Kom og følg mig 2024
1.-7. juli: »Jeg vil gøre jer til et redskab.« Alma 17-22


»1.-7. juli: ›Jeg vil gøre jer til et redskab.‹ Alma 17-22«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: Mormons Bog 2024, 2023

»1.-7. juli. Alma 17-22«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024, 2023

Billede
Ammon taler med kong Lamoni

Ammon og kong Lamoni [Ammon and King Lamoni], af Scott M. Snow

1.-7. juli: »Jeg vil gøre jer til et redskab«

Alma 17-22

Tænk på alle de undskyldninger, som folk kommer med for ikke at fortælle andre om evangeliet: »Jeg ved ikke nok« eller »Jeg er ikke sikker på, at de vil være interesserede« eller måske »Jeg er bange for at blive afvist.« Måske har I nogle gange selv tænkt noget lignende. Nefitterne havde yderligere en grund til ikke at prædike for lamanitterne om evangeliet: De blev beskrevet som »et vildt og forhærdet og grusomt folk, et folk, der frydede sig ved at myrde nefitterne« (Alma 17:14; se også Alma 26:23-25). Men Mosijas sønner havde en endnu stærkere grund til, at de følte, at de måtte fortælle lamanitterne om evangeliet: »De nærede ønske om, at frelse skulle blive kundgjort for enhver skabning, for de kunne ikke bære, at nogen menneskesjæl skulle fortabes« (Mosi 28:3). Denne kærlighed, der inspirerede Alma og hans brødre, kan også inspirere jer til at fortælle jeres familie, venner og bekendte om evangeliet – selv dem, som ikke virker til, at de vil tage imod det.

Forslag til læring i hjem og kirke

Alma 17:1-4

Enkle og vedholdende hengivne handlinger over for Kristus hjælper mig til at modtage hans kraft.

Hvad lærer I af Alma 17:1-4 om, hvordan I fastholder jeres vidnesbyrd om Jesus Kristus og hengivenhed over for ham? Hvad gjorde Mosijas sønner, og hvordan velsignede Herren dem?

Når I læser om Mosijas sønners oplevelser i Alma 17-22, så læg mærke til, hvordan deres åndelige forberedelse påvirkede deres tjeneste blandt lamanitterne (se fx Alma 18:10-18, 34-36; 20:2-5; 22:12-16). Hvad føler I jer inspireret til gøre for at følge deres eksempel?

Alma 17:6-12; 19:16-36

Billede
ikon, seminar
Jeg kan være et redskab i Guds hænder.

De omvendelsesberetninger, vi læser om i skrifterne, er ofte dramatiske, men i kernen af dem finder vi som regel personer, der havde mod til at tage til orde og dele deres tro på Jesus Kristus. Tænk over dette, når I læser om Mosijas sønner og Abish denne uge.

Hvad tror I, det vil sige at være et redskab i Guds hænder? Det kan være en hjælp at tænke på redskaber eller værktøj, som man bruger i dagligdagen. Se efter i Alma 17:6-12, hvad Mosijas sønner gjorde, så de kunne være redskaber i Guds hænder. Hvordan kan I blive et mere effektivt redskab til at bringe andre til Kristus?

Hvad gør indtryk på jer ved Abish i Alma 19:16-36? Hvad lærer I af hendes eksempel på at hjælpe andre til at opbygge tro på Kristus? Hvad føler I kunne hjælpe personer, I elsker, til at »tro på Guds magt«? (Alma 19:17).

I kan også sammenligne Abishs oplevelse med de principper, som ældste Dieter F. Uchtdorf underviste om i »Missionering: Del, hvad I har på hjerte« (Liahona, maj 2019, s. 15-18). Hvordan var Abish et eksempel på ældste Uchtdorfs »Fem enkle forslag«? Prøv at skrive nogle ting ned, som I kunne sige om Jesus Kristus. For eksempel: »For mig er Jesus Kristus …« eller »Frelseren hjælper mig …«

Se også videoerne »Come and See«, »Come and Help« og »Come and Belong« i Evangelisk Bibliotek.

Anvend illustrationer. Hver gang man kan se eller røre ved noget, der relaterer til det, man lærer, vil man sandsynligvis huske det længere. Hvis du for eksempel underviser om Alma 17:11, kan du overveje at vise musikinstrumenter eller skriveredskaber for at inspirere til en samtale om at være et redskab i Guds hænder.

Alma 17-19

Når vi viser andre kærlighed, kan vi hjælpe dem til at modtage Jesu Kristi evangelium.

Se efter vers i Alma 17-19, der viser, hvordan Ammons kærlighed til lamanitterne inspirerede hans indsats for at fortælle andre om Jesu Kristi evangelium. Hvilke andre sandheder om at fortælle om evangeliet lærer I af hans eksempel?

