Kom och följ mig 2024
12–18 februari: ”Vi levde på ett sätt som bringade lycka.” 2 Nephi 3–5


”12–18 februari: ’Vi levde på ett sätt som bringade lycka.’ 2 Nephi 3–5”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2024)

”12–18 februari. 2 Nephi 3–5”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2024)

Bild
Nephi och hans hustru

12–18 februari: ”Vi levde på ett sätt som bringade lycka”

2 Nephi 3–5

När du läser 1 Nephi kan du få intrycket att Nephi på något sätt var övermänsklig. Han var ”stor till växten” både fysiskt och andligt (1 Nephi 2:16) och verkade förbli orubblig inför de prövningar han ställdes inför. Eller det är i alla fall vad vi kan anta. Men även om Nephis tro var exemplarisk visar hans innerliga ord i 2 Nephi 4 att trofasta personer också ibland känner sig ”arma” och ”lätt ansatta” av frestelser. Här ser vi någon som försöker, som vill vara glad, men vars ”[hjärta] suckar … för [sina] synders skull”. Vi kan relatera till det och till den hoppfulla beslutsamhet som följer: ”Dock vet jag vem jag har anförtrott mig åt” (se 2 Nephi 4:15–19).

Nephi och hans folk lärde sig att leva ”på ett sätt som bringade lycka” (2 Nephi 5:27), men de lärde sig också att lycka inte kommer lätt eller utan perioder av förtvivlan. I grunden kommer den av att lita på Herren, vår ”rättfärdighets klippa” (2 Nephi 4:35).

Förslag på hur man lär sig hemma och i kyrkan

2 Nephi 3:6–24

Bild
ikon för seminariet
Joseph Smith utvaldes av Gud till att återställa evangeliet.

Lehi berättade för sin son Josef om en profetia som Josef i Egypten gav. Profetian handlade om en framtida ”utvald siare”, Joseph Smith. Vad står det i vers 6–24 att Joseph Smith, en ”utvald siare”, skulle göra för att välsigna Guds folk? Fundera över hur Joseph Smiths verk har varit ”av stort värde” för dig. Du kan få förslag från videorna om Joseph Smith i samlingen ”Återställelsens profeter” [Prophets of the Restoration] i Gospel Library. Tänk på frågor som de här och skriv gärna ner dina svar:

  • Vad vet du om vår himmelske Fader och Jesus Kristus på grund av det som Joseph Smith undervisade om?

  • Hur är ditt liv annorlunda tack vare det som Herren återställde genom Joseph Smith?

  • Hur skulle ditt liv vara om återställelsen aldrig hade hänt?

En viktig del av Joseph Smiths uppdrag var att frambringa Mormons bok. Vad lär du dig av det här kapitlet om varför Mormons bok är viktig? Du kan främst titta efter anledningar i vers 7, 11–13, 18–24.

Se även Joseph Smith översättning, 1 Moseboken 50:24–38 (i Handledning för skriftstudier [tryckt] eller i Studiehjälpmedel [digitalt]); Gospel Topics, ”Joseph Smith”, Gospel Library; ”Pris åt den man”, Psalmer, nr 16.

Bild
Profeten Joseph Smith

Herrens profet, av David Lindsley

2 Nephi 4:15–35

”O Herre, jag har förtröstat på dig.”

Nephi sa att han skulle skriva ”det som rör sig i min själ” (v. 15). När du läser det han skrev i 2 Nephi 4:15–35, fråga dig då: ”Vad är det som rör sig i min själ?” Skriv gärna ner det, som Nephi gjorde, och dela det med personer du älskar.

Att se hur Nephi fick tröst när han kände sig överväldigad och orolig kan hjälpa dig när du har liknande känslor. Titta i vers 15–35 efter ord som ger dig tröst. Känner du någon annan som kan få tröst av de här orden?

Se även Ronald A. Rasband, ”Det som rör sig i min själ”, Liahona, nov. 2021, s. 39–41.

2 Nephi 5

Jag kan få andligt skydd i Jesu Kristi evangelium.

Vad tror du det innebär att vara lycklig? Nephi skrev att hans folk ”levde på ett sätt som bringade lycka” (2 Nephi 5:27). Du kan titta efter val som Nephi och hans folk gjorde som hjälpte dem att vara lyckliga (se till exempel 2 Nephi 5:6, 10–17). Vad kan hjälpa dig att bygga ett lyckligt liv, som Nephis folk gjorde?

2 Nephi 5:20–21

Vilken förbannelse drabbade lamaniterna?

På Nephis tid var lamaniternas förbannelse att de blev ”avskurna från [Herrens] närhet … för [sin] ondskas skull” (2 Nephi 5:20–21). Det innebar att Herrens Ande hade dragits tillbaka från dem. När lamaniterna senare tog till sig Jesu Kristi evangelium följde Guds förbannelse dem inte längre (se Alma 23:18).

Mormons bok lär också att lamaniterna blev märkta genom en mörk hudfärg efter att nephiterna hade lämnat dem. Det finns ingen fullständig förklaring till det här tecknets beskaffenhet. Till att börja med särskilde tecknet lamaniterna från nephiterna. Senare, allteftersom nephiterna och lamaniterna uppblandades då de gick igenom perioder av ondska och rättfärdighet, blev märket oväsentligt.

Profeter i vår tid försäkrar oss om att mörk hudfärg inte är ett tecken på gudomlig onåd eller förbannelse. President Russell M. Nelson har förkunnat: ”Jag försäkrar er om att er ställning inför Gud inte avgörs av er hudfärg. Nåd eller onåd inför Gud beror på er hängivenhet till Gud och hans bud och inte på er hudfärg” (”Låt Gud råda”, Liahona, nov. 2020, s. 94).

Som Nephi lärde ”avvisar [Herren] ingen som kommer till honom, varken svart eller vit, träl eller fri, man eller kvinna … alla är lika inför Gud” (2 Nephi 26:33).

Se även ”Tills vi alla når fram till enheten i tron” [Till We All Come in the Unity of the Faith] (video), Gospel Library.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskrifterna Liahona och Vägledning för de unga.

Förslag på hur man kan undervisa barn

2 Nephi 3:6–24

Joseph Smith var en profet.

  • Fundera över hur du kan undervisa dina barn om det stora verk som Gud utförde genom Joseph Smith. Börja med att hjälpa dina barn att hitta ordet ”siare” i 2 Nephi 3:6 och förklara att profeter kallas siare eftersom vår himmelske Fader hjälper dem att se sådant som vi inte kan se. Berätta varför du är tacksam över att ha en siare som leder kyrkan.

  • Evangeliebilder har flera bilder som du kan använda för att undervisa om det verk som Gud utförde genom Joseph Smith (se bild 89–95). Låt dina barn berätta vad de vet om bilderna. Varför kallas Joseph Smith en ”utvald siare”? Vad gjorde Joseph Smith som är ”av stort värde” (v. 7)?

2 Nephi 4:15–355

Jag älskar ”det som hör Herren till”.

  • Vad gör oss lyckliga? Du kan läsa verser i 2 Nephi 4 för att ta reda på vad som gladde Nephi eller gjorde honom lycklig (se v. 15–16, 20–25, 34–35). I sitt tal ”Det som rör sig i min själ” nämnde äldste Ronald A. Rasband sju saker ”som hör Herren till” som är dyrbara för honom (Liahona, nov. 2021, s. 39–41). Ni kanske kan gå igenom hans lista tillsammans och prata om sådant ”som hör Herren till” som är dyrbart för er.

  • 2 Nephi 5 beskriver också sådant som hjälpte nephiterna att leva ”på ett sätt som bringade lycka” (v. 27). Du kan visa några ord eller bilder som representerar de här sakerna och hjälpa dina barn att para ihop dem med verser i kapitel 5. Några exempel är familjen (v. 6), Guds bud (v. 10), skrifterna (v. 12), arbete (v. 15 och 17), tempel (v. 16) och ämbeten i kyrkan (v. 26). Hur kan de här sakerna göra oss lyckliga?

2 Nephi 5:15–16

Templet är Herrens hus.

  • När du läser 2 Nephi 5:15–16 för dina barn kan de låtsas att de hjälper Nephi att bygga ett tempel. Du kan också visa dem bilder av olika byggnader, bland annat ett tempel. Hur skiljer sig tempel från andra byggnader? Berätta för varandra varför templet är viktigt för er (se även ”Jag längtar så till templet”, Barnens sångbok, s. 99).

Vilket ögonblick som helst kan vara ett undervisningstillfälle. När det gäller att undervisa familjen, tänk inte på det som något du gör en gång i veckan under en formell lektionstid. Tänk på det som något du gör hela tiden.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
nephiter bygger ett tempel

Nephis tempel, av Michael T. Malm