Seminar
3 Nephi 17–19: Oversikt


“3 Nephi 17–19: Oversikt”, Mormons bok – lærerhåndbok (2024)

“3 Nephi 17–19”, Mormons bok – lærerhåndbok

3 Nephi 17–19

Oversikt

Etter å ha undervist forsamlingen, bekjentgjorde Frelseren at det var på tide for ham å dra. Likevel rørte deres tårer og lengsel etter at han skulle bli litt lenger, ved hans hjerte. I det som var et vidunderlig eksempel på medfølelse helbredet han dem, ba sammen med dem og velsignet barna deres, ett for ett. Han underviste dem om nadverdens ordinans, og han viste dem hvordan de skulle be. Så dro han, og dagen etter samlet folkemengden seg igjen. De ble døpt og ble fylt med Den hellige ånd, og engler betjente dem. Jesus viste seg igjen og fortsatte å undervise dem.

Forbered deg på å undervise

Følgende informasjon gir lærerne forslag til hva som kan være nødvendig å forberede før hver leksjon.

3 Nephi 17

Formålet med leksjonen: Denne leksjonen kan hjelpe elevene å føle den medlidenhet Jesus Kristus har for dem.

  • Elevforberedelse: Be elevene tenke på tilfeller da de har følt nåde, medlidenhet eller kjærlighet fra Gud. Elevene kan forberede seg på å fortelle hvordan disse erfaringene påvirket deres forhold til ham.

  • Videoer:Jesus Christ and Angels Minister with Compassion” (11:59, se fra tidskode 0:12 til 1:30 og 1:30 til 11:45)

  • Innhold som kan vises: Skriftbolkene som elevene kan øve på å visualisere

  • Undervisningsforslag for videokonferanser: For å hjelpe elevene å øve på å visualisere det Frelseren gjorde i 3 Nephi 17:7–25, kan du legge ut koblinger til videoene med tidskoder. Hvis elevene ønsker det, kan de slå av mikrofonen og kameraet mens de ser videoene. Når elevene har fått tilstrekkelig tid, ber du dem fortelle hvilke øyeblikk som var mest meningsfylte for dem.

3 Nephi 18:1–14

Formålet med leksjonen: Denne leksjonen kan hjelpe elevene med å få meningsfulle opplevelser der de minnes Frelseren når de tar del i nadverden.

  • Elevforberedelse: Be elevene tenke over hvor meningsfylte nadverdsopplevelsene deres er. Oppfordre elevene til å tenke over hva de kan gjøre for å forbedre dem.

  • Video:Jesus Christ Introduces the Sacrament to the People” (10:49, se fra tidskode 0:12 til 6:12)

  • Innhold som kan vises: Egenvurderingen om nadverden

  • Undervisningsforslag for videokonferanser: Du kan bruke whiteboard-funksjonen til å lage oversikten over hvordan man får en mer meningsfylt nadverdsopplevelse. Skriv elevenes svar på hver side av oversikten.

3 Nephi 18:15–39; 19:19–29

Formålet med leksjonen: Denne leksjonen kan hjelpe elevene å følge Jesu Kristi læresetninger og eksempel om alltid å be, og å ha mer meningsfylte bønner.

  • Elevforberedelse: Be elevene lese eller lytte til president M. Russell Ballards tale “Våk hver tid og stund, og be” (Ensign eller Liahona, nov. 2020, 77–79) og se etter sannheter som kan hjelpe dem med deres personlige bønner.

  • Innhold som kan vises: Følgende setning skrevet på tavlen: Hvis jeg ønsket å lære om , ville jeg følge eksempelet til fordi .

  • Video:The Disciples Minister and Jesus Christ Prays for the People” (7:30, se fra tidskode 3:05 til 7:18)

  • Undervisningsforslag for videokonferanser: Be elevene bruke chat-funksjonen til å fullføre setningene “Jeg kan følge Frelserens læresetninger om bønn ved å …” og “Jeg kan følge Frelserens eksempel i bønn ved å …”

3 Nephi 19

Formålet med leksjonen: Formålet med denne leksjonen er å hjelpe elevene å forstå hvordan de kan motta Den hellige ånds velsignelser.

  • Elevforberedelse: Du kan be elevene studere “Jesu Kristi disipler søker Den hellige ånds gave” i studieoversikten for 3 Nephi 17–19 i Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 og komme forberedt på å fortelle hva de lærte og følte da de gjorde det.

  • Video:Having the Holy Ghost” (2:56)

  • Undervisningsforslag for videokonferanser: Du kan gi halvparten av elevene i oppdrag å gjennomføre aktivitet A, og den andre halvparten i oppgave å gjennomføre aktivitet B. Be elevene forberede seg på å dele det de lærer, med en klassekamerat. Når elevene har fått tilstrekkelig tid til å studere, plasserer du dem i breakout-rom, slik at de kan undervise hverandre. Om mulig kan du sette sammen elever som studerte forskjellige aktiviteter, to og to.

Kjenn læren – gjennomgang 20

Formålet med leksjonen: Denne leksjonen vil gi elevene anledning til å lære Kjenn læren-henvisninger og nøkkeluttrykk utenat, og til og med lære hele skriftsteder utenat.

  • Elevforberedelse: Be elevene gjennomgå de siste 12 Kjenn læren-skriftstedene i Mormons bok og velge et av dem (eller lære flere viktige ord eller uttrykk i Skriftene) som de føler vil være nyttig for dem å lære utenat. Be dem komme forberedt på å gi eksempler på situasjoner der det at de har lært dette skriftstedet (eller disse uttrykkene) utenat, kan hjelpe dem – og hvorfor.

  • Innhold som kan vises: Oversikten over Kjenn læren-henvisninger fra Alma til og med Moroni

  • Undervisningsforslag for videokonferanser: Du kan plassere elevene i breakout-rom for å øve på å lære Kjenn læren-skriftsteder utenat. Én måte de kan øve på, er å gjenta nøkkeluttrykket eller hele skriftstedet ved at hver elev sier ett ord etter tur.