Kom og følg mig 2024
22.-28. juli: »Så dette ord i hjertet.« Alma 32-35


»22.-28. juli: ›Så dette ord i hjertet.‹ Alma 32-35«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: Mormons Bog 2024, 2023

»22.-28. juli. Alma 32-35«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024, 2023

Billede
et frø i et barns hånd

22.-28. juli: »Så dette ord i hjertet«

Alma 32-35

For zoramitterne bestod bøn af at stå, hvor alle kunne se dem, og selvtilfredst gentage tomme ord. Zoramitterne manglede tro på Jesus Kristus, de fornægtede tilmed hans eksistens, og de forfulgte de fattige (se Alma 31:9-25). Derimod forkyndte Alma og Amulek, at bøn havde langt mere at gøre med, hvad der sker i vores hjerte, end der sker på en offentlig forhøjning. Og hvis vi ikke viser barmhjertighed mod mennesker i nød, så er vores bøn »forgæves og gavner … intet« (Alma 34:28). Det vigtigste er, at vi beder, fordi vi har tro på Jesus Kristus, der tilbyder forløsning gennem sit »altomfattende og evig[e] offer« (Alma 34:10). En sådan tro, forklarede Alma, begynder med ydmyghed og et »ønske [om] at tro« (Alma 32:27). Med tiden får Guds ord, med konstant næring, dybere rodfæste i vores hjerte, indtil det bliver »et træ, der vokser op til evigtvarende liv« (Alma 32:41).

Forslag til læring i hjem og kirke

Alma 32:17-43

Jeg udøver tro på Jesus Kristus ved at plante og nære hans ord i mit hjerte.

Når I læser Alma 32:17-43, så læg mærke til ord eller vendinger, der hjælper jer til at forstå, hvordan man udøver tro på Jesus Kristus. Hvad lærer I om, hvad tro er, og hvad den ikke er?

En anden måde at studere Alma 32-34 er ved at lave tegninger, der repræsenterer forskellige faser af et frøs vækst. Skriv derefter ved hver tegning ord fra Alma 32:28-43, der hjælper jer til at forstå, hvordan man planter og nærer Guds ord i hjertet.

Se også Russell M. Nelson, »Kristus er opstanden; tro på ham vil flytte bjerge«, Liahona, maj 2021, s. 101-104.

Alma 32:26-43

Jeg kan selv vide det.

Til de zoramitter, der endnu ikke var sikre på Almas vidnesbyrd om Kristus, foreslog Alma »et forsøg« (se Alma 32:26). Forsøg kræver et ønske, nysgerrighed, handling og i det mindste lidt tro – og de kan føre til vidunderlige opdagelser! Tænk på forsøg, I har set eller deltaget i. Hvilket slags forsøg kan ifølge Alma 32:26-36 føre til tro på Jesus Kristus?

Hvordan har I udført »forsøg« med Guds ord og erfaret, at »ordet er godt«? (Alma 32:28).

Alma 33:2-11; 34:17-29

Jeg kan tilbede Gud i bøn, når som helst og hvor som helst.

Almas og Amuleks råd om tilbedelse og bøn var ment til at rette specifikke misforståelser, som zoramitterne havde. Overvej at skrive dem ned (se Alma 31:13-23). Ved siden af den liste kan I lave en liste over sandheder om bøn, som I finder i Alma 33:2-11 og 34:17-29. Hvordan vil de ting, som I lærer af disse vers påvirke den måde, I beder og tilbeder på?

I kan også finde indsigt i en salme om bøn som fx »O bønnestund« (Salmer og sange, nr. 78).

Alma 34:9-16

Billede
seminary icon
Jeg har brug for Jesus Kristus og hans forsoning.

Læg mærke til, hvor mange gange Amulek brugte ordene altomfattende og evig til at beskrive Frelserens sonoffer i Alma 34:9-14. Hvorfor er det vigtigt at vide, at Frelserens forsoning er altomfattende og evig? Se efter ord og vendinger i disse vers, der også beskriver Frelserens forsoning: Hebræerne 10:10; 2 Nefi 9:21; Mosija 3:13.

Selv om vi ved, at Jesu magt til at frelse er altomfattende og evig, kan vi sommetider tvivle på, at den gælder os – eller for nogen, der har syndet mod os. Ældste David A. Bednar omtalte engang nogle mennesker, der »synes at have tro på Frelseren, men de tror ikke, at hans lovede velsignelser er tilgængelige for dem« (»Kender I mig«, Liahona, nov. 2016, s. 104). Hvad kan afholde os fra helt at modtage Frelserens kraft? Overvej, hvordan I kan vide, at Jesu Kristi forsoning er altomfattende og evig?

