Seminar
3 Nephi 11:18–41: Jesus Kristus erklærer sin lære


“3 Nephi 11:18–41: Jesus Kristus erklærer sin lære”, Mormons bok – lærerhåndbok (2024)

“3 Nephi 11:18–41”, Mormons bok – lærerhåndbok

3 Nephi 11:18-41

Jesus Kristus erklærer sin lære

Bilde
Kristus underviser på det amerikanske kontinent

Har du noen gang tenkt på hvilke sannheter misjonærer deler med dem de underviser? Et av deres viktigste budskap er knyttet til hva vi må gjøre for å motta det evige livs velsignelser. Dette budskapet kalles noen ganger Kristi lære (se 2 Nephi 31:21). Frelseren forkynte denne læren til nephittene kort tid etter at han viste seg for dem i tempelet. Denne leksjonen kan hjelpe deg å forstå og forklare Jesu Kristi lære bedre.

Oppfordre elevene til å forberede seg til å lære. Når elevene forbereder seg til å lære, forbereder de sitt hjerte til å motta Den hellige ånd. Elevene kan forberede seg til klassen ved å lese en skriftbolk, grunne på et spørsmål eller tenke på en opplevelse de kan dele. Oppfordre til elevforberedelse, og skap så muligheter for elevene til å se hvordan forberedelsene påvirker læringen deres.

Elevforberedelse: Be elevene undersøke Kristi lære før leksjonen. De kan studere Frelserens læresetninger i 3 Nephi 11:31–41 eller søke etter “Kristi lære” i Evangeliebibliotek-appen eller på ChurchofJesusChrist.org.

Mulige læringsaktiviteter

Studieaktivitetene i denne leksjonen fokuserer primært på Jesu Kristi lære, som undervises i 3 Nephi 11:31–41. Bruk om nødvendig delen “Videre læringsaktiviteter” til å hjelpe elevene å forstå flere av Frelserens læresetninger i 3 Nephi 11 om strid, og dessuten om den riktige måten å døpe noen på.

Bli en Jesu Kristi tilhenger

Du kan be noen elever spille den følgende situasjonen foran klassen. For å gi flere elever anledning til å bidra, kan du dele dem inn i små grupper og be dem bytte på å dele svarene sine.

Tenk deg at du har en venn som har blitt interessert i Kirken. Vennen din forteller deg at han har en god følelse om det han har lært og opplevd så langt. Han ønsker å vite hva han skal gjøre videre for å følge Frelseren mer fullstendig.

  • Hva kunne du innby vennen din til å gjøre? Hvorfor?

“Dette er min lære”

Kort tid etter at den gjenoppstandne Frelseren viste seg for nephittene i landet Overflod, lærte han dem sin lære. Denne læren, som noen ganger omtales som “Kristi lære” (2 Nephi 31:21), hjelper oss å forstå hvordan vi kan følge Jesus Kristus og motta det evige livs velsignelser. I dag vil du få anledning til å forstå Kristi lære bedre og forklare den med egne ord.

Informer elevene om at de vil få anledning til å forberede og undervise en leksjon om Kristi lære til en liten gruppe klassekamerater. Vis de følgende instruksjonene slik at elevene kan bruke dem som referanse mens de forbereder leksjonene sine.

  1. Studer Frelserens læresetninger om hans lære i 3 Nephi 11:31–41.

  2. Hvis du vil, kan du studere flere læresetninger om Jesu Kristi lære eller evangelium, for eksempel 2 Nephi 31:17–21 eller 3 Nephi 27:19–22. Du kan også søke etter “Kristi lære” i Evangeliebibliotek-appen eller på ChurchofJesusChrist.org.

  3. Forbered en leksjon på tre til fem minutter om Kristi lære. Bruk malen nedenfor som et hjelpemiddel for å forberede oversikten. Du kan forestille deg at du er en misjonær som forbereder denne leksjonen for noen du underviser. Eller du kan tenke på noen du kjenner, og forberede deg som om du skulle dele leksjonen med dem.

