Seminar
Alma 32: “Styrke deres tro”


“Alma 32: ‘Styrke deres tro’”, Mormons bok – lærerhåndbok (2024)

“Alma 32”, Mormons bok – lærerhåndbok

Alma 32

“Styrke deres tro”

Bilde
hånd som holder et frø

Mange forskjellige gjenstander kan brukes til å hjelpe oss å forstå Jesu Kristi evangelium. Da Alma underviste zoramittene, sammenlignet han Guds ord med et frø vi kan så i vårt hjerte, som til slutt kan bli “et tre som vokser frem til evig liv” (Alma 32:41). Denne leksjonen er ment å hjelpe deg å så Guds ord i ditt hjerte og gi næring til ditt vitnesbyrd om det.

Undervis om den åndelige naturen til åndelige opplevelser. Minn elevene på den hellige naturen til åndelige opplevelser. Elevene må aldri føle seg tvunget til å dele følelsene eller erfaringene sine. Oppfordre dem til å dele personlige erfaringer på en passende måte når de blir tilskyndet av Ånden.

Elevforberedelse: Be elevene spørre et familiemedlem som har et vitnesbyrd om Jesu Kristi evangelium, hva som har hjulpet ham eller henne å motta eller styrke det.

Mulige læringsaktiviteter

Sammenligninger

Vis følgende ufullstendige setninger. Du kan velge forskjellige setninger som vil interessere elevene, men vurder å bruke den siste sammenligningen som en overgang til innholdet i leksjonen.

Sammenligninger kan være en effektiv måte å undervise og lære Jesu Kristi evangelium på. Sett inn det som mangler nedenfor. Vær kreativ, og se om det finnes mer enn én måte å fullføre setningene på.

  • Livet er som fordi .

  • Smarttelefoner er som fordi .

  • Å få et vitnesbyrd er som fordi .

Mens Alma og Amulek virket blant zoramittene, uttrykte en gruppe mennesker bekymring for at de ikke kunne tilbe Gud, siden de hadde blitt kastet ut av sine gudshus på grunn av sin fattigdom (se Alma 32:5). Selv om vi vet at Herren tydelig har undervist om hvor viktig det er å gå i hans kirke på sabbaten, svarte Alma med å undervise dem som ikke fikk lov til å gå i kirken, viktige sannheter om tilbedelse som kan finne sted i vårt hjerte, uavhengig av vår fysiske plassering.

Les den første setningen i Alma 32:28, les så vers 41, og se etter en sammenligning Alma brukte som også kan gjelde deg.

  • Hvilke likheter ser du mellom å dyrke frem et frukttre fra et frø og å utvikle ditt vitnesbyrd om Jesus Kristus og hans læresetninger?

Hvis elevene er usikre på hva et vitnesbyrd er, kan du hjelpe dem å forstå at det er “kunnskap og et åndelig vitnesbyrd gitt av Den hellige ånd” (Veiledning til Skriftene, “Vitne, vitnesbyrd”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

Almas sammenligning av Guds ord med et frø kan anvendes på å få et vitnesbyrd om et hvilket som helst aspekt av evangeliet. Men Alma forklarte senere at det er et vitnesbyrd om Jesus Kristus som han håpet at disse zoramittene ville plante i hjertet sitt (se Alma 33:22–23).

  • Hvorfor er tro på Frelseren et så viktig “frø” å så i ditt hjerte?

Bruk litt tid på å tenke på den nåværende styrken i ditt generelle vitnesbyrd om Jesus Kristus og hans læresetninger. Overvei også om det finnes konkrete aspekter ved ditt vitnesbyrd som du ønsker å styrke, som vår himmelske Faders kjærlighet til deg eller realiteten av Joseph Smiths første syn. Når du fortsetter å studere i dag, kan du se etter sannheter som kan hjelpe deg å forstå hvordan du kan få eller styrke ditt vitnesbyrd.

Du kan dele elevene inn i små grupper og gi hver elev en kopi av det følgende utdelingsarket. Be elevene lese og drøfte materiellet under overskriften “Så frøet” sammen som en gruppe. Det kan være nyttig å gi én elev fra hver gruppe i oppdrag å være ordstyrer.

Deretter kan du gjøre om på gruppene og be elevene drøfte materiellet under overskriften “Gi næring til frøet” med de nye gruppene sine.

Så og gi næring til Guds ord i vårt hjerte

Mormons bok – lærerhåndbok (2024) – “Ether 32: ‘Styrk deres tro’”

Så frøet

Les Alma 32:21–23, 26–30, og marker ord og uttrykk som hjelper deg å forstå hvordan du kan begynne å utvikle et vitnesbyrd.

Del ordene og uttrykkene som du la spesielt merke til, og hvorfor, med gruppen. Drøft deretter følgende spørsmål:

  • Hva tror du det vil si å “gi plass” i hjertet ditt for Frelseren og hans læresetninger?

  • Hva kan gjøre det vanskelig for mennesker å gjøre dette?

  • Hva sier vers 28–30 om hva som kan skje når vi gir plass i hjertet vårt for Jesus Kristus og hans læresetninger?

Skriv et sammendrag på én setning av det du har lært av disse versene om å hjelpe ditt vitnesbyrd i startfasen.

Gi næring til frøet

Alma underviste at det å så frøet og oppdage at det er godt, bare er den første delen av å utvikle et vitnesbyrd. Les Alma 32:37–43, og se etter læresetninger som hjelper deg å forstå hvordan ditt vitnesbyrd kan fortsette å vokse.

Del ordene og uttrykkene med gruppen som du la spesielt merke til, og hvorfor. Drøft deretter følgende spørsmål:

  • Hva lærte du av vers 38–40 om hva som skjer hvis vi forsømmer Guds ord som har vokst i vårt hjerte?

  • Kan du nevne noen eksempler på hvordan noen kan forsømme sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus og hans læresetninger?

  • Hvordan kan du gi næring til ditt vitnesbyrd om Jesus Kristus og hans evangelium for at det skal vokse seg sterkere?

Skriv et sammendrag på én setning av det du har lært av disse versene om å styrke et vitnesbyrd som allerede vokser inni deg.

Når elevene er ferdige med å studere og drøfte de foregående versene med gruppene sine, kan dere ha en klassedrøftelse om det de har lært. Du kan velge noen av spørsmålene fra utdelingsarket for drøfting i klassen for å sikre at elevene forstår prinsippene i disse versene. Be noen elever dele sammendragene sine på én setning fra hver del av utdelingsarket.

Som en del av denne drøftingen, sørger du for at sannheter som de følgende blir nevnt: Hvis vi gir plass i vårt hjerte for Jesus Kristus og hans læresetninger, vil vårt vitnesbyrd begynne å vokse (se Alma 32:28–30); når vi flittig gir næring til Guds ord i vårt hjerte, vil vårt vitnesbyrd om Jesus Kristus og hans evangelium fortsette å vokse (se Alma 32:37, 40–42).

Ditt vitnesbyrd.

For å hjelpe deg å forstå hvordan Almas sammenligning angår ditt vitnesbyrd om Jesus Kristus og hans evangelium, kan du tegne en oversikt som den følgende i studiedagboken. Spre bildet over siden, slik at det er plass til å skrive under hvert vekststadium.

Vis eller tegn disse bildene på tavlen, slik at elevene kan kopiere dem i studiedagboken.

Bilde
vekststadiene til et frukttre

Bruk litt tid på å sammenligne ditt vitnesbyrd om Frelseren og hans læresetninger med frukttreets vekst. Velg flere aspekter av Jesu Kristi evangelium, og skriv hvert av dem under vekststadiet som du føler best representerer ditt nåværende vitnesbyrd på disse områdene.

