Kom og følg mig
18.-24. maj. Mosija 25-28: »De blev kaldt Guds folk«


»18.-24. maj. Mosija 25-28: ›De blev kaldt Guds folk‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Mormons Bog, 2020, 2020

»18.-24. maj. Mosija 25-28«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2020

Billede
en engel viser sig for Alma og Mosijas sønner

Alma den Yngres omvendelse, af Gary L. Kapp

18.-24. maj

Mosija 25-28

»De blev kaldt Guds folk«

Efter »Herrens røst kom til [Alma]«, skrev han det ned, som Herren fortalte ham, »så han kunne have dem« (Mosija 26:14, 33). Hvordan vil du følge Almas eksempel?

Nedskriv dine indtryk

Efter nefitterne i næsten tre generationer havde boet i forskellige lande, var de nu atter et folk. Limhis folk, Almas folk og Mosijas folk – selv Zarahemlas folk, der ikke stammede fra Nefi – blev nu »regnet for nefitter« (Mosi 25:13). Mange af dem ønskede også at blive medlem af den kirke, som Alma havde oprettet. Så alle, »der nærede ønske om at påtage sig Kristi … navn«, blev døbt, og »de blev kaldt Guds folk« (Mosi 25:23-24). Efter år med strid og fangenskab virkede det til, at nefitterne endelig kunne nyde en periode med fred.

Men inden længe begyndte de ikke-troende at forfølge de hellige. Hvad der gjorde dette særligt hjerteskærende var, at mange af disse ikke-troende var de troendes egne børn – »den opvoksende slægt« (Mosi 26:1), deriblandt Mosijas sønner og en af Almas sønner. Så skete der et mirakel, og beretningen om det mirakel har givet håb til forpinte forældre i mange generationer. Men historien om Almas omvendelse er ikke kun for forældre med vildfarne børn. Sand omvendelse er et mirakel, der på den ene eller anden måde skal ske for os alle.

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Mosija 26:1-6

Jeg er ansvarlig for min egen tro og mit eget vidnesbyrd.

De, der hørte kong Benjamins tale, oplevede en vidunderlig omvendelse (se Mosi 5:1-7), men omvendelse er en personlig oplevelse, der ikke kan overdrages som en arv til ens børn. Vi må alle opleve vores egen omvendelse til Jesu Kristi evangelium. Når du læser i Mosija 26:1-6 om »den opvoksende slægt« af ikke-troende nefitter, så læg mærke til konsekvenserne af deres vantro. Det kan være, at du kommer i tanke om folk, du ville ønske, du kunne bringe til Kristus. Du kan ikke give dem din omvendelse, men Ånden kan hviske ting til dig, som du kan gøre for at hjælpe dem til at finde tro. Når du læser i Mosija 25-28 om, hvordan Alma og andre kirkemedlemmer hjalp den opvoksende slægt, kan det være, at du kommer i tanke om flere ting.

Se også Lære og Pagter 68:25-29.

Mosija 26:6-39

Guds trofaste tjenere søger at gøre hans vilje.

Nogle gange kan vi synes, at en kirkeleder som Alma altid synes at vide, hvad der er det rette at gøre. I Mosija 26 læser vi om et problem i kirken, som Alma aldrig havde stået over for før, og »han frygtede, at han skulle gøre uret i Guds øjne« (Mosi 26:13). Hvad gjorde Alma i den situation? (Se Mosi 26:13-14, 33-34, 38-39). Hvad antyder Almas oplevelse om, hvordan du kan håndtere svære problemer i din familie eller i din tjeneste i Kirken?

Det kan også være interessant at lave en liste over de sandheder, som Gud åbenbarede til Alma, og som står i Mosija 26:15-32. Læg mærke til, at nogle af disse sandheder ikke var et direkte svar på Almas spørgsmål. Hvad antyder det om bøn og om at modtage personlig åbenbaring?

Mosija 27:8-37

Alle mænd og kvinder skal fødes på ny.

Det var tydeligt, at Alma den Yngre havde brug for en åndelig genfødsel, da han og Mosijas sønner var »de allerværste syndere«, der drog rundt for »at tilintetgøre Guds kirke« (Mosi 28:4; 27:10). Men kort tid efter Almas omvendelse bar han vidnesbyrd om, at omvendelse er tilgængelig – og essentiel – for alle: »Vær ikke forundret over,« sagde han, »at hele menneskeslægten … må fødes på ny« (Mosi 27:25; fremhævelse tilføjet). Det omfatter selvfølgelig også dig.

Når du læser om Almas oplevelse, der står i Mosija 27:8-37, kan du prøve at sætte dig selv i hans sted. Du prøver ikke at tilintetgøre Kirken, men du kan helt sikkert komme i tanke om ting ved dig selv, som du har brug for at ændre. Hvem, ligesom Almas far, støtter dig og beder for dig »med megen tro«? Hvilke oplevelser har været med til at »overbevise dig om Guds magt og myndighed«? (Mosi 27:14). Hvilke »store ting« har Herren gjort for dig og din familie, som du bør huske? (Mosi 27:16). Hvad lærer du af Alma den Yngres ord og handlinger om, hvad det vil sige at blive født på ny? Spørgsmål som disse kan hjælpe dig til at evaluere din fremgang i processen med at blive født på ny.

Se også Mosija 5:6-9; Alma 36; »Conversion« (Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Billede
Alma den Yngre bliver båret hen til sin fars hus

Hans far frydede sig, af Walter Rane

Mosija 27:14, 19-24

Gud hører mine bønner og vil besvare dem i henhold til hans vilje.

Måske kender du en forælder i Alma den Ældres situation, hvis søn eller datter træffer ødelæggende valg. Eller måske er du den forælder. Hvad finder du i Mosija 27:14, 19-24, der giver dig håb? Hvordan kan disse vers påvirke dine bønner på andres vegne?

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde deres behov. Her er nogle forslag.

Mosija 25:5-11

Hvad følte Mosijas folk efter, at han læste optegnelserne om Zeniffs folk op for Almas folk? Har din familie ført nogle optegnelser, som du kan læse op fra? Måske kunne du føje til dine optegnelser eller begynde på dine egne. Hvad ville du tage med, som kunne hjælpe din familie (deriblandt fremtidige generationer) til at blive »fyldt af en overordentlig stor glæde« og lære om »Guds umiddelbare godhed«? (Mosi 25:8, 10).

Mosija 25:16

Hvorfor var det vigtigt for Limhis folk at huske, at Herren havde udfriet dem af fangenskab? Hvad har Herren gjort for os, som vi bør huske?

Mosija 26:29-31; 27:35

Hvad skal en person ifølge disse vers gøre for at modtage tilgivelse?

Mosija 27:21-24

Når du læser disse vers, så tænk på nogen i din familie, som du kunne bede og faste for.

Mosija 27-28

Du kan hjælpe din familie med at visualisere beretningerne i disse kapitler ved at bede dem om at tegne tegninger af de involverede folk og bruge tegningerne til at genfortælle historien. Eller det kan være, at de vil synes om at rollespille historien; hvordan kan de skildre den forandring, som Alma og Mosijas sønner oplevede?

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør undervisningen bedre

Brug billeder og lignende. »Hæftet Evangelisk kunst og LDS Media LibraryChurchofJesusChrist.org indeholder mange billeder og videoer, der kan visualisere begreber og begivenheder for [din familie]« (Undervisning på Frelserens måde, s. 22).

Billede
en engel viser sig for Alma den Yngre

Illustration af en engel, der viser sig for Alma den Yngre, af Kevin Keele