Del ut kopier av utdelingsarket med leksjonsmalen til elevene. Gi elevene tilstrekkelig tid til å forberede leksjonen sin.

Pass på å tilby alternativer til elever som kanskje er for nervøse til å undervise foran andre. De kan for eksempel levere inn en oversikt over leksjonen eller samarbeide med en partner som er tryggere eller har mer erfaring med å undervise. Du kan hjelpe elevene ved å vise kort hvordan man kan forberede en kort leksjon.

Leksjonsplan for Kristi lære

Mormons bok – lærerhåndbok (2024) – “3 Nephi 11:18–41: Jesus Kristus erklærer sin lære”

  1. Skriv et sammendrag av Kristi lære ut fra det du har lært og studert.

  2. Lag en liste med to eller tre spørsmål du kan stille for å hjelpe dem du underviser, til å forstå og tenke dypere gjennom Kristi lære.

  3. Beskriv hvorfor du føler at det er viktig å følge disse læresetningene til Frelseren. Inkluder om mulig erfaringer du har hatt som viser hvordan disse læresetningene har vært til velsignelse for deg.

  4. Skriv opp én eller to oppfordringer du kan gi for å hjelpe dem du underviser, å anvende det de har lært om Kristi lære.

  5. (Valgfritt) Tenk på en gjenstand eller aktivitet som kan hjelpe dem du underviser, å forstå Kristi lære bedre.

Når elevene har fått tilstrekkelig tid til å forberede seg, kan du gi dem anledning til å fortelle hva de har lært, til partnere eller små grupper. Pass på å ikke tvinge elever som er for nervøse, til å fortelle det de har lært, foran andre. Du kan be noen frivillige elever om å undervise hele klassen.

Når elevene er ferdige med å undervise, kan det være tid til å drøfte det de har lært. Du kan skrive følgende sannhet på tavlen: For å komme inn i Guds rike, må vi følge Frelserens lære ved å ha tro på ham, omvende oss, bli døpt, motta Den hellige ånd og holde ut til enden.

Du kan stille spørsmål som det følgende under drøftingen:

  • Hvorfor tror du denne læren var blant de første tingene Frelseren underviste nephittene?

  • Hvorfor føler du at disse prinsippene og ordinansene er nødvendige for å arve Guds rike?

  • Hva kan du gjøre for å gjøre disse prinsippene og ordinansene til en viktigere del av livet ditt?

Egenvurdering

Hvis det er tid etter at elevene har delt det de har lært, kan de grunne på hvordan de kan anvende Kristi lære i sitt liv hver dag. Du kan dele følgende vurdering og gi elevene tid til å vurdere seg selv i stillhet:

Når du avslutter leksjonen, kan du ta deg litt tid til å grunne på hvordan du kan anvende Kristi lære i ditt liv hver dag. Den følgende egenvurderingen kan hjelpe deg å finne ut hvordan du nå etterlever Frelserens lære, og hvordan du kan forbedre deg.

Svar på hvert av de følgende utsagnene med ett av disse alternativene: “jevnlig”, “noen ganger” eller “sjelden”.

  1. Jeg utøver tro på Jesus Kristus ved å strebe etter å holde budene og stole på at han kan hjelpe meg å overvinne utfordringene mine.

  2. Jeg omvender meg daglig for mine feil, og søker kraft fra Frelseren for å bli mer lik ham.

  3. Jeg prøver å holde dåpspaktene mine og å fornye denne innsatsen hver uke ved verdig deltagelse i nadverden.

  4. Jeg innbyr Den hellige ånd i mitt liv gjennom regelmessig bønn til vår himmelske Fader og studier, og prøver å handle ifølge åndelige tilskyndelser.

Oppfordre elevene til å finne en side ved Frelserens lære som de mer fullstendig kan innlemme i sitt liv, og deretter legge en plan for hvordan de skal gjøre det. Bær vitnesbyrd om sannhetene dere har drøftet. Oppfordre elevene til å finne anledninger til å dele disse læresetningene med andre.