Kom dan en volg Mij
8–14 juni. Alma 8–12: Jezus Christus zal komen om zijn volk te verlossen


8–14 juni. Alma 8–12: Jezus Christus zal komen om zijn volk te verlossen, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘8–14 juni. Alma 8–12’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2020

Afbeelding
Alma predikt

In de ware leer onderwijzen, Michael T. Malm

8–14 juni

Alma 8–12

Jezus Christus zal komen om zijn volk te verlossen

De Schriften bestuderen, bevordert openbaring. Schrijf de ingevingen van de Geest op terwijl u in Alma 8–12 over de boodschappen van Alma en Amulek leest.

Schrijf uw ingevingen op

Gods werk zal niet falen. Maar onze pogingen om Hem met zijn werk te helpen, lijken soms wel te falen – we zien tenminste niet altijd meteen de resultaten waar we op hopen. We voelen ons misschien weleens zoals Alma toen hij het evangelie in Ammonihah predikte: verworpen, bespuwd en uitgeworpen. Toch keerde Alma moedig ‘met spoed terug’ (Alma 8:18) toen een engel hem opdroeg terug te gaan en het opnieuw te proberen. God bereidde vervolgens de weg voor hem. Hij voorzag Alma niet alleen van voedsel om te eten en een plek om te logeren, maar Hij bereidde ook Amulek voor. Amulek werd namelijk een medearbeider, een onverschrokken voorvechter van het evangelie en een trouwe vriend. Wanneer we met tegenslagen en teleurstellingen in ons dienstbetoon in het koninkrijk van de Heer te maken krijgen, kunnen we eraan denken hoe God Alma steunde en leidde. We kunnen erop vertrouwen dat God ook ons in moeilijke omstandigheden zal steunen en leiden.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Alma 8

Er komen doorzettingsvermogen en geduld bij kijken om het evangelie uit te dragen.

Ook al verwerpt iemand uw getuigenis van het evangelie, dan hoeft u de hoop nog niet op te geven. De Heer zal die persoon immers niet afschrijven, en Hij zal u leiden in wat u moet doen. In Alma’s geval gebood een engel hem naar Ammonihah terug te keren om het evangelie te prediken, ook al hadden de mensen hem daar met geweld verworpen (zie Alma 8:14–16). Wat leert u van de manier waarop Alma het evangelie ondanks moeilijkheden en tegenstand verkondigde? Welke verzen in Alma 8 wakkeren uw verlangen aan om het evangelie uit te dragen?

Zie ook 3 Nephi 18:30–32; Jeffrey R. Holland, ‘De prijs – en de zegeningen – van het discipelschap’, Liahona, mei 2014, 6–9.

Alma 9:18–25; 10:16–23

God oordeelt zijn kinderen naar het licht en de kennis die ze bezitten.

Wanneer we lezen hoe de Nephieten in Ammonihah de dienstknechten van de Heer behandelden, zouden we bijna vergeten dat ze eens een ‘hoogbegunstigd volk van de Heer’ waren die het evangelie naleefden (Alma 9:20). Alma vertelde het volk in Ammonihah onder meer zelfs dat hun toestand zorgelijker was dan die van de Lamanieten. Ondanks hun rijke zegeningen hadden zij namelijk hun hart verstokt, terwijl de Lamanieten veelal in onwetendheid zondigden. Wat zegt deze tegenstelling ons over de wijze waarop God zijn kinderen oordeelt?

Als u over de grote zegeningen leest die God het volk van Nephi had geschonken (zie in het bijzonder Alma 9:19–23), denk dan eens na over de grote zegeningen die hij u heeft geschonken. Wat doet u om die zegeningen trouw te blijven? Wat moet u veranderen?

Zie ook Leer en Verbonden 82:3.

Alma 11–12

Gods plan is een verlossingsplan.

