Kom dan en volg Mij
20–26 januari. 1 Nephi 11–15: ‘Gewapend met gerechtigheid en met de macht van God’


‘20–26 januari. 1 Nephi 11–15: “Gewapend met gerechtigheid en met de macht van God”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘20–26 januari. 1 Nephi 11–15’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2020

Afbeelding
mensen eten van de vrucht van de boom des levens

Zoeter dan zoet, Miguel Angel González Romero

20–26 januari

1 Nephi 11–15

‘Gewapend met gerechtigheid en met de macht van God’

Herkent u zichzelf in 1 Nephi 11–15? Welke passages zijn voor u en uw gezin het waardevolst?

Schrijf uw ingevingen op

Wanneer God een monumentaal werk voor zijn profeet te doen heeft, geeft Hij die profeet vaak een monumentaal visioen zodat hij Gods doeleinden voor zijn kinderen beter kan begrijpen. Mozes zag een visioen van ‘deze aarde en de bewoners daarvan en ook de hemelen’ (Mozes 1:36). De apostel Johannes zag de geschiedenis van de wereld en de wederkomst van de Heiland (zie het boek Openbaring). Joseph Smith zag de Vader en de Zoon (zie Geschiedenis van Joseph Smith 1:17–18). Lehi zag een visioen van de reis die we naar de Heiland en zijn liefde moeten maken.

In 1 Nephi 11–14 staat opgetekend dat Nephi de bediening van de Heiland, de toekomst van Lehi’s nakomelingen in het beloofde land en de bestemming van Gods werk in de laatste dagen zag. Dit visioen hielp Nephi zich voor te bereiden op het werk dat vóór hem lag. Het kan u ook helpen bij uw voorbereiding – want God heeft een werk voor u te doen in zijn koninkrijk. U behoort tot ‘de heiligen van de kerk van het Lam’ die Nephi zag en die ‘op het gehele aardoppervlak [waren] verspreid; en zij waren gewapend met gerechtigheid en met de macht van God in grote heerlijkheid’ (1 Nephi 14:14).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

1 Nephi 11

God zond Jezus Christus als uitdrukking van zijn liefde.

Een engel toonde Nephi ‘de Zoon van de eeuwige Vader’ (1 Nephi 11:21) om hem de betekenis uit te leggen van de boom die zijn vader gezien had. Daardoor kwam Nephi te weten dat de boom de liefde van God voorstelt. Maar het visioen was nog niet voorbij. Als u 1 Nephi 11 leest en overdenkt, wat geeft u dan het inzicht waarom Jezus Christus de ultieme uitdrukking van Gods liefde is?

Zie voor andere zinnebeelden in Lehi’s droom 1 Nephi 11:35–36; 12:16–18; en 15:21–30.

Zie ook Johannes 3:16.

1 Nephi 12–13

De Heer bereidde de weg van de herstelling voor.

Nephi zou veel van wat hij in zijn visioen zag nooit zelf meemaken. Waarom was het voor Nephi waardevol om deze dingen te weten? Waarom is het waardevol voor u om deze dingen te weten? Misschien kunt u zich dat telkens afvragen wanneer u over iets leest wat Nephi in zijn visioen zag.

Hier zijn enkele gebeurtenissen die Nephi zag: de toekomst van zijn volk (zie hoofdstuk 12), de kolonisatie van Amerika en de Amerikaanse revolutie (zie hoofdstuk 13:12–19), de grote afval (zie hoofdstuk 13:20–29) en de herstelling van het evangelie (zie hoofdstuk 13:32–42).

1 Nephi 13:1–9; 14:9–11

Wat is de ‘grote en gruwelijke kerk’ die Nephi zag?

Ouderling Dallin H. Oaks heeft uitgelegd dat de ‘grote en gruwelijke kerk’ die Nephi beschrijft ‘elke filosofie en organisatie [is] die zich tegen geloof in God keert. En de “gevangenschap” waarin deze “kerk” de heiligen wil voeren, zal geen lichamelijke opsluiting zijn, maar een gevangenschap van verkeerde ideeën.’ (‘Als getuige van God optreden’, Liahona, maart 2015, 20.)

