Det Gamle Testamente 2022
24. april. Hvorfor giver Gud os bud? 2 Mosebog 18-20


»24. april. Hvorfor giver Gud os bud? 2 Mosebog 18-20«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2022, 2021

»24. april. Hvorfor giver Gud os bud?« Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2022

Billede
ti bud

24. april

Hvorfor giver Gud os befalinger?

2 Mosebog 18-20

Billede
rådfør jer med hinanden-ikon

Rådfør jer med hinanden

Ledes af et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet, 10-20 minutter

Fremsig sammen ved begyndelsen af mødet Unge Kvinders tema eller Det Aronske Præstedømmes kvorumstema. Led derefter en samtale om arbejdet med frelse og ophøjelse ved hjælp af et eller flere af spørgsmålene nedenfor eller jeres egne spørgsmål (se Kirkens Håndbog, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlæg, hvordan I kan handle på det, I drøfter.

  • Efterlev evangeliet. Hvilke nylige oplevelser har bragt os tættere på vor himmelske Fader og Jesus Kristus?

  • Tag jer af dem, der har brug for det. Er der nogen, som for nylig er flyttet til vores menighed eller sluttet sig til Kirken? Hvordan kan vi hjælpe dem med at føle sig velkomne?

  • Inviter alle til at tage imod evangeliet. Er der nogen kommende aktiviteter, som vi kan invitere vores venner med til?

  • Før familier sammen for evigt. Hvad kan vi gøre for at registrere vores personlige historie?

Ved afslutningen af lektionen gøres følgende, som det er passende:

  • Bær vidnesbyrd om de principper, der blev undervist om.

  • Mind klassen eller kvorummets medlemmer om de planer og opfordringer, der blev aftalt under mødet.

Undervis i læren

Ledes af en voksen leder eller en af de unge, 25-35 minutter

Forbered jer åndeligt

Hvis I læser 2 Mosebog 20, kan det få jer til at tænke over, hvorfor vi har bud. Nogle mennesker ser bud som restriktive eller som et forsøg på at kontrollere os. Men fordi vi ved, at Gud er en kærlig Fader, kan vi stole på, at hans love er til vores bedste, selvom vi ikke altid kender årsagerne til dem. Han har lovet os, at vi kan vide os sikre på, at hans bud er sande, når vi efterlever dem (se Joh 7:17).

Præsident Russell M. Nelson har lært os, at »fordi Faderen og Sønnen elsker os med uendelig, fuldkommen kærlighed, og fordi de ved, at vi ikke kan se alt, hvad de ser, har de givet os love, der vil vejlede og beskytte os. Der er en stærk forbindelse mellem Guds kærlighed og hans love« (»The Love and Laws of God«, foredrag ved Brigham Young University, 17. sep. 2019, s. 2, speeches.byu.edu).

Hvorfor er I taknemlige for disse bud? Hvad ønsker I, at medlemmerne i jeres klasse eller kvorum skal forstå om, hvorfor Gud har givet os bud? I kan forberede jer til undervisningen ved at gennemgå 2 Mosebog 20 og præsident Dallin H. Oaks tale »Elsk andre og lev med forskelligheder« (Liahona, nov. 2014, s. 25-28).

Billede
ung mand studerer skrifterne

Vi ved, at Guds bud er sande, når vi efterlever dem.

Lær sammen

For at hjælpe klassen eller kvorummet med at repetere de ti bud, kan I bede dem skrive så mange af disse bud, som de kan huske. Hvis de har brug for hjælp, kan de kigge i 2 Mosebog 20:3-17. Hvorfor giver Gud os bud? For at hjælpe med at besvare dette spørgsmål kan de drøfte nogle få af de ti bud i små grupper. Hvordan kan det at efterleve disse bud hjælpe os med at finde lykke og komme Gud nærmere? Følgende ideer kan hjælpe dem, I underviser, med at lære mere om, hvorfor Gud giver os bud.

  • Skrifterne indeholder svar på spørgsmålet »Hvorfor giver Gud os bud«? I kan opfordre klassen eller kvorummets medlemmer til at lede efter svar i et eller flere af de skrifter, der findes i »Støttende ressourcer«. Bed dem om at dernæst at fortælle, hvad de fandt frem til.

  • For at klassen eller kvorummets medlemmer kan forstå, hvorfor Gud giver os bud, kan I sammenligne det at få bud fra Gud med erfaringer, som de kan relatere til. For eksempel kan I bede dem forestille sig, at de kører langs en bjergvej nær en stejl klippe, og der er et hegn langs siden af vejen. Bed dem om at drøfte spørgsmål som følgende med en anden person: På hvilken måde svarer Guds bud til hegnet? Hvordan har det velsignet os at holde disse bud? Hvilke andre sammenligninger kan hjælpe os med at forstå, hvorfor Gud giver os bud, og hvorfor vi må holde dem? De kan se eksempler ved at gennemgå en af de taler eller videoer, der findes i »Støttende ressourcer«. Bed dem om at om at dele de sammenligninger, de finder, og drøfte, hvad de har lært.

  • Drøftelsen kan muligvis få klassen eller kvorummets medlemmer til at tale om, hvordan vi skal behandle dem, der ikke tror på eller efterlever visse bud. I kan bede dem søge hjælp i præsident Dallin H. Oaks tale »Elsk og lev med forskelligheder«. I kan stille spørgsmål som disse: Hvordan bør vi behandle dem, der vælger at leve anderledes, end vi gør? Hvordan kan vi se det gode i andre, når de træffer andre valg, end vi gør?

Handl i tro

Tilskynd klassen eller kvorummets medlemmer til at tænke over og nedskrive, hvad de vil gøre for at handle på de indtryk, de fik i dag. Hvis de har lyst, kan de fortælle om deres ideer. Bed dem om at tænke over, hvordan det at handle på de indtryk, de får, vil styrke deres forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støttende ressourcer

Undervisning på Frelserens måde

»I [jeres] bestræbelser på at leve og undervise mere som Frelseren vil [I] uundgåeligt fejle til tider. Bliv ikke modløse, lad hellere [jeres] fejl og svagheder få [jer] til at vende [jer] mod vor himmelske Fader og Frelseren« (Undervisning på Frelserens måde, s. 14).