Det Gamle Testamente 2022
12. juni. Hvordan kan jeg høre Herrens røst? Ruth, 1 Samuel 1-3


»12. juni. Hvordan kan jeg høre Herrens røst? Ruth, 1 Samuel 1-3«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2022, 2021

»12. juni. Hvordan kan jeg høre Herrens røst?« Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2022

Billede
familie studerer skrifterne

12. juni

Hvordan kan jeg høre Herrens røst?

Ruth, 1 Samuel 1-3

Billede
rådfør jer med hinanden-ikon

Rådfør jer med hinanden

Ledes af et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet, 10-20 minutter

Fremsig sammen ved begyndelsen af mødet Unge Kvinders tema eller Det Aronske Præstedømmes kvorumstema. Led derefter en samtale om arbejdet med frelse og ophøjelse ved hjælp af et eller flere af spørgsmålene nedenfor eller jeres egne spørgsmål (se Kirkens Håndbog, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlæg, hvordan I kan handle på det, I drøfter.

  • Efterlev evangeliet. Hvilke oplevelser har for nyligt styrket vores vidnesbyrd?

  • Tag jer af dem, der har brug for det. Hvem har brug for vores hjælp og bønner? Hvad føler vi os tilskyndet til at gøre for at hjælpe dem?

  • Inviter alle til at tage imod evangeliet. Hvordan kan vi være et lys for familiemedlemmer eller venner, der ikke deler vores tro?

  • Før familier sammen for evigt. Hvordan kan vi vise mere kærlighed og støtte til vores familier og gøre en positiv forskel i vores hjem?

Ved afslutningen af lektionen gøres følgende, som det er passende:

  • Bær vidnesbyrd om de principper, der blev undervist om.

  • Mind klassen eller kvorummets medlemmer om de planer og opfordringer, der blev aftalt under mødet.

Undervis i læren

Ledes af en voksen leder eller en af de unge, 25-35 minutter

Forbered jer åndeligt

Mange i klassen eller kvorummet kan sikkert relatere til drengen Samuel. Da Herren talte til ham, havde Samuel endnu ikke tilstrækkelig erfaring med åbenbaring til at genkende Herrens røst. Samuels mentor, Eli, var i stand til at hjælpe Samuel med at lære at genkende denne stemme. Ligesom Eli har I mulighed for at bære vidnesbyrd for dem, I underviser, om at Herren ønsker at tale til dem. I kan hjælpe dem med at lære at genkende Herrens stemme, ligesom I også lærer at høre ham. Sammen kan I undersøge, hvad hans profeter har lært os om personlig åbenbaring. Og I kan lære at sige til Herren, som Samuel gjorde: »Tal, din tjener hører« (1 Sam 3:10).

Ud over at læse 1 Samuel 3 i denne uge kan I forberede jer til undervisningen ved at læse præsident Russell M. Nelsons tale »Hør ham« (Liahona, maj 2020, s. 88-92).

Billede
ung mand studerer skrifterne

Præsident Russell M. Nelson har bedt os om at »øge [vores] åndelige evne til at modtage åbenbaring«.

Lær sammen

For at forberede dem, I underviser, til klassedrøftelsen i dag, kan I overveje at bede dem om at gennemgå 1 Samuel 3:1-14. Bed dem om at fortælle, hvad de har lært af denne beretning om at høre Herrens røst. På hvilke andre måder kan Herren kommunikere med os? Følgende aktiviteter kan hjælpe de unge til en dybere forståelse af personlig åbenbaring.

  • Dette er en måde til bedre at forstå, hvordan man kan modtage åbenbaring. I kan på tavlen skrive de skriftstedshenvisninger, der foreslås i »Støttende ressourcer« (eller andre, I kender). Bed de unge om at læse hvert skriftsted. De kan derefter ved siden af hver henvisning på tavlen skrive, hvad dette skriftsted lærer os om at modtage personlig åbenbaring. Bed dem om at dele deres erfaringer med at søge og modtage åbenbaring. Hvis det er relevant, kan I dele jeres egne erfaringer.

  • Vi modtager store velsignelser, når vi lærer at høre Herrens røst. I kan indlede en drøftelse om dette ved at bede de unge om at fortælle, hvorfor de måske har brug for åbenbaring. Bed dem dernæst om at lede i præsident Russell M. Nelsons tale »Hør ham«. Bed dem om at lede efter råd til, hvordan de kan høre Herrens røst. I kan også vise en eller flere videoer fra samlingen «Hør ham« (ChurchofJesusChrist.org/media). Hvorfor er det så vigtigt for os at lære at høre Herrens røst? Bed de unge om at skrive i deres dagbøger eller på papir, hvad de har lært, som de kan udstille i deres hjem.

  • De unge, I underviser, har måske undret sig over, hvordan de kan vide, hvornår Helligånden taler til dem. Overvej at vise videoerne »How Can I Tell the Difference between the Holy Ghost and My Emotions?« og »How Can I Feel the Holy Ghost More Often?« fra »Face to Face with President Eyring and Elder Holland« (ChurchofJesusChrist.org). Hvad kan vi lære af disse videoer om at skelne mellem Åndens tilskyndelser og vores egne tanker? Klassens eller kvorummets medlemmer kan fortælle, hvordan de ville svare en ven, der stiller spørgsmål svarende til dem, der behandles i disse videoer.

Handl i tro

Tilskynd klassen eller kvorummets medlemmer til at tænke over og nedskrive, hvad de vil gøre for at handle på de indtryk, de fik i dag. Hvis de har lyst, kan de fortælle om deres ideer. Bed dem om at tænke over, hvordan det at handle på de indtryk, de får, vil styrke deres forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støttende ressourcer