Seminar
Kjenn læren: Alma 34:9–10 – “For en forsoning må nødvendigvis bli utført … et altomfattende og evig forsoning.”


“Kjenn læren: Alma 34:9–10 – ‘For en forsoning må nødvendigvis bli utført … et altomfattende og evig forsoning’”, Mormons bok – lærerhåndbok (2024)

“Kjenn læren Alma 34:9–10”, Mormons bok – lærerhåndbok

Kjenn læren: Alma 34:9–10

“For en forsoning må nødvendigvis bli utført … et altomfattende og evig forsoning.”

Bilde
Kristus på korset

I en tidligere leksjon lærte du om Jesu Kristi altomfattende og evige forsoning. Denne leksjonen kan hjelpe deg med å lære henvisningen og nøkkeluttrykket for Alma 34:9–10 utenat, forklare læren som undervises i disse versene, og bruke prinsippene for å tilegne deg åndelig kunnskap i virkelige situasjoner ved å bruke dette skriftstedet.

Hjelp elevene å øve på å anvende prinsippene for å “Tilegne seg åndelig kunnskap”. Prøv å henvise til prinsippene ved navn, slik at elevene lett gjenkjenner når og hvordan de blir brukt i drøftinger i klassen.

Elevforberedelse: Du kan be elevene tenke på hvordan sannhetene i Alma 34:9–10 og prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap kan hjelpe dem som føler at de ikke kan få tilgivelse for sine synder.

Mulige læringsaktiviteter

Denne Kjenn læren-leksjonen er lagt opp til å bli undervist etter “Alma 34:1–17”, som er en kontekstleksjon for Kjenn læren-skriftstedet Alma 34:9–10. Hvis denne Kjenn læren-leksjonen må flyttes til en annen uke, må du sørge for å gjennomføre den tilhørende kontekstleksjonen også i løpet av samme uke.

Forklar og lær utenat

Har du noen gang lagt merke til at det kan være lettere å forstå noe i tankene enn å forklare det med ord? Ett av formålene med Kjenn læren er å gi deg anledninger til å forklare læren fra Kjenn læren-skriftstedene med dine egne ord.

I ditt nylige studium av Alma 34:9–10 lærte du at uten Jesu Kristi altomfattende og evige forsoning, ville hele menneskeheten være fortapt for evig.

Gi elevene anledning til å forklare læresetningen i Alma 34:9–10 med sine egne ord ved å dele følgende instruksjoner.

Tenk deg at du fikk anledning til å forklare betydningen av Alma 34:9–10 for en som vet svært lite om Jesus Kristus. Bruk litt tid på å gjennomgå disse versene, og markere eller skrive ned ord eller uttrykk du ønsker at vedkommende skal forstå.

Når elevene har fått tilstrekkelig tid til å forberede seg, kan du dele dem inn i par eller små grupper og be hver elev øve på å dele forklaringen sin.

Nøkkeluttrykket for Alma 34:9–10 er: “For en forsoning må nødvendigvis bli utført, … et altomfattende og evig offer.”

Hjelp elevene med å lære skriftstedshenvisningen og nøkkeluttrykket utenat. Del klassen inn i par. Én elev kan gjenta første halvdel av uttrykket, og så kan den andre gjenta den andre halvdelen. Så kan begge to si skriftstedshenvisningen sammen. Når de har gjort dette noen ganger, kan elevene bytte og gjenta den andre halvdelen av setningen.

Anvendelsesaktivitet

Før du deler følgende situasjonsbeskrivelse, kan du be elevene nevne prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap fra hukommelsen. Skriv hvert prinsipp på tavlen slik elevene sier det. Forklar at de vil få anledninger til å gjennomgå og øve på å anvende disse prinsippene i denne leksjonen.

Vis deretter situasjonsbeskrivelsen, eller gi elevene en kopi som de kan bruke når de gjennomfører aktiviteten.

Tenk deg at du har blitt bedt om å holde en leksjon om Jesu Kristi forsoning i søndagsskoleklassen din. Som en del av forberedelsen tar du kontakt med en ung kvinne i menigheten som heter Olive, og ber henne dele sine tanker om hvordan Jesus Kristus har velsignet henne på grunn av sin forsoning.

Olives svar overrasker deg. Hun sier: “For å være helt ærlig, tror jeg at Jesu Kristi forsoning er flott for de fleste, men jeg er ikke sikker på hvor mye det angår meg lenger på grunn av noen av feilene jeg har gjort og fortsetter å gjøre. Det er noen synder jeg ikke vet om jeg noen gang vil være i stand til å overvinne.”

Når du fortsetter å forberede leksjonen, tenker du stadig på Olives kommentarer og ønsker å hjelpe henne. Overvei hvordan læresetningene i Alma 34:9–10 og prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap kan hjelpe Olive med bekymringen hennes.

Du kan dele elevene inn i små grupper og gi hver gruppe i oppdrag å fokusere på ett av prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap. Elevene kan lage en liste på et ark eller på tavlen over alle måtene de tror dette prinsippet kan hjelpe Olive i hennes situasjon. Så kan du be elever fra hver gruppe om å rapportere til hele klassen hva de snakket om.

Etter behov kan du dele følgende spørsmål med gruppene og bruke dem i drøftingen.

Handle i tro

  • Hva er konkrete, trofaste handlinger du tror Olive kan gjøre som kan hjelpe henne?

  • Hva kan du lære Olive om Jesus Kristus og hans forsoning som kan hjelpe henne å handle i tro? Hvordan kan læresetningene i Alma 34:9–10 være til hjelp?

For andre forslag til hvordan Olive kan handle i tro, kan du lese avsnitt 5–7 under “Tilegne seg åndelig kunnskap” i Kjernedokument for Kjenn læren.

Gransk begreper eller spørsmål med et evig perspektiv

En alternativ måte å undervise dette kapitlet på, er å be elevene skrive på tavlen noen av de feilaktige antagelsene Olive måtte ha om Jesus Kristus, hans forsoning, og om hennes rolle i å få tilgang til Frelserens barmhjertighet. Be så elevene hjelpe Olive å omformulere sin bekymring (eller se den på en annen måte) ved å dele sannheter de forstår om Jesus Kristus, hans forsoning og vår rolle i å få tilgang til Frelserens barmhjertighet.

  • Hvordan tror du vår himmelske Fader og Jesus Kristus ville se på en slik bekymring som den Olive har?

  • Hvorfor er det viktig for Olive å huske at Frelserens forsoning er “altomfattende og evig” (Alma 34:10)?

  • Hvordan kan det å huske at alle er falt og fortapt uten Frelserens forsoning, hjelpe henne å se annerledes på sin bekymring?

For andre forslag til hvordan Olive kan granske begreper eller spørsmål med et evig perspektiv, kan du lese avsnitt 8 under “Tilegne seg åndelig kunnskap” i Kjernedokument for Kjenn læren.

Søk mer forståelse gjennom guddommelig utpekte kilder

  • Hva slags guddommelig utpekte kilder vil du anbefale for Olive, for å hjelpe henne å motta veiledning og rettledning? Hvorfor?

  • I tillegg til Alma 34:9–10, hvilket skriftsted eller uttalelse fra en leder i Kirken kan du dele med Olive? Hvordan kan dette hjelpe henne?

For andre ideer om hvordan Olive kan søke ytterligere forståelse gjennom guddommelig utpekte kilder, kan du lese avsnitt 11–12 under “Tilegne seg åndelig kunnskap” i Kjernedokument for Kjenn læren.

Be elevene tenke på hva de har lært eller følt i dag, som kan være til velsignelse for dem eller andre de kjenner. Oppfordre dem til å se etter muligheter til å anvende prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap og læren som undervises i Skriftene, i situasjoner de står overfor.

Kjenn læren – repetisjon

I en senere leksjon kan du hjelpe elevene å repetere skriftstedshenvisningen og nøkkeluttrykket for Alma 34:9–10: “For en forsoning må nødvendigvis bli utført, … et altomfattende og evig offer.”

Én måte du kan gjøre dette på, er å skrive de første bokstavene i henvisningen og nøkkeluttrykket på tavlen, og be elevene prøve å huske ordene som er forbundet med hver bokstav. Øv på å gjøre dette noen ganger helt til elevene kan gjenta skriftstedshenvisningen og nøkkeluttrykket fra hukommelsen.