For at tænke over, hvor meget I har brug for Frelserens forsoning, kan det være en hjælp at tænke på en ting, I har brug for hver dag. Spørg jer selv: »Hvordan ville mit liv være uden dette?« Når I studerer Alma 34:9-16, så tænk over, hvordan jeres liv ville være uden Jesus Kristus. I kan finde mere indsigt i 2 Nefi 9:7-9. Hvordan ville I sammenfatte Alma 34:9-10 i én sætning?

Se også Michael John U. Teh, »Vor personlige Frelser«, Liahona, maj 2021, s. 99-101; »Genvundet«, video, Evangelisk Bibliotek.

Alma 34:30-41

»Nu er tiden og dagen for jeres frelse kommet.«

Forestil jer, at I gerne vil deltage i et maraton eller en musikalsk optræden. Hvad ville der ske, hvis I ventede til selve dagen for begivenheden med at forberede jer? Hvordan hænger dette eksempel sammen med Amuleks advarsel i Alma 34:32-35? Hvad er faren ved at udsætte vores indsats for at omvende os og ændre os?

Vers 31 har også et budskab til folk, der måske bekymrer sig om, hvorvidt de allerede har udskudt det for længe, og at det er for sent at omvende sig. Hvad mener I, at dette budskab er?

Se flere forslag i denne måneds nummer af Liahona og Til styrke for de unge.

Forslag til undervisning af børn

Alma 32:1-16

Herren kan undervise mig, når jeg vælger at være ydmyg.

  • Alma og Amulek havde fremgang med at undervise de zoramitter, der var ydmyge. Hvad vil det sige at være ydmyg? Hjælp jeres børn til at finde en definition på ydmyg i Guide til skrifterne. Hvilke andre fingerpeg om disse ords betydning kan vi finde i Alma 32:13-16? Bed jeres børn om at færdiggøre en sætning som: »Jeg er ydmyg, når jeg .«

Alma 32:28-43

Mit vidnesbyrd om Jesus Kristus vokser, når jeg nærer det.

  • Frø, træer og frugt er velkendte ting, der kan hjælpe børn til at forstå abstrakte principper som tro og vidnesbyrd. Lad jeres børn holde et frø, mens I læser Alma 32:28. I kan derefter bede dem om at hjælpe jer til at tænke på, hvordan det at få et vidnesbyrd om Jesus Kristus er ligesom at så og nære et frø (se »Kapitel 29: Alma belærer om tro og Guds ord«, Historier fra Mormons Bog, s. 81). Måske kan I så jeres frø og tale om, hvad der er nødvendigt for at få et frø – eller et vidnesbyrd – til at vokse.

  • Der er et billede af et træ i dette oplæg. I kan bruge det til at illustrere Almas ord i Alma 32:28-43. Eller I kan gå en tur og finde planter, der er på forskellige trin i deres vækst, og derefter læse vers fra Alma 32, der sammenligner en plante, der vokser, med vores vidnesbyrd. Eller måske kan jeres børn tegne et træ på tavlen og tilføje et blad eller en frugt, hver gang de tænker på noget, de kan gøre for at få deres vidnesbyrd om Jesus Kristus til at vokse.

  • I kan lade jeres børn forsøge at presse et frø (der repræsenterer Guds ord) ind i en sten (der repræsenterer et stolt hjerte) og ned i blød jord (der repræsenterer et ydmygt hjerte). Læs Alma 32:27-28 sammen. Tal om, hvad det vil sige at »give plads« (vers 27) til Guds ord i vores hjerte.

Tegn tegninger. Nogle lærer bedre, når de tegner det, de hører. Jeres børn kan måske godt lide at tegne et frø, der bliver til et træ, imens de studerer Alma 32.

Alma 33:2-11; 34:17-27

Jeg kan bede til min himmelske Fader når som helst og om hvad som helst.

  • Hjælp jeres børn med at finde vendinger, der beskriver steder, hvor vi kan bede (i Alma 33:4-11), og ting, vi kan bede om (i Alma 34:17-27). Måske kan de tegne sig selv, hvor de beder disse steder. Fortæl hinanden om oplevelser, hvor vor himmelske Fader hørte jeres bønner. Syng en sang sammen om bøn, fx »Barnets bøn« (Børnenes sangbog, s. 6-7).

Se flere forslag i denne måneds udgave af Vores Ven.

Billede
frugt på et træ

»På grund af jeres flid og jeres tro og jeres tålmodighed med hensyn til at pleje ordet … se, da skal I snart plukke frugten af det, som er yderst dyrebar« (Alma 32:42).