Det Nye Testamente 2023
26. marts. Hvordan kan Unge Kvinder og Unge Mænd arbejde sammen om at opbygge Guds rige? Matthæus 13; Lukas 8; 13


»26. marts. Hvordan kan Unge Kvinder og Unge Mænd arbejde sammen om at opbygge Guds rige? Matthæus 13; Lukas 8; 13«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2023 2022

»26. marts. Hvordan kan Unge Piger og Unge Mænd arbejde sammen om at opbygge Guds rige?, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2023

Billede
menighedsrådsmøde

26. marts

Hvordan kan Unge Kvinder og Unge Mænd arbejde sammen om at opbygge Guds rige?

Matthæus 13; Lukas 8;13

Billede
rådfør jer med hinanden-ikon

Rådfør jer med hinanden

Ledes af et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet; 10-20 minutter

Fremsig sammen ved begyndelsen af mødet Unge Kvinders tema eller Det Aronske Præstedømmes kvorumstema. Indled derefter en drøftelse om arbejdet med frelse og ophøjelse ved hjælp af et eller flere af nedenstående spørgsmål eller ved hjælp af dine egne spørgsmål (se Kirkens Håndbog, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlæg, hvordan I kan følge op på det, I drøfter.

  • Efterlevelse af evangeliet. Hvordan kan vi finde glæde ved at følge Jesus Kristus?

  • Omsorg for dem, der har brug for hjælp. Hvem i vores menighed eller samfund har brug for vores hjælp? Hvordan kan vi hjælpe dem?

  • Indbyd alle til at acceptere evangeliet. Hvordan kan vi hjælpe hinanden med at forberede os på at blive missionær?

  • Knyt familier sammen for evigt. Hvordan kan vi bidrage til vores menigheds bestræbelser på at udføre slægtsforskning og tempeltjeneste?

Ved lektionens afslutning skal du gøre følgende, hvis det er relevant:

  • Bær vidnesbyrd om de principper, der er blevet gennemgået.

  • Mind klasse- eller kvorumsmedlemmerne om de planer og opfordringer, der blev fremsat i løbet af mødet.

Billede
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes af en voksen leder eller en ung; 25-35 minutter

Forbered dig åndeligt

Med en række lignelser, som findes i Matthæus 13, belærte Frelseren os om vigtige sandheder vedrørende Guds rige og dets bemærkelsesværdige vækst i vores tid. I to af disse lignelser resulterede noget småt og enkelt i noget stort. Og det var en af Guds sønners eller døtres handlinger, der bidrog til, at miraklet indtraf. Et lille sennepsfrø voksede til et træ, der var stort nok til, at fuglene kunne »bygge rede i dets grene«, da »en mand tog og såede det i sin mark« (Matt 13:31-32). Og en lille smule surdej fik en stor mængde dej til at hæve, da »en kvinde tog og kom [den] i tre mål hvedemel« (Matt 13:33). Guds rige vokser og breder sig, i vores tid, fordi hans hellige – herunder unge kvinder og unge mænd – arbejder sammen med ham om at opbygge det.

Udover at læse Matthæus 13 og Lukas 8; 13 denne uge, overvej da at læse præsident M. Russell Ballards tale »Skal vi ikke gå videre, hvad angår så stor en sag?« (Liahona, maj 2020, s. 60-63 samt præsident Jean B. Binghams tale »Forenede i at udføre Guds værk«) (Liahona, maj 2020, s. 60-63).

Lær sammen

For at hjælpe de unge, du underviser, med at anskueliggøre lignelserne i Matthæus 13, kan du overveje at vise billeder af et sennepsfrø, surdej (som f.eks. gær), en perle og et fiskenet. De unge kan gennemgå Matthæus 13:31-33, 45-48 og fortælle, hvad hver af disse lignelser fortæller om himmeriget. Hvordan kan vi anvende budskaberne i disse lignelser i vores liv? Hvad gør vi for at hjælpe Herren med at opbygge sit rige? Her følger et par aktiviteter, der kan hjælpe med drøftelsen.

  • Før mødet kan du bede medlemmerne af klassen eller kvorummet om at finde eksempler på kvinder og mænd, der er eller har været forbilledlige i at opbygge Guds rige. Disse personer kan være fra skrifterne (se »Yderligere ressourcer«), fra Kirkens historie eller fra deres eget liv. Bed de unge om at fortælle, hvad de har fundet ud af. På hvilke måder har disse mennesker hjulpet Herren med at opbygge sit rige? Hvordan kan vi følge deres forbillede?

  • Hvis du underviser de unge mænd, så bed dem om at læse præsident Bonnie L. Oscarsons tale »Unge piger i værket« (Liahona, maj 2018, s. 36-38) samt finde og fortælle om måder, hvorpå de unge kvinder bidrager til Guds arbejdet med frelse og ophøjelse. De unge kvinder kan foretage en lignende undersøgelse i bror Douglas D. Holmes’ tale »Det, som alle bærere af Det Aronske Præstedømme har brug for at forstå« (Liahona, maj 2018, s. 50-53). På hvilke måder er de unge kvinders og de unge mænds ansvarsområder ens? Hvordan kan vi samarbejde bedre for at udføre Guds værk?

  • For at hjælpe de unge til at forstå, hvordan kvinder og mænd arbejder sammen om at opbygge Guds rige, kan du skrive følgende spørgsmål på tavlen: Hvorfor har Gud brug for, at kvinder og mænd arbejder sammen om at opbygge hans rige? Hvordan kan klasse- og kvorumpræsidentskaberne arbejde bedre sammen? De unge kan gennemgå dele af præsident M. Russell Ballard tale »Mænd og kvinder i Herrens værk« eller præsident Jean B. Binghams tale »Forenet i at udføre Guds værk«, især den del, der begynder med »Så hvad betyder det for dig og mig?« De unge kan fremlægge de svar, de finder på spørgsmålene.

  • For at hjælpe de unge til at forstå, hvordan de kan være med til at opbygge Guds rige, kan du overveje at vise en eller begge videoer »We Are Strong Together«, »A Promise for the Lord’s Battalion«, og »Youth Responsibility in the Work of Salvation« (ChurchofJesusChrist.org). (Vi er stærke sammen, Et løfte til Herrens bataljon og De unges ansvar i arbejdet med frelse). Hvad gør vi i vores hjem, i vores menighed og i vores lokalsamfund for at hjælpe med at fremme Guds værk? Overvej at bede klasse- eller kvorumspræsidenten om at give eksempler på emner, der er blevet drøftet på menighedens ungdomsrådsmøder, og som det er passende at fortælle om. Bed klasse- eller kvorumsmedlemmerne om at fortælle om, hvordan de kan hjælpe med at løse disse problemer.

Billede
en ung pige graver

Gud har brug for, at kvinder og mænd arbejder sammen om at opbygge sit rige.

At handle i tro

Tilskynd klassen eller kvorummets medlemmer til at tænke over og nedskrive, hvad de vil gøre for at handle på de indtryk, de fik i dag. Hvis de har lyst, kan de dele deres tanker. Hvis de har lyst, kan de videregive deres idéer. Bed dem om at overveje, hvordan det vil styrke deres forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus, hvis de reagerer på de tilskyndelser de har modtaget.

Yderligere ressourcer

Undervisning på Frelserens måde

Når du opfordrer eleverne til at efterleve et bestemt princip, bør du hjælpe dem til at opdage de velsignelser, som Gud har lovet dem, der lever efter dette princip.