Lære og pakter 2021
27. juni. Hvordan kan jeg forberede meg nå til å skape et Kristus-sentrert hjem? Lære og pakter 67–70


“27. juni. Hvordan kan jeg forberede meg nå til å skape et Kristus-sentrert hjem? Lære og pakter 67–70”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2021 (2020)

“27. juni. Hvordan kan jeg forberede meg nå til å skape et Kristus-sentrert hjem?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2021

Bilde
Jesus Kristus

The Lord Jesus Christ [Herren Jesus Kristus], av Del Parson

27. juni

Hvordan kan jeg forberede meg nå til å skape et Kristus-sentrert hjem?

Lære og pakter 67–70

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledet av et medlem av quorums- eller klassepresidentskapet, ca. 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere Det aronske prestedømmes tema eller Unge kvinners tema sammen. Led så en drøfting om emner som de følgende, og planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter (dere kan på et presidentskapsmøte bestemme hvilke punkter dere skal drøfte):

  • Vårt quorum eller vår klasse. Hvem er nye i menigheten, og hvordan kan vi hjelpe dem å føle seg velkommen? Hva gjør vi for å gjøre vår tid på quorumets eller klassens møter meningsfylt?

  • Våre plikter eller ansvarsoppgaver. Hva er noen plikter og ansvarsoppgaver vi har som unge menn eller unge kvinner? Hvordan kan vi bli bedre til å utføre dem?

  • Vårt liv. Hva gjør vi for å bli mer lik Jesus Kristus og motta hans kraft i vårt liv? Hva gjør vi for å hjelpe familien vår å komme til ham?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn medlemmene av quorumet eller klassen på planene som ble lagt og oppfordringer som ble gitt under møtet.

Bilde
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, ca. 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Lære og pakter 68 inneholder råd til foreldre som kanskje ikke virker umiddelbart relevante for quorums- eller klassemedlemmene (se vers 25–28). Men fordi de kan ha stor innflytelse på deres nåværende og fremtidige familie, kan disse rådene hjelpe dem nå. Den beste måten for dem å forberede seg til å ha et Kristus-sentrert hjem i fremtiden på, er å “vandre rettskaffent for Herren” i dag (vers 28).

Hvilke velsignelser har familien din mottatt fordi du har fulgt Frelserens læresetninger? Hvordan kan quorums- eller klassemedlemmene hjelpe sin familie å etablere et Kristus-sentrert hjem? For å forberede deg til å undervise kan du gjennomgå president Henry B. Eyrings budskap “Et hjem hvor Herrens ånd dveler” (Liahona, mai 2019, 22–25) og “Familien – en erklæring til verden” (ChurchofJesusChrist.org).

Bilde
ung kvinne som spiller piano

Vi kan føle større kjærlighet i familien når vi setter Kristus i sentrum i hjemmet.

Lær sammen

For å hjelpe quorumets eller klassens medlemmer å forstå hvordan Lære og pakter 68:25–28 gjelder for dem, kan du be dem skrive en kort beskrivelse av hvordan de ønsker at deres fremtidige familieliv skal være. Du kan gjerne be dem fortelle hva de har skrevet hvis de ønsker det. Deretter kan de lese Lære og pakter 68:25–28 og se etter læresetninger og prinsipper i evangeliet som kan hjelpe dem å skape rettferdige familier nå og i fremtiden. Aktivitetene nedenfor kan hjelpe dem å forstå hvordan de kan gjøre Kristus til det sentrale i sin familie.

  • Det syvende avsnittet av “Familien – en erklæring til verden” inneholder sannheter som kan hjelpe quorums- eller klassemedlemmene å sette Frelseren i sentrum i hjemmet. Be dem lese dette avsnittet og finne læresetninger og prinsipper som vil hjelpe en familie å være lykkelig. Du kan gjerne skrive disse på tavlen og be dem du underviser, om å drøfte hvorfor hver enkelt ville hjelpe en familie å bli lykkelig. Quorums- eller klassemedlemmene kan gjerne fortelle hvordan de har sett disse læresetningene og prinsippene anvendt i sine egne eller andres familier. Oppfordre dem til å grunne på hvordan de kan anvende minst ett av disse prinsippene i sitt liv nå. Forsikre dem om at de kan gjøre Jesus Kristus til det sentrale i sitt liv, uansett hvilken familiesituasjon de kommer fra.

  • Quorums- eller klassemedlemmene kan drøfte ting som holder Frelseren i sentrum av vårt hjem og ting som hindrer ham i å være i sentrum av vårt hjem. Du kan gjerne be enkeltpersoner eller små grupper gjennomgå en av delene av president Henry B. Eyrings budskap “Et hjem hvor Herrens ånd dveler” (Liahona, mai 2019, 22–25) for å finne prinsipper som kan bidra til å gjøre hjemet vårt mer Kristus-sentrert. Be quorums- eller klassemedlemmene fortelle hva de lærer og velge én ting de vil gjøre i løpet av den kommende uken for å gjøre sitt hjem mer fokusert på Jesus Kristus og hans læresetninger.

  • Kanskje du kan be et eller flere quorums- eller klassemedlemmer synge eller lese en sang om hjem og familie, som for eksempel “Vi kan gjøre hjemmet vårt til himmel” (Salmer, nr. 152) eller “Her fins kjærlighet” (Barnas sangbok, 102). De andre kan lytte etter hva sangen lærer oss om å gjøre et hjem til et lykkelig sted. Be dem fortelle om en opplevelse da de følte seg lykkelige fordi de ble vist kjærlighet eller da de bidro til å øke kjærligheten i hjemmet.

Handle i tro

Oppfordre medlemmene av quorumet eller klassen til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge de inntrykkene de har mottatt i dag. Hvordan angår dagens leksjon de personlige målene de har satt? Hvis de ønsker det, kan medlemmene av quorumet eller klassen dele sine tanker.

Støtteressurser

  • Mosiah 4:14–16; Lære og pakter 88:119; 121:41–46 (Hvordan skape et rettferdig hjem)

  • “What Can I Do to Help Ease Family Tension?” [Hva kan jeg gjøre for å unngå gnisninger i familien] fra Ansikt til ansikt med eldste Rasband, søster Oscarson og bror Owen (verdensomspennende sending for ungdom, 20. jan. 2016), “Two Brothers Apart” [To brødre fra hverandre], “Through Small Things” [Ved hjelp av små ting], “More Diligent and Concerned at Home” [Mer flittige og samvittighetsfulle hjemme] (videoer), ChurchofJesusChrist.org

Undervisning på Frelserens måte

Frelseren viste sin kjærlighet til andre ved å yte tjeneste. Enkeltpersoner ble omvendt og liv ble forandret på grunn av hans gode gjerninger. Hvordan kan du utvikle denne egenskapen som leder? Hvordan kan du hjelpe ungdommene å ønske å følge Frelserens eksempel på tjeneste i sin egen familie?