Kom dan en volg Mij
29 juni–5 juli. Alma 23–29: Zij ‘zijn nooit afvallig geworden’


‘29 juni–5 juli. Alma 23–29: Zij “zijn nooit afvallig geworden”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘29 juni–5 juli. Alma 23–29’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2020

Afbeelding
Anti-Nephi-Lehieten begraven hun wapens

Anti-Nephi-Lehieten begraven hun oorlogswapens, Jody Livingston

29 juni–5 juli

Alma 23–29

Zij ‘zijn nooit afvallig geworden’

Welke boodschappen treft u in Alma 23–29 voor uzelf en uw gezin aan? Wat kunt u er tijdens de lessen in de kerk over vertellen?

Schrijf uw ingevingen op

Vraagt u zich weleens af of mensen echt kunnen veranderen? U maakt zich misschien zorgen of u eerdere verkeerde keuzes of slechte gewoonten wel achter u kunt laten. Of misschien hebt u zulke zorgen over dierbaren. Zo ja, dan kan het verhaal van de Anti-Nephi-Lehieten u van nut zijn. Deze mensen waren gezworen vijanden van de Nephieten. Toen Ammon en zijn broeders besloten om het evangelie aan hen te verkondigen, werden zij door de Nephieten ‘uitgelachen’. De Lamanieten doden leek meer voor de hand te liggen dan ze tot bekering te brengen. (Zie Alma 26:23–25.)

Maar de Lamanieten veranderden toch – dankzij de kracht tot bekering van de Heer. Ze stonden eens bekend als een ‘verstokt en woest volk’ (Alma 17:14), maar ‘zij onderscheidden zich [later] door hun ijver jegens God’ (Alma 27:27). Sterker nog, zij ‘zijn nooit afvallig geworden’ (Alma 23:6).

Misschien zijn er wel onjuiste overleveringen die u moet afzweren of ‘wapens van […] opstand’ die u moet neerleggen (Alma 23:7). Of misschien moet u alleen wat ijveriger zijn in uw getuigenis en wat minder snel tot afvalligheid neigen. Wat voor veranderingen u ook moet aanbrengen, u kunt uit Alma 23–29 de hoop putten dat duurzame verandering dankzij de verzoenende macht van Jezus Christus mogelijk is.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Alma 23:1–5

Er komen grote zegeningen uit voort wanneer Gods kinderen het evangelie aannemen.

De koning van de Lamanieten verklaarde dat het woord van God ‘geen belemmering’ mocht ondervinden onder zijn volk (zie Alma 23:1–5). Daarmee zette hij de deur naar grote zegeningen voor hen open. Let op die zegeningen terwijl u Alma 23–29 leest. Hoe kunt u ervoor zorgen dat het woord van God ‘geen belemmering’ in uw leven of in uw gezin ondervindt?

Alma 23–25; 27

Mijn bekering tot Jezus Christus en zijn evangelie verandert mijn leven.

De door Ammon en zijn broeders bezochte Lamanieten leken helemaal niet voor bekering in aanmerking te komen. Zij hielden aan de overleveringen van hun vaderen en hun eigen goddeloosheid vast. Toch namen velen van hen het evangelie aan en gooiden hun leven drastisch om. Deze Lamanieten noemden zichzelf als symbool van hun eigen bekering Anti-Nephi-Lehieten. (‘Anti’ betekent in dit geval niet hetzelfde als ‘anti’ in ‘antichrist’.)

Denk in het licht van de bekering van deze Lamanieten aan uw eigen bekering ‘tot de Heer’ (Alma 23:6). U kunt in deze hoofdstukken letten op de verandering van de Anti-Nephi-Lehieten na hun bekering. De volgende verzen helpen u daarbij op gang.

Denk na over de veranderingen in de Anti-Nephi-Lehieten en ook over de veranderingen die u door uw bekering tot Christus zelf ondervindt. Wat moet u naar uw idee nog meer veranderen zodat het evangelie een nog grotere invloed op uw leven kan hebben?

Alma 23:6–7

Alma 23:17–18

Alma 24:11–19

Alma 25:13–16

Alma 27:26–30

Alma 24:7–19; 26:17–22

God is barmhartig.

