Seminar
Kjenn læren: 3 Nephi 11:10–11: “[Jeg] har … underkastet meg Faderens vilje i alle ting fra begynnelsen av”


“Kjenn læren: 3 Nephi 11:10–11: ‘[Jeg] har … underkastet meg Faderens vilje i alle ting fra begynnelsen av’” Mormons bok – lærerhåndbok (2024)

“Kjenn læren: 3 Nephi 11:10–11”, Mormons bok – lærerhåndbok

Kjenn læren: 3 Nephi 11:10–11

“[Jeg] har … underkastet meg Faderens vilje i alle ting fra begynnelsen av”

Bilde
Kristus taler til nephittene

I ditt studium av 3 Nephi 11 lærte du om at Jesus Kristus viste seg for nephittene. Han fortalte dem at han hadde utført vår himmelske Faders vilje ved å påta seg verdens synder. Denne leksjonen kan hjelpe deg med å lære Kjenn læren-skriftstedet og nøkkeluttrykket for 3 Nephi 11:10–11 utenat, forklare læren som undervises i skriftstedet, og bruke prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap i virkelige situasjoner.

Gi elevene anledninger til å bære vitnesbyrd. Sørg for at elevene forstår at et vitnesbyrd ikke behøver å begynne med bestemte ord eller å bare deles i formelle sammenhenger. Hjelp dem å forstå at de vitner når de deler enkle, oppriktige uttrykk for hva de tror er sant.

Elevforberedelse: Oppfordre elevene til å be et familiemedlem eller en leder i Kirken forklare dem hvorfor de har valgt å følge Jesus Kristus.

Mulige læringsaktiviteter

Denne Kjenn læren-leksjonen er lagt opp til å bli undervist etter leksjonen “3 Nephi 11:1–11”, som er kontekstleksjonen for Kjenn læren-skriftstedet 3 Nephi 11:10–11. Hvis denne Kjenn læren-leksjonen må flyttes til en annen uke, må du sørge for å gjennomføre den tilhørende kontekstleksjonen også i løpet av samme uke.

Lær utenat og forklar

Nøkkeluttrykket for 3 Nephi 11:10–11 er: “Jeg har … underkastet meg Faderens vilje i alle ting fra begynnelsen av.” Du kan markere denne delen av vers 11 på en tydelig måte, slik at den skiller seg ut fra resten av verset.

Hjelp elevene med å lære utenat skriftstedshenvisningen og nøkkeluttrykket for 3 Nephi 11:10–11. Én måte å gjøre dette på, er å vise de følgende bildene av Jesus Kristus, som fremstiller at Jesus Kristus oppfyller Faderens vilje ved å påta seg våre synder.

Oppmuntre elevene til å fremsi skriftstedshenvisningen og nøkkeluttrykket for skriftstedet gjentatte ganger. Når elevene lærer utenat, kan du oppfordre dem til ikke bare å se på ordene, men også på bildene som vises. Be dem reflektere over betydningen av Frelserens ord som de lærer utenat.

Bilde
Kristus i Getsemane og Kristus på korset

I en tidligere leksjon drøftet dere sannheten i 3 Nephi 11:11 om at Jesus Kristus gjorde Faderens vilje ved å påta seg verdens synder.

Tenk deg at en som vet lite om Jesus Kristus, ber deg undervise det du vet om ham.

  • Ved hjelp av uttalelsen om sannheten og nøkkeluttrykket, hvordan vil du forklare hva Jesus Kristus gjorde for oss, og hvorfor det er viktig?

Anvendelsesaktivitet

Gjennomgå raskt prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap i avsnitt 5–12 i delen “Tilegne seg åndelig kunnskap” i Kjernedokument for Kjenn læren (2023).

Gi elevene anledning til å vise sin forståelse av prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap. Én måte å gjøre dette på, er å vise de tre prinsippene på tavlen og be noen elever skrive eller forklare prinsippene med én setning.