1 Nephi 13:12

Wie was de man die Nephi zag op wie de Geest ‘inwerkte’ om ‘op de vele wateren’ uit te gaan?

Nephi zag dat de Heilige Geest Christoffel Columbus zou inspireren om zijn beroemde reis naar Amerika te ondernemen. Op 14 maart 1493 schreef Columbus over die reis: ‘Deze geweldige en wonderbaarlijke resultaten zijn in geen enkel opzicht aan mij toe te schrijven […] ; want wat het intellect van de mens alleen niet kon bevroeden, heeft de Geest van God de mens mogelijk gemaakt. God hoort namelijk de gebeden van zijn dienaren die zijn voorschriften liefhebben en daardoor tot schijnbaar onmogelijke dingen in staat zijn.’ (The Annals of America [Encyclopedia Britannica, Inc., 1976], 1:5.)

1 Nephi 13:20–42

Hedendaagse Schriftuur herstelt ‘duidelijke en waardevolle dingen’.

Nephi zag in een visioen dat er uit de Bijbel – die hij ‘een kroniek van de Joden’ noemde – ‘vele duidelijke en waardevolle dingen [zouden worden] weggenomen’ (1 Nephi 13:23, 28). Maar hij zag ook dat God deze dingen door ‘andere boeken’ zou herstellen – het Boek van Mormon en andere hedendaagse Schriftuur (zie 1 Nephi 13:39–40). Welke waardevolle waarheden begrijpen we dankzij het Boek van Mormon beter? In welke opzichten is uw leven anders omdat deze duidelijke en waardevolle dingen hersteld zijn?

Afbeelding
exemplaren van het Boek van Mormon in verschillende talen

Het Boek van Mormon herstelt evangeliewaarheden die tijdens de afval verloren zijn gegaan.

Zie ook ‘Duidelijke en waardevolle waarheden’, Liahona, maart 2008, 68–73; Russell M. Nelson, ‘Hoe zou ons leven er zonder het Boek van Mormon uitzien?Liahona, november 2017, 60–63.

1 Nephi 15:1–11

De Heer zal mij antwoorden als ik met een verzacht hart in geloof vraag.

Hebt u ooit het gevoel gehad dat u geen persoonlijke openbaring kreeg – dat God niet tot u sprak? Wat voor raad gaf Nephi zijn broers toen zij dat gevoel hadden? Hoe kunt u Nephi’s raad zelf toepassen en er anderen mee van dienst zijn?

Zie ook Jakob 4:8; Alma 5:46; 26:21–22.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn wat ideeën.

1 Nephi 11–14

Onderbreek het lezen van deze hoofdstukken met uw gezin af en toe en stel dan vragen zoals: wat zag Nephi in zijn visioen wat hem blij maakte? Waar werd hij verdrietig van? Waarom?

1 Nephi 13:20–42

Vergelijk een duidelijk geschreven bericht met een gecodeerd bericht om uw gezinsleden de waarde van de ‘duidelijke en waardevolle’ waarheden in het Boek van Mormon te laten inzien. Waarom wil onze hemelse Vader dat zijn waarheden duidelijk uiteengezet worden? Laat de gezinsleden desgewenst getuigen van enkele ‘duidelijke en waardevolle’ waarheden die ze in het Boek van Mormon zijn tegengekomen.

1 Nephi 14:12–15

Waarom worden wij ‘gewapend met gerechtigheid en met de macht van God’ als wij trouw aan onze verbonden met God leven?

1 Nephi 15:8–11

Hebt u in uw gezin iets meegemaakt nadat u ‘navraag [had] gedaan bij de Heer’? Wat leren we van Nephi’s voorbeeld?

Zie voor meer ideeën om kinderen les te geven het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Uw individuele studie verbeteren

Gebruik studiemiddelen. De voetnoten, de Gids bij de Schriften en andere studiemiddelen bieden extra inzicht in de Schriften. Wat begrijpt u bijvoorbeeld beter dankzij de voetnoten bij 1 Nephi 14:20–21?

Afbeelding
Nephi’s visioen van Maria en het kindje Jezus

Nephi’s visioen van Maria, James Johnson