoni’s reactie aan zijn vader leren? Hoe kunnen wij Lamoni’s voorbeeld volgen en pal staan voor wat juist is? (Zie de video ‘Durf alleen te staan’ op ChurchofJesusChrist.org voor enkele voorbeelden.)

Alma 22:15–18

Wat wilde Lamoni’s vader volgens Alma 20:23 opgeven om zijn leven te redden? Lees dan in Alma 22:15 wat hij wel wilde opgeven om de vreugde van het evangelie te ontvangen. Wat wilde hij wel opgeven om God te kennen? (Zie vers 18.) Laat uw gezinsleden desgewenst een plan opstellen om iets op te geven zodat ze God beter leren kennen.

Zie voor meer ideeën voor onderwijs aan kinderen de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Uw individuele studie verbeteren

Stel beginselen vast en pas ze toe. De details van de verhalen in de Schriften lijken misschien niet op u van toepassing te zijn, maar de beginselen in die verhalen zijn dat vaak wel. Welke beginselen over het evangelie uitdragen komt u in de verhalen over Ammon en Aäron tegen?

Afbeelding
vrouw van koning Lamoni valt flauw

De vrouw van koning Lamoni stond op en prees Jezus. O gezegende Jezus, Walter Rane