Seminar
3 Nephi 18:15–39; 19:19–29: “Dere må alltid … be”


“3 Nephi 18:15–39; 19:19–29: ‘Dere må alltid … be’”, Mormons bok – lærerhåndbok (2024)

“3 Nephi 18:15–39; 19:19–29”, Mormons bok – lærerhåndbok

3 Nephi 18:15–39; 19:19–29

“Dere må alltid … be”

Bilde
Jesus Kristus ber på det amerikanske kontinent

Mange ber hver dag. Noen bønner kan være mer meningsfylte enn andre. Jesus Kristus lærte ikke bare sine tilhengere å “alltid be til Faderen” (3 Nephi 18:19) – han viste dem også hvordan de skulle be. Denne leksjonen kan hjelpe deg å følge Jesu Kristi læresetninger og eksempel, for alltid å be og for å ha mer meningsfylte bønner.

Be regelmessig for elevene dine. Vår himmelske Fader kjenner hver av elevene dine. Når du ber til ham om elevene dine, kan han hjelpe deg å skjelne elevenes behov og inspirere deg med måter du kan dekke disse behovene på. Lytt til tilskyndelser som kan komme når du forbereder deg til å undervise, eller i løpet av leksjonen.

Elevforberedelse: Be elevene lese eller lytte til president M. Russell Ballards tale “Våk hver tid og stund, og be” (Ensign eller Liahona, nov. 2020, 77–79) og se etter sannheter som kan hjelpe dem med deres personlige bønner.

Mulige læringsaktiviteter

Eksempler

Skriv setningen nedenfor med de tomme feltene på tavlen, og be noen elever si hvordan de vil fylle ut det som mangler.

Tenk på et talent, en ferdighet eller en egenskap du ønsker å utvikle. Identifiser personer du kjenner som har talentet, ferdigheten eller egenskapen. Bruk disse tankene til å fylle ut følgende tomme felter på ulike måter:

  • Hvis jeg ønsket å lære om , ville jeg følge eksempelet til fordi .

Gjenta øvelsen ved å fylle ut det første feltet i følgende setning med noe du ønsker å lære av Frelseren, og svare på hvorfor i det siste tomme feltet.

  • Hvis jeg ønsket å lære om , ville jeg følge Jesu Kristi eksempel fordi .

Under sitt virke på det amerikanske kontinent underviste Frelseren folket ved ord og eksempel.

Les 3 Nephi 18:16, 24, og se etter et eksempel Jesus satte.

  • Hva ønsket Frelseren at folket skulle lære av hans eksempel?

Elevene kan selv vurdere sine aktuelle bønner ved hjelp av den følgende skalaen. Dette kan innby Den hellige ånd til å hjelpe dem å forstå hvordan Frelserens læresetninger og eksempel kan hjelpe dem å forbedre sine personlige bønner.

Ranger følgende på en skala fra 1 til 5, der 5 er høyest:

  • Jeg ber hver dag.

  • Jeg kommuniserer med og føler meg nær vår himmelske Fader når jeg ber.

  • Jeg føler et ønske om å forbedre mine personlige bønner.

Be elevene drøfte vanlige utfordringer med meningsfylt bønn – for eksempel å ta seg tid til å be, vite hva man skal si, motta svar eller andre utfordringer. Så kan elevene se etter løsninger mens de studerer Skriftene.

Mens du fortsetter å studere 3 Nephi 18, kan du søke Den hellige ånds inspirasjon for å hjelpe deg å forstå hva du kan gjøre for å forbedre dine personlige bønner. Følg Jesu Kristi læresetninger og eksempel når du prøver å forbedre deg.

Frelserens læresetninger om bønn

Les 3 Nephi 18:15, 18–23, og se etter hva Nephi underviste om bønn. Du kan også lese Frelserens instruksjoner om bønn fra hans preken i tempelet i 3 Nephi 13:5–13.

Elevene kan fullføre følgende setning på tavlen:

  • Jeg kan følge Frelserens læresetninger om bønn ved å …

bruke nok tid til å drøfte Frelserens læresetninger. være villig til å la drøftingen gå i den retningen elevene føler de trenger. Klassen kan for eksempel bruke tid på å snakke om hvordan bønn hjelper oss å motstå fristelse, hvordan bønn velsigner familier, eller hvordan vi kan be om velsignelser. Du kan studere flere av Frelserens læresetninger om bønn i Lukas 11:1–13.

Du kan også bruke noen av uttalelsene under “Kommentar og bakgrunnsinformasjon” som en del av drøftingen.

  • Hvilke av Jesu læresetninger om bønn tror du kan hjelpe deg mest? Hvorfor?

Frelserens eksempel på bønn

Forestill deg hvordan det ville vært å høre Jesus Kristus be for deg. Hva tror du han ville bedt om på dine vegne? Tenk på følelsene du kan ha, og hvordan de kan påvirke bønnene dine.

Du kan dele klassen inn i små grupper, og gi hver gruppe ett av følgende sett med vers å lese og rapportere om.

Hjelp elevene å forstå hvem Jesus ba til, hvem han ba for, hva han ba om, hvorfor han ba, hans holdning i bønn og mer. Én måte å gjøre dette på er å be elevene svare på spørsmålene “hvem?” “hva?” “hvorfor?” og “hvordan?”

Når dere snakker om hvorfor Jesus ba, kan du hjelpe elevene å forstå at en av grunnene til at Jesus ba, var at han skulle kommunisere med sin Fader, som han elsket.

Du kan vise videoen “The Disciples Minister and Jesus Christ Prays for the People” fra tidskode 3:05 til 7:18, tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org, og be elevene følge med på versene i 3 Nephi 19.

Be elevene fullføre følgende setning på tavlen:

  • Jeg kan følge Frelserens eksempel i bønn ved å …

  • Hva lærte du om hva Faderen føler for deg?

  • Hvordan tror du det følgende eksempelet kan utgjøre en forskjell i bønnene dine?

Våre personlige bønner

Hjelp elevene å komme på meningsfylte opplevelser de har hatt med bønn. Elevene kan tenke på situasjoner da de har bedt om å motstå fristelse, eller om å få hjelp med en utfordring. De kan tenke på en gang familien deres har blitt velsignet ved bønn, en gang de har bedt for en annen, eller en gang de har bedt om velsignelser. Be elevene fortelle hvordan bønn har velsignet dem. Minn elevene på å ikke dele erfaringer som er for hellige eller private.

Fortell elevene hvordan du har blitt velsignet når du har fulgt Frelserens eksempel og hans læresetninger om bønn. Vis til de fullførte utsagnene på tavlen, og drøft hvordan Frelserens læresetninger og eksempel kan være til hjelp med utfordringene med bønn som er nevnt tidligere.

Velg minst én av Frelserens læresetninger eller noe han var et eksempel på i bønn, som du kan innlemme i dine personlige bønner. Lag en påminnelse, og begynn å handle i henhold til den i dag. Når du gjør det, kan du legge merke til hvordan det gjør bønnene dine mer meningsfylte, og hvordan det påvirker ditt forhold til vår himmelske Fader.

Du kan legge til noe av det du har lært i dag, i dagbokoppføringen din “Hva kan jeg lære om Jesus Kristus i 3 Nephi”.

Du kan be elevene legge til i dagbokoppføringen “Hva kan jeg lære om Jesus Kristus i 3 Nephi”.