Den følgende situasjonsbeskrivelsen kan hjelpe elevene å øve på å anvende prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap og læren som undervises i 3 Nephi 11:10–11. Du kan vise frem denne situasjonsbeskrivelsen, slik at elevene kan se på den gjennom resten av leksjonen.

Jessica har begynt å tilbringe mer tid sammen med en ny vennegjeng. Disse vennene følger ikke Jesus Kristus, men hun legger merke til at de virker lykkelige uten at de anerkjenner Gud i sitt liv. Jessica har blitt opplært til å tro på og følge Jesus Kristus. Hun har alltid forbundet lykke med lydighet mot Jesus Kristus, men hun begynner å lure på hvor viktig det er å følge ham.

Prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap kan være nyttige i en situasjon som den Jessica er i.

Gransk begreper og spørsmål med et evig perspektiv

For å hjelpe deg å forstå hvordan Jessica kan vurdere bekymringen sin med et evig perspektiv, kan du kopiere følgende oversikt i studiedagboken din. Så fyller du ut oversikten ved å lage en liste over alle grunnene og resultatene du kan komme på for begge kolonnene. Sørg for å ta med forslag fra 3 Nephi 11:10–11 når du fyller ut kolonnen til høyre.

Elevene kan samarbeide i små grupper for å fylle ut den følgende oversikten, eller dere kan fylle ut oversikten i fellesskap.

Hjelp elevene å føle seg trygge på å uttrykke synspunktene sine. Hvis elevene trenger hjelp til å fylle ut oversikten, kan du stille mer konkrete spørsmål, for eksempel: Hvilke grunner kan Jessica ha til å ønske å leve mer som den nye vennegjengen sin? Hva er de kortsiktige og langsiktige følgene av dette valget? Hva vet du om Jesus Kristus som vil gjøre det verdt å følge ham? Hvilke velsignelser kan Jessica oppleve ved å velge å følge Jesus Kristus?

Følge andre

Følge Jesus Kristus

Grunner:

Følge andre

Følge Jesus Kristus

Resultater:

Følge andre

Følge Jesus Kristus

Når elevene har fylt ut oversikten, kan du be dem dele det de har lært. Det følgende spørsmålet kan brukes som en del av denne samtalen:

  • Hvordan var det nyttig å tenke på Jessicas alternativer på denne måten?

    De følgende spørsmålene kan hjelpe elevene å forstå hvordan de andre prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap også kan være nyttige i Jessicas situasjon.

  • I tillegg til 3 Nephi 11:10–11, hvilke andre guddommelig utpekte kilder kan hjelpe Jessica å forstå hvor viktig det er å følge Jesus Kristus?

    Mens elevene drøfter forrige spørsmål, kan de legge til sin nye innsikt i riktig del av den andre kolonnen i oversikten sin. Hvis elevene trenger hjelp til å finne relevante guddommelig utpekte kilder, kan du henvise dem til skriftsteder som Johannes 14:6; Apostlenes gjerninger 4:12 og 2 Nephi 25:20.

  • Hva kan Jessica gjøre for å øke sin tro på Jesus Kristus og bli mer villig til å følge ham?

Tenk på hvordan det du har lært i dag, kan være til velsignelse for deg selv eller noen du kjenner. Handle ifølge åndelige tilskyndelser du kanskje har hatt i løpet av leksjonen.

Kjenn læren – repetisjon

Under en senere leksjon kan du vise et bilde eller to av Jesu Kristi åpenbaring for nephittene. Be elevene fremsi Kjenn læren-skriftstedshenvisningen og nøkkeluttrykket som er knyttet til denne fremstillingen. Hvis elevene trenger hjelp, skriver du litt informasjon på tavlen for å vekke hukommelsen deres. Du kan for eksempel skrive 3 _______ 11:10– ____: “Jeg har _______________ vilje i _____ ting fra ________________.”