Lære og pakter 2021
14. november. Hvorfor er evig ekteskap viktig? Lære og pakter 129–132


“14. november. Hvorfor er evig ekteskap viktig? Lære og pakter 129–132”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2021 (2020)

“14. november. Hvorfor er evig ekteskap viktig?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2021

Bilde
nygifte foran et tempel

14. november

Hvorfor er evig ekteskap viktig?

Lære og pakter 129–132

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledet av et medlem av quorums- eller klassepresidentskapet, ca. 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere Tema for Det aronske prestedømmes quorumer eller Unge kvinners tema sammen. Led så en drøfting om emner som de følgende, og planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter (dere kan på et presidentskapsmøte bestemme hvilke punkter dere skal drøfte):

  • Vårt quorum eller vår klasse. Hvem trenger vår hjelp og våre bønner? Hva kan vi gjøre for å hjelpe dem? Hvem bør vi invitere til en kommende aktivitet?

  • Våre plikter eller ansvarsoppgaver. Hvilke oppdrag har vi utført? Hvilke oppdrag trenger vi å utføre? Hvordan har vi innbudt andre til å komme til Kristus, og hvordan kan vi innby andre nå?

  • Vårt liv. Hvilke opplevelser har nylig styrket vårt vitnesbyrd? Hva skjer i vårt liv, og hvordan kan vi støtte hverandre?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn medlemmene av quorumet eller klassen på planene som ble lagt og oppfordringer som ble gitt under møtet.

Bilde
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, ca. 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Når quorumets eller klassens medlemmer får vitnesbyrd om tempelekteskap mens de er unge, er det mer sannsynlig at de ønsker og forbereder seg til denne store velsignelsen. I vår himmelske Faders plan for lykke er den evige ekteskapspakt avgjørende for opphøyelse (se Lære og pakter 131:1–4). Men tempelekteskap handler ikke bare om hva vi vil motta i det neste liv – det kan også gi store velsignelser i dette liv. Hellige pakter med Gud kan for eksempel påvirke hvordan en mann og hustru ser på sitt forhold til hverandre. Og en mann og en kvinne som er beseglet til hverandre for tid og all evighet, har forsikring om at på grunn av Jesus Kristus vil deres forhold fortsette for evig hvis de er trofaste mot sine pakter.

Hvordan kan du hjelpe quorumets eller klassens medlemmer å få et større ønske om å bli beseglet i tempelet? For å forberede deg til å undervise om tempelekteskap kan du utforske artikkelen “About a Temple Sealing” [Om en tempelbesegling] på temples.ChurchofJesusChrist.org eller lese “Ekteskap” i Tro mot pakten ([2004], 27–31).

Bilde
foreldre som holder barna sine

Familier kan besegles for evig ved hjelp av tempelets ordinanser.

Lær sammen

For å gi quorums- eller klassemedlemmene anledning til å fortelle hva de har studert i Skriftene denne uken, kan du skrive et spørsmål på tavlen som Hvorfor er evig ekteskap i Guds tempel viktig? Quorums- eller klassemedlemmene kan så finne henvisningen til et vers de leser i Lære og pakter 129–32, som kan bidra til å besvare spørsmålet, og skrive henvisningen ved siden av spørsmålet. (Hvis det hjelper, kan du henvise dem til Lære og pakter 131:1–4; 132:13–19.) Les sammen noen av henvisningene, og drøft det de lærer oss. Du kan bruke noen av følgende aktiviteter til å hjelpe ungdommene bedre å forstå hvor viktig tempelekteskap er.

