Det Nye Testamente 2023
26. februar. Hvordan kan Frelserens lærdomme hjælpe mig til at dømme retfærdigt? Matthæus 6-7


»26. februar. Hvordan kan Frelserens lærdomme hjælpe mig til at dømme retfærdigt? Matthæus 6-7«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2023 (2022)

»26. februar. Hvordan kan Frelserens lærdomme hjælpe mig til at dømme retfærdigt?, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2023

Billede
Jesus og kvinden, der var blevet grebet i ægteskabsbrud

26. februar

Hvordan kan Frelserens lærdomme hjælpe mig til at dømme retfærdigt?

Matthæus 6-7

Billede
rådfør jer med hinanden-ikon

Rådfør jer med hinanden

Ledes af et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet; 10-20 minutter

Fremsig sammen ved begyndelsen af mødet Unge Kvinders tema eller Det Aronske Præstedømmes kvorumstema. Indled derefter en drøftelse om arbejdet med frelse og ophøjelse ved hjælp af et eller flere af nedenstående spørgsmål eller ved hjælp af dine egne spørgsmål (se Kirkens Håndbog, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlæg, hvordan I kan handle på det, I drøfter.

  • Efterlevelse af evangeliet. Hvilke emner har biskoprådet drøftet på vores menigheds ungdomsrådsmøder? Hvad kan vi gøre som en klasse eller kvorum med udgangspunkt i disse drøftelser?

  • Omsorg for dem, der har brug for hjælp. Hvordan kan vi nå ud til mennesker på kristuslignende måder, når vi ser et behov og ikke ved, hvad vi skal sige?

  • Indbyd alle til at acceptere evangeliet. Hvad har vi oplevet i Jesu Kristi evangelium, som bringer os glæde? Hvordan kan vi dele denne glæde med andre?

  • Knyt familier sammen for evigt. Hvad gør vi for at finde navne på vores forfædre, der har brug for tempelordinancer? Hvad kan vi gøre for at hjælpe andre med at finde navnene på deres forfædre?

Ved lektionens afslutning kan du gøre følgende, hvis det er relevant:

  • Bær vidnesbyrd om de principper, der er blevet gennemgået.

  • Mind klasse- eller kvorumsmedlemmerne om de planer og opfordringer, der blev fremsat i løbet af mødet.

Billede
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes af en voksen leder eller en ung; 25-35 minutter

Forbered dig åndeligt

Der er en tendens i os alle – som et resultat af vores faldne natur – til at dømme andre, nogle gange uretfærdigt eller med selvretfærdighed. Men Frelseren sagde: »Døm ikke uretfærdigt, for at I ikke skal dømmes, men døm en retfærdig dom« (Joseph Smith Oversættelse, Matt 7:1, i Guide til Skrifterne). Overvej, hvordan både du og dem, du underviser, kan blive velsignet ved at følge dette råd. Frelseren viste ved sit eksempel, hvad han mente med »en retfærdig dom«. Overvej for eksempel, hvordan han behandlede kvinden, der havde begået ægteskabsbrud. Han fordømte hende ikke, men han bifaldt heller ikke hendes synd. Han bød hende at »gå, og synd fra nu af ikke mere« (Joh 8:11). Hvad har I lært af Frelseren om det at dømme retfærdigt?

Når du overvejer, hvordan du kan hjælpe de unge til at forstå hvordan man dømmer retfærdigt, kan du eventuelt læse Matthæus 7:1-2 og ældste Lynn G. Robbins tale »Den retfærdige dommer« (Liahona, nov. 2016, s. 96-98).

Lær sammen

Du kan indlede en drøftelse om det at dømme retfærdigt ved at bede klassens eller kvorummets medlemmer om at tænke på et tidspunkt, hvor de følte sig fejlbedømt af andre. Hvordan føltes det? Hvad lærer vi om at dømme ud fra Frelserens lærdomme i Matthæus 7:1-5? (Se Joseph Smith Oversættelse, Matt 7:1 i Guide til Skrifterne). Hvad betyder udtrykket »retfærdig dom«? I kan tale om disse vers ved at bede klassens eller kvorummets medlemmer om at gengive hvert vers med deres egne ord. Følgende aktiviteter kan ligeledes hjælpe dem, du underviser, til kun at dømme retfærdigt.

