Kom dan en volg Mij
6–12 januari. 1 Nephi 1–7: ‘Ik zal heengaan en doen’


‘6–12 januari. 1 Nephi 1–7: “Ik zal heengaan en […] doen”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘6–12 januari. 1 Nephi 1–7’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2020

Afbeelding
Lehi’s gezin reist in de woestijn

Lehi reist langs de Rode Zee, Gary Smith

6–12 januari

1 Nephi 1–7

‘Ik zal heengaan en […] doen’

Nephi tekende de ‘dingen van God’ op (1 Nephi 6:3). Als u Nephi’s kroniek bestudeert, let dan op de dingen van God die u tegenkomt, in het bijzonder de ingevingen van de Geest.

Schrijf uw ingevingen op

Het Boek van Mormon begint met een verslag van een echt gezin dat echte moeilijkheden doormaakt. Dat gebeurde in 600 v.C., maar sommige dingen in dit verslag komen gezinnen in deze tijd vast bekend voor. Dit gezin leefde in een steeds goddelozer wordende wereld, maar de Heer beloofde hen dat Hij ze naar veilige oorden zou leiden als zij Hem wilden volgen. Onderweg hadden ze hun goede en slechte momenten. Ze maakten grote zegeningen en wonderen mee, maar ze hadden ook de nodige ruzies en twisten. In de Schriften komt een dergelijk lang verhaal over een gezin dat het evangelie probeert na te leven maar zelden voor: een vader doet alle moeite om geloof in zijn gezin aan te wakkeren, zoons besluiten of ze hem al dan niet willen geloven, een moeder vreest voor de veiligheid van haar kinderen, en broers kampen met afgunst en twist – en vergeven elkaar soms. Al met al schuilt er echt kracht in het volgen van de voorbeelden van geloof die dit gezin – ondanks hun tekortkomingen – aan de dag legde.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

1 Nephi 1–6

De Schriften zijn van grote waarde.

De eerste zes hoofdstukken van het Boek van Mormon bevatten veel verwijzingen naar heilige boeken, heilige kronieken en het woord van de Heer. Waarom is het woord van God volgens 1 Nephi 1–6 ‘van grote waarde’? (1 Nephi 5:21.) Wat komt u in deze passages over de Schriften te weten? Wat inspireert u waardoor u de Schriften met meer inzet wilt onderzoeken?

Zie ook ‘Erfgoed Schriften’ (video, ChurchofJesusChrist.org).

1 Nephi 1:7–15

Het Boek van Mormon getuigt van Jezus Christus.

Het Boek van Mormon begint trouw aan het verklaarde doel op de titelpagina – allen overtuigen dat Jezus de Christus is – met Lehi’s opmerkelijke visioen van de Heiland. Wat komt u uit wat Lehi zag over Jezus Christus te weten? Welke ‘grote en wonderbare’ werken van de Heiland hebt u zoal in uw leven gezien? (1 Nephi 1:14.)

1 Nephi 2

Als ik de Heer zoek en vertrouw, kan Hij mijn hart verzachten.

Laman, Lemuel en Nephi groeiden allemaal in hetzelfde gezin op en maakten zo’n beetje dezelfde dingen mee. Toch reageerden ze heel verschillend op de goddelijke leiding die hun vader in dit hoofdstuk ontving. Lees 1 Nephi 2 door. Waarom werd Nephi’s hart verzacht en het hart van zijn broers niet? Denk eventueel ook aan uw eigen reacties op aanwijzingen van de Heer, hetzij door de Heilige Geest of door zijn profeet. Wanneer hebt u gemerkt dat de Heer uw hart verzachtte zodat u zijn leiding en raad bereidwilliger kon aannemen?

1 Nephi 3–4

God zal een manier bereiden waarop ik zijn wil kan doen.