Se også »Ammon tjener og underviser kong Lamoni«, video, Evangelisk Bibliotek/YouTube.

Billede
Ammon redder kongens får

Minerva Teichert (1888-1976), Ammon redder kongens flokke [Ammon Saves the King’s Flocks], 1949-1951, olie på masonit, 91×122 cm. Brigham Young University Museum of Art, 1969.

Alma 19:36

Herren vil hjælpe mig med at omvende mig.

Efter Mormon havde berettet om Lamonis og hans folks omvendelse, sammenfattede han beretningen med en observation om Jesus Kristus. Hvad lærer Alma 19:36 jer om Herrens karakter? Hvad lærer beretningen i Alma 19:16-36 jer om ham? Hvornår har I følt Herrens arm var rakt ud mod jer?

Alma 20:23; 22:15-18

At kende Gud er ethvert offer værd.

Sammenlign, hvad Lamonis far var villig til at opgive for at redde sit liv (se Alma 20:23) med det, han senere var villig til at opgive for at modtage glæden ved evangeliet og lære Gud at kende (se Alma 22:15, 18). Tænk over, hvad I er villige til at ofre for at lære Gud bedre at kende.

Se flere forslag i denne måneds nummer af Liahona og Til styrke for de unge.

Forslag til undervisning af børn

Alma 17:2-3

Mit vidnesbyrd om Jesus Kristus vokser, når jeg læser i skrifterne, beder og faster.

  • Hvordan kan eksemplet fra Mosijas sønner hjælpe jeres børn til at opbygge deres vidnesbyrd om Jesus Kristus? I kan hjælpe jeres børn til at finde ud af, hvad Mosijas sønner gjorde for at opbygge deres åndelige styrke i Alma 17:2-3. De kan derefter tegne billeder eller finde genstande, der repræsenterer disse ting. Hjælp dem til at planlægge, hvad de vil gøre for at styrke deres vidnesbyrd om Frelseren.

Alma 17-19

Jeg kan fortælle andre om Jesu Kristi evangelium.

  • For at lære om at være et redskab i Guds hænder, som Mosijas sønner var, kan I og jeres børn se på et redskab eller et stykke værktøj og tale om, hvad det bruges til. I kan så læse Alma 17:11 og tale om, hvad det vil sige at være vor himmelske Faders redskaber til at hjælpe folk til at lære om Jesus Kristus.

  • Denne uges aktivitetsside har billeder, der repræsenterer sandheder, som Ammon lærte kong Lamoni. I kan hjælpe jeres børn med at finde disse sandheder i Alma 18:24-40. Jeres børn kan lade som om, at de er missionærer, og fortælle, hvad de ved om disse sandheder.

  • Når I har læst om Abish med jeres børn (se Alma 19:16-20, 28-29), kan de lade som om, de er som Abish ved at løbe på stedet, banke på døre og fortælle om, hvad der skete i Alma 19:1-17. Hvordan kan vi være ligesom Abish og fortælle, hvad vi ved om Jesus Kristus og hans evangelium? Jeres børn kan lave tegninger af sig selv, hvor de deler evangeliet med nogen, eller sammen synge en sang om at fortælle andre om evangeliet, fx »Kaldet til at tjene« (Børnenes sangbog, s. 94-95).

Alma 17:21-25; 20:8-27; 22:1-3

Jeg kan hjælpe andre til at komme til Kristus ved at vise min kærlighed til dem.

  • Til at begynde med havde både kong Lamoni og hans far et hårdt hjerte over for evangeliet. Senere blev deres hjerte blødgjort, og de troede på Jesus Kristus. Hvordan skete det? Hjælp jeres børn til at finde svar på dette spørgsmål, når I gennemgår Ammons oplevelser med dem. De kan rollespille »Kapitel 23: Ammon, en stor tjener« og »Kapitel 24: Ammon møder kong Lamonis far« (Historier fra Mormons Bog, s. 64-68, 69-70). Eller måske har jeres børn lyst til at tegne forskellige dele af historien og bruge tegningerne til at fortælle historierne. Hvad gjorde Ammon for at hjælpe Lamoni og hans far til at åbne deres hjerte for Jesu Kristi evangelium? (Se Alma 17:21-25; 20:8-27; 22:1-3).

  • Måske kan I og jeres børn komme i tanke om nogen, der har brug for at kende til Jesus Kristus. Hjælp dem til at tænke på, hvordan de kan være et godt eksempel og vise kærlighed mod den person, ligesom Ammon gjorde over for Lamoni og hans far.

Se flere forslag i denne måneds udgave af Vores Ven.

Billede
illustration af Abish

En illustration af Abish, af Dilleen Marsh