Profeten in het Boek van Mormon beschreven Gods plan voor zijn kinderen met verschillende benamingen, zoals het heilsplan of het plan van geluk. Alma en Amulek noemden het in Alma 11–12 het verlossingsplan. Denk bij het lezen van dit hoofdstuk na waarom het woord ‘verlossing’ wordt gebruikt om het plan te beschrijven. Schrijf desgewenst in het kort op wat Alma en Amulek over de volgende aspecten van het plan uiteenzetten.

De val:

De Verlosser:

Bekering:

De dood:

Opstanding:

Oordeel:

Let op de uitwerking van Amuleks woorden op het volk (zie Alma 11:46). Waarom zouden die beginselen zo’n krachtige invloed hebben gehad? Hoe hebben ze u beïnvloed?

Zie ook D. Todd Christofferson, ‘De opstanding van Jezus Christus’, Liahona, mei 2014, 111–114.

Alma 12:8–18

Als ik mijn hart niet verstok, kan ik meer van Gods woord ontvangen.

Sommige mensen vragen zich misschien af waarom onze hemelse Vader ons niet alles bekendmaakt. Alma legt in Alma 12:9–14 één mogelijke reden uit waarom Gods verborgenheden ons soms onthouden worden. De volgende vragen stemmen tot nadenken:

  • Wat houdt ons hart verstokken in? Merkt u die neiging soms bij uzelf?

  • Waarom onthoudt de Heer zijn woord aan wie hun hart hebben verstokt?

  • Hebt u naar zijn belofte een ‘groter deel van het woord’ ontvangen? (Alma 12:10.) Hoe hebt u dat beleefd?

  • Hoe kunt u ervoor zorgen dat Gods woord ‘in [u] te vinden is’? (Alma 12:13.) Wat voor effect heeft Gods woord in u op uw ‘woorden’, ‘werken’ en ‘gedachten’? (Alma 12:14.)

Vergelijk Amulek met de andere mensen in Ammonihah voor een voorbeeld van deze beginselen. Hoe illustreert Amuleks ervaring (zie in het bijzonder Alma 10:1–11) Alma’s leringen in deze verzen?

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn wat ideeën.

Alma 8:10–18

Wat kunnen wij van Alma leren, die de Heer ‘met spoed’ gehoorzaamde (vers 18), ook wanneer het moeilijk was? U kunt dit beginsel aan kleine kinderen verduidelijken met een spelletje waarbij u instructies geeft en ziet hoe snel de gezinsleden die uitvoeren. Kijk bijvoorbeeld wie het snelst een kledingstuk kan opvouwen.

Alma 10:1–12

Wat kunnen we van Amuleks ervaring in deze verzen leren? Wat voor invloed had zijn getuigenis op zijn toehoorders? Laat uw gezinsleden zich deze week één ding naar aanleiding van Amuleks voorbeeld voornemen.

Alma 10:22–23

Wat leren we uit deze verzen over de invloed die een groep rechtschapen mensen in een goddeloze stad kan hebben?

Alma 11:34–37

Wat is het verschil tussen in onze zonden en van onze zonden door Jezus Christus gered worden? (Zie Helaman 5:10; zie ook 1 Johannes 1:9–10.) Illustreer Amuleks leringen met het verhaal aan het begin van ouderling Allen D. Haynie’s boodschap ‘Onthouden op wie we hebben vertrouwd’. (Liahona, november 2015, 121–123.) Hoe verlost Jezus Christus ons van onze zonden?

Zie voor meer ideeën voor onderwijs aan kinderen de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Uw individuele studie verbeteren

Bestudeer de woorden van hedendaagse profeten en apostelen. Lees wat hedendaagse profeten en apostelen hebben gezegd over de leringen die u in de Schriften aantreft. Neem bijvoorbeeld een onderwerp uit Alma 8–12 en zoek dat onderwerp in de meest recente algemene conferentie op. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland21.)

Afbeelding
Alma eet bij Amulek

Illustratie van Alma die bij Amulek eet, Dan Burr