Det Nye Testamente 2023
12. marts. Hvordan kan Frelseren hjælpe mig med at overvinde min frygt? Matthæus 9-10; Markus 5; Lukas 9


»12. marts. Hvordan kan Frelseren hjælpe mig med at overvinde min frygt? Matthæus 9-10; Markus 5; Lukas 9«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2023 (2022)

»12. marts. Hvordan kan Frelseren hjælpe mig med at overvinde min frygt?« Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2023

Billede
Kristus oprejser Jairus’ datter

Lille pige, rejs dig op, af Simon Dewey

12. marts

Hvordan kan Frelseren hjælpe mig med at overvinde min frygt?

Matthæus 9-10; Markus 5; Lukas 9

Billede
rådfør jer med hinanden-ikon

Rådfør jer med hinanden

Ledes af et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet; 10-20 minutter

Fremsig sammen ved begyndelsen af mødet Unge Kvinders tema eller Det Aronske Præstedømmes kvorumstema. Indled derefter en drøftelse om arbejdet med frelse og ophøjelse ved hjælp af et eller flere af nedenstående spørgsmål eller ved hjælp af dine egne spørgsmål (se Kirkens Håndbog, 10.2, 11.2). Planlæg, hvordan I kan følge op på det, I drøfter.

  • Efterlevelse af evangeliet. Hvordan har vi set Herrens hånd i vores liv?

  • Omsorg for dem, der har brug for hjælp. Hvordan kan vi støtte hinanden i de problemer, vi gennemgår?

  • Indbyd alle til at acceptere evangeliet. Hvordan kan vi bedre bruge teknologien som et redskab til at dele evangeliet?

  • Knyt familier sammen for evigt. Hvad gør vi for at hjælpe vores familie til at komme til Kristus?

Ved lektionens afslutning kan du gøre følgende, hvis det er relevant:

  • Bær vidnesbyrd om de principper, der er blevet gennemgået.

  • Mind klasse- eller kvorumsmedlemmerne om de planer og opfordringer, der blev fremsat i løbet af mødet.

Billede
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes af en voksen leder eller en ung; 25-35 minutter

Forbered dig åndeligt

I kapitel 5 i Markusevangeliet fortælles det, at tre mennesker, som alle havde grund til at frygte, henvendte sig til Jesus. En mand med en »uren ånd« levede et liv i isolation og holdt til i bjergene og i gravene, mens han »råbte og skreg og slog sig selv med sten« (Mark 5:2, 5). Jairus, en synagogeforstander, frygtede at miste sin datter, der lå »for døden« (Mark 5:23). Og en kvinde som »som i tolv år havde lidt af blødninger« blev ikke helbredt efter at have brugt »alt, hvad hun ejede« på »mange læger« (Mark 5:25-26). Hver eneste person, du underviser, er unik og har sine egne bekymringer. Men ligesom Frelseren kunne uddrive urene ånder, oprejse de døde og helbrede en alvorlig sygdom, kan han også hjælpe os, når vi er bekymrede. Hans råd til Jairus har også stor betydning for os i dag: »Frygt ikke, tro kun« (Mark 5:36).

Som forberedelse til at undervise kan du overveje at læse ældste Ronald A. Rasbands tale »Vær ikke foruroligede« (Liahona, nov. 2018, s. 18-21) og søster Lisa L. Harkness tale »Ti stille, hold inde!« (Liahona, nov. 2020, s. 80-82).

Lær sammen

Du kan bede et klasse- eller kvorumsmedlem om at sammenfatte historien i Markus 5 om Jesus, der opfordrer Jairus »Frygt ikke, tro kun!« (se v. 22-24, 35-43), eller du kan gennemgå historien som gruppe. Du kan gøre det samme med de andre beretninger i dette kapitel – manden med den urene ånd, og kvinden der led af svære blødninger. Hvordan ligner disse skræmmende situationer dem, som vi kan stå over for i vores liv? Hvad kan vi lære af disse beretninger om Frelseren og om, hvordan vi kan søge hans hjælp? Følgende aktiviteter kan hjælpe de unge til at øge deres tro på Jesus Kristus og lære at følge hans råd: »Frygt ikke, tro kun« (Mark 5:36).

  • Herrens opfordring til ikke at frygte, som gentages overalt i skrifterne, vil velsigne de unge, når de nærer frygt. Bed dem om at læse skriftstederne i »Yderligere ressourcer« samt at lave en plakat, de kan hænge op derhjemme – eller en digital plakat, de kan dele online – på grundlag af de skriftsteder, de læser. Når de viser hinanden, hvad de har lavet, kan du opfordre dem til også at fortælle, hvad de har lært, som kan hjælpe, når de oplever frygt. Hvornår har Frelseren hjulpet os i en angstfyldt situation?

  • Overvej at vise et billede af Frelseren, der stilnede stormen, såsom den i den digitale udgave af søster Lisa L. Harkness tale »Ti stille, hold inde!« (se også Evangelisk kunst (2009), nr. 40). Du eller en person, du udpeger, kan derefter fortælle beretningen fra Markus 4:35-41 om Frelseren, der stilnede stormen eller fra søster Harkness tale. Hvordan ligner vi nogen gange dem i båden? Hvad kan vi lære af denne beretning med hensyn til, hvordan Frelseren kan hjælpe os, når vi føler frygt? Bed de unge om at gennemgå søster Harkness’ tale og lede efter sætninger og vendinger, der kan hjælpe dem til større tro på Jesus Kristus. De kan skrive dem op på tavlen. Hvordan kan vores tro på Frelseren hjælpe os, når det ikke er hans vilje at stilne stormene i vores liv?

  • Adskillige salmer priser Frelseren for hans trøst og styrke i tider med udfordringer og usikkerhed, såsom »Jeg trænger til din trøst« eller »O bliv hos mig i denne nat« (Salmer og sange, nr.51, 98). Måske kan I synge eller læse et par af disse vers sammen og se på, hvordan Frelseren kan hjælpe os.

  • Frygt og ængstelse er normalt, når vi står over for livets udfordringer. For nogle kan disse følelser blive hæmmende. Din klasse eller dit kvorum kan have gavn af en drøftelse om, hvordan Frelseren kan hjælpe dem, der kæmper med forskellige grader af angst. Klassens eller kvorummets medlemmer kan sammen gennemgå ældste Ronald A. Rasband tale »Vær ikke foruroligede« eller ældste Erich W. Kopischkes tale »Håndtering af mentalt helbred« (Liahona, nov. 2021, s. 36-38) og lede efter udsagn, der er nyttige for dem, og dele det, de finder, med hinanden. Tilskynd de unge til at tale med en betroet forælder eller leder eller gå ind på MentalHealth.ChurchofJesusChrist.org, hvis de har brug for støtte.

Billede
ung mand, der studerer

Frelseren har lovet at hjælpe os, når vi henvender os til ham i tider med frygt og usikkerhed.

At handle i tro

Tilskynd medlemmerne af klassen eller kvorummet til at overveje og nedskrive, hvad de vil gøre for at reagere på de tilskyndelser, de har fået i dag. Hvis de har lyst, kan de dele deres tanker. Bed dem om at overveje, hvordan det vil styrke deres forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus, hvis de reagerer på de tilskyndelser de har modtaget.

Yderligere ressourcer

Undervisning på Frelserens måde

Når I underviser, så undgå blot at videregive information. Hjælp i stedet de unge til selv at opdage evangeliets sandheder i skrifterne og i profeternes ord.