Ammon en de Anti-Nephi-Lehieten moesten waarschijnlijk met andere zonden afrekenen dan wij, maar we zijn allemaal van Gods barmhartigheid afhankelijk. Wat staat er in Alma 24:7–19 en 26:17–22 waardoor u zijn barmhartigheid beter gaat begrijpen? Denk onder het lezen over het volgende na: op welke manieren u bent uitgenodigd u te bekeren, uw ervaringen met bekering, hoe u zonde uit de weg probeert te gaan en de zegeningen die u dankzij bekering ten deel zijn gevallen. Wat komt u daardoor over Gods barmhartigheid jegens u te weten?

Alma 2629

De Heer dienen brengt vreugde.

Ammons en Alma’s ervaringen liepen uiteen, maar hun gevoelens over hun zendingsarbeid kwamen overeen. Vergelijk die gevoelens in Alma 26 en 29. Welke overeenkomsten merkt u op? Welke woorden en zinsneden worden herhaald? Hoe kunt u zoals Ammon en Alma ondanks uw moeilijkheden vreugde vinden? (In de hoofdstukopschriften voor Alma 5–16 vindt u een samenvatting van de moeilijkheden die Alma ondervond. In de hoofdstukopschriften voor Alma 17–28 vindt u een samenvatting van de moeilijkheden van Ammon en zijn broeders.)

Alma 26:5–7

Wat zijn schoven en graanschuren?

Graan wordt in de oogsttijd vaak in bundels, oftewel schoven, verzameld en in voorraadschuren, ook wel graanschuren genoemd, bewaard. Ouderling David A. Bednar heeft de symboliek in Alma 26:5 als volgt uitgelegd: ‘De schoven in deze metafoor stellen de pasgedoopte leden van de kerk voor. De graanschuren zijn de heilige tempels.’ (‘Op eervolle wijze een naam en status behouden’, Liahona, mei 2009, 97.) Wat leert u uit de metafoor in Alma 26:5–7 over het belang van tempelverbonden?

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn wat ideeën.

Alma 24:6–19

Waarom begroeven de Anti-Nephi-Lehieten hun wapens ‘diep in de grond’? (Alma 24:16.) Laat uw gezinsleden op strookjes papier schrijven wat ze willen overwinnen of verzaken. Laat ze dan een gat graven en de papiertjes begraven.

Alma 24:7–12

Deze verzen kunnen uw gezin inzicht in de geweldige gave van bekering geven. Wat deden de Anti-Nephi-Lehieten om zich van hun zonden te bekeren? Hoe heeft de Heer ze bij hun bekering geholpen? Wat kunnen wij van dit voorbeeld leren?

Alma 24:20–27

In welke zin kunnen wij Mormons verklaring uit eigen ervaring onderschrijven: ‘Aldus zien wij dat de Heer op velerlei wijzen werkt voor de redding van zijn volk’? (Alma 24:27.)

Alma 26:2

Hoe zouden uw gezinsleden Ammons vragen in Alma 26:2 beantwoorden? Zet hun antwoorden eventueel op een groot vel papier en hang het op waar iedereen er zicht op heeft. Ze kunnen er gaandeweg zegeningen die God ‘ons geschonken’ heeft aan toevoegen.

Alma 29:9

Hoe waren Ammon en Alma werktuigen in Gods handen? Kijk eens wat voor gereedschap of werktuigen u allemaal in huis hebt. Bespreek wat uw gezin eraan heeft. Hoe kunnen wij ‘een werktuig in de handen van God’ zijn?

Zie voor meer ideeën om kinderen les te geven het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Ons onderwijs verbeteren

Breng variatie aan. Pak uw Schriftstudie in gezinsverband op verschillende manieren aan. Uw gezinsleden zullen dan eerder geïnteresseerd blijven en meedoen. Bijvoorbeeld: laat iemand een vers voorlezen en laat andere gezinsleden daarna in hun eigen woorden vertellen wat er zojuist is gelezen.

Afbeelding
Anti-Nephi-Lehieten begraven hun wapens

Illustratie van de Anti-Nephi-Lehieten die hun wapens begraven: Dan Burr