  • Fordi evig ekteskap er unikt for det gjengitte evangelium, kan de du underviser, få anledninger til å forklare det for noen som ikke er kjent med det. For å hjelpe quorums- eller klassemedlemmene å gjøre dette kan du be dem forestille seg at de har en venn som lurer på hvorfor siste dagers hellige tror det er så viktig å gifte seg i tempelet. Be dem lese skriftstedene i “Støtteressurser”, “Familien – en erklæring til verden” (ChurchofJesusChrist.org) eller side 27–31 i Tro mot pakten. De kan se etter ord, uttrykk og synspunkter de kan ta med i et brev til sin venn som forklarer hvor viktig tempelekteskap er. De kan også se “Why Is Marriage Sacred to Heavenly Father?” [Hvorfor er ekteskapet hellig for vår himmelske Fader?] fra “Ansikt til ansikt med eldste og søster Renlund” ([verdensomspennende sending for ungdom, 5. aug. 2017], FacetoFace.ChurchofJesusChrist.org). Du kan gjerne gi dem tid til å skrive et brev og deretter be dem fortelle hva de har skrevet.

  • Å se et eksempel på et trofast ekteskap kan inspirere dem du underviser, til selv å søke denne velsignelsen. En måte å gjøre dette på er å gjennomgå deler av eldste L. Whitney Claytons budskap “Ekteskap: Se og lær” (Liahona, mai 2013, 83–85). Hva lærer quorums- eller klassemedlemmene av dette budskapet om hvordan de kan bygge opp et lykkelig evig ekteskap? Quorums- eller klassemedlemmene kan også gjennomgå synspunktene i “Et lykkelig ekteskap” i Tro mot pakten (side 30–31). De kan også se “How Did Elder and Sister Bednar Meet?” [Hvordan møttes eldste og søster Bednar?] fra “Ansikt med eldste og søster Bednar” ([verdensomspennende sending for ungdom, 12. mai 2015], FacetoFace.ChurchofJesusChrist.org).

  • Be quorums- eller klassemedlemmene tenke på noe som kan hindre dem i å bli beseglet i tempelet. Hva kan vi gjøre nå for å overvinne disse tingene? Deretter kan de gjennomgå “Evig ekteskap” i kapittel 3 i Forkynn mitt evangelium ([2019], 84–85) for å finne prinsipper og fremgangsmåter som fører til lykkelige ekteskap og familier. De kan nevne noe av det de kan gjøre nå for å forberede seg til evig ekteskap. Hva er Frelserens rolle når det gjelder å hjelpe oss å forberede oss til og oppnå et evig ekteskap?

Handle i tro

Oppfordre medlemmene av quorumet eller klassen til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge de inntrykkene de har mottatt i dag. Hvordan angår dagens leksjon de personlige målene de har satt? Hvis de ønsker det, kan medlemmene av quorumet eller klassen dele sine tanker.

Støtteressurser

  • Lære og pakter 49:16–17; 131:1–4; 132:13–19 (Evig ekteskap er avgjørende i Guds plan)

  • Emner i evangeliet, “Ekteskap”, topics.ChurchofJesusChrist.org

  • “What Is a Temple Wedding Like?” [Hvordan arter et tempelbryllup seg?] (video), temples.ChurchofJesusChrist.org

  • Eldste D. Todd Christofferson har sagt: “Å erklære grunnleggende sannheter med hensyn til ekteskap og familie, er ikke å overse eller bagatellisere de ofre og fremganger de gjør som ikke har idealet som en realitet i dag … Mye godt, mye som er nødvendig – ja, noen ganger alt som er nødvendig for øyeblikket – kan oppnås i mindre enn ideelle omstendigheter … Med frimodighet vitner vi om at Jesu Kristi forsoning har tatt høyde for, og til slutt vil oppveie alle savn og tap for dem som vender seg til ham” (“Hvorfor ekteskap, hvorfor familie”, Liahona, mai 2015, 52).

Undervisning på Frelserens måte

Still spørsmål som vil inspirere dem du underviser, til å tenke dypt over evig ekteskap og føle et ønske om å arbeide mot dette målet. Lytt omhyggelig til svarene deres, og svar med vennlighet slik Ånden tilskynder.