  • Frelserens lærdomme i Matthæus 6-7 kan hjælpe os til at fælde »en retfærdig dom«. For at hjælpe klassens eller kvorummets medlemmer til at opdage disse lærdomme kan du give dem hver især et af følgende skriftsteder at overveje: Matthæus 6:14-15; 7:3-5; 7:12; 7:15-20. Hvad fortæller Frelserens ord i disse vers om, hvad det vil sige at dømme retfærdigt? Hvad kan vi lære af Frelserens eksempel i Johannes 8:1-11 og i Matthæus 9:10-13? Hvilke forskelle bemærker vi på den måde, som Frelseren dømmer os, og den måde, som vi ofte dømmer hinanden på?

  • Eftersom vi alle har handlefrihed, må vi hele tiden tage stilling til, hvad vi vil gøre og hvad vi ikke vil gøre. Men som Frelserens disciple bestræber vi os på ikke at dømme eller kritisere andre mennesker. For at hjælpe de unge til at forstå hvori forskellen består, kan du gennemgå præsident Dallin H. Oaks’ udtalelse i »Yderligere ressourcer« med dem. I klassen eller i kvorummet kan I sammen tænke på eksempler på, hvordan man kan bedømme en given situation – f.eks. en aktivitet, en begivenhed eller en samtale – i stedet for at bedømme en given person. Hvorfor er det bedre at dømme en situation frem for en person? De unge kan have andre spørgsmål med hensyn til det at dømme retfærdigt (se eksemplerne i »Yderligere ressourcer«). Drøft deres spørgsmål ved hjælp af oplysningerne under »Yderligere ressourcer«. Bed de unge om at fortælle, hvad de føler sig inspireret til at gøre på baggrund af det, de lærer.

  • Ældste Gregory A. Schwitzer fortalte i sin generalkonferencetale »Udvikling af sund dømmekraft og ikke at dømme andre« (Liahona, maj 2010, s. 103-105) to historier – om Jesu ven Martha og om en mand, ældste Schwitzer hjalp. Hvad lærer disse historier os om, hvordan vi bør betragte og behandle andre? Hvilke principper kan hjælpe os til at blive mere kristuslignende og hjælpe os til at dømme retfærdigt? Videoerne »Looking through Windows« og »Judging Others? »Hold op!« (ChurchofJesusChrist.org) kan give yderligere indsigt.

Billede
unge voksne, der taler sammen

Efterhånden som vi lærer at blive mere lig Kristus, kan vi dømme mere retfærdigt.

At handle i tro

Tilskynd medlemmerne af klassen eller kvorummet til at overveje og nedskrive, hvad de vil gøre for at reagere på de tilskyndelser, de har fået i dag. Hvis de har lyst, kan de dele deres tanker. Bed dem om at overveje, hvordan det vil styrke deres forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus, hvis de reagerer på de tilskyndelser, de har modtaget.

Yderligere ressourcer

  • Eksempler angående det at dømme andre: »Jeg har lært at vælge mine venner med omhu. Men hvordan kan jeg gøre det uden at dømme folk?« »Når jeg prøver at efterleve evangeliet, bliver jeg beskyldt for at være fordømmende. Hvordan kan jeg være tro mod det, jeg tror på, og vise dem kærlighed, der er uenige med mig?«

  • 1 Samuel 16:7; Moroni 7:12-19; Lære og Pagter 11:12

  • Se Tro mod Sandheden: Et evangelisk opslagsværk, »Dømme andre, at«, topics.ChurchofJesusChrist.orgChurchofJesusChrist.org/study/manual/true-to-the-faith/judging-others?lang=dan

  • Præsident Dallin H. Oaks har sagt: »Når som helst det er muligt, vil vi afholde os fra at dømme folk og kun bedømme situationer. Dette er afgørende, når vi forsøger at handle efter andre standarder end andre, som vi skal omgås – i hjemmet, på arbejdet eller i samfundet. Vi kan sætte og handle efter høje standarder for os selv eller vores hjem uden at fordømme dem, der handler anderledes« (»Judge Not, and Judging«, Ensign, aug. 1999, s. 11).

Undervisning på Frelserens måde

Din indsats bør støtte forældrenes indsats. Fortæl de unges forældre om, hvad du underviser deres børn om. Rådfør dig med forældrene for at lære om behov hos de unge i din klasse og hvordan du bedst hjælper med at opfylde disse behov.