Toen de Heer Lehi en zijn gezinsleden gebood om de platen van koper van Laban te bemachtigen, gaf Hij niet precies aan hoe ze dat gebod moesten uitvoeren. Dat geldt vaak ook voor andere geboden of persoonlijke openbaringen die we van God krijgen. Dat kan tot een gevoel leiden dat ‘het moeilijk is’ wat Hij van ons eist (1 Nephi 3:5). Wat inspireert u aan Nephi’s reactie op het gebod van de Heer in 1 Nephi 3:7, 15–16? Voelt u dat u moet ‘heengaan’ en iets ‘doen’?

Let bij het bestuderen van 1 Nephi 1–7 op hoe God de weg voor Lehi en zijn gezin bereidde. Hoe heeft Hij dat voor u gedaan?

Zie ook Spreuken 3:5–6; 1 Nephi 17:3; ‘Obedience’, Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org; Videocollectie over het Boek van Mormon op ChurchofJesusChrist.org of de app Evangeliebibliotheek.

1 Nephi 4:1–3; 5:1–8; 7:6–21

De werken van God indachtig zijn, kan me het geloof opleveren om zijn geboden te gehoorzamen.

Wanneer Laman en Lemuel wilden morren, waren Nephi en Lehi gewoonlijk in de buurt om ze aan te moedigen en aan te sporen. Als u geneigd bent om te morren, kunnen de woorden van Nephi en Lehi u waardevolle raad en een ander perspectief geven. Hoe hielpen Nephi en Lehi hun familieleden geloof in God te ontwikkelen? (Zie 1 Nephi 4:1–3; 5:1–8; 7:6–21.) Wat hebt u aan hun voorbeeld wanneer u geneigd bent om te morren of opstandig te zijn?

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn wat ideeën.

1 Nephi 1–7

Moedig uw gezinsleden bij het lezen van 1 Nephi 1–7 aan om te letten op interacties tussen leden uit het gezin van Lehi en Sariah. Hoe kunnen wij van die relaties iets opsteken en er in ons gezin ons voordeel mee doen?

Afbeelding
Nephi en zijn familie bestuderen de platen

Nephi en zijn familie schatten de woorden van de profeten op waarde.

1 Nephi 2:20

Het beginsel in 1 Nephi 2:20 keert vaak in het Boek van Mormon terug. Hoe kunnen uw gezinsleden het toepassen terwijl u het Boek van Mormon dit jaar samen bestudeert? Maak desgewenst samen een poster met de belofte van de Heer in dit vers en hang hem thuis op. Zo denkt u er hopelijk aan om op gezette tijden te bepreken hoe de Heer uw gezin voorspoedig heeft gemaakt omdat u zijn geboden hebt onderhouden. Noteer die ervaringen eventueel op de poster.

1 Nephi 2:11–13; 3:5–7

Welke verschillen zien uw gezinsleden tussen de reactie van Laman en Lemuel, en die van Nephi op de geboden van de Heer? Wat kunnen wij uit 1 Nephi 2:11–13; 3:5–7 over morren leren? Welke zegeningen krijgen we als we geloof oefenen?

1 Nephi 3:19–20; 5:10–226

Deze verzen kunnen uw gezin inspireren om belangrijke gebeurtenissen en ervaringen in uw leven op te tekenen. U zou een gezinsdagboek kunnen bijhouden, zoals Nephi en Lehi gebeurtenissen in hun familie bijhielden. Wat kunt u in uw familieverslag opnemen?

1 Nephi 7:19–21

Wat maakt in Nephi’s voorbeeld in deze verzen indruk op ons? Hoe is het ons gezin tot zegen als we elkaar ‘oprecht vergeving’ schenken?

Zie voor meer ideeën voor onderwijs aan kinderen de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Ons onderwijs verbeteren

Bestudeer de Schriften dagelijks. Eén sleutel tot zinvol evangelieonderricht thuis is constant zorgen voor leermogelijkheden binnen uw gezin. President Thomas S. Monson heeft gezegd: ‘Stoomcursussen zijn lang niet zo goed als elke dag in de Schriften lezen en ze in ons leven toepassen.’ (‘Wees de bovenste beste’, Liahona, mei 2009, 68.)

Afbeelding
Nephi staat naast Laban, die dronken is

Ik gehoorzaamde de stem van de Geest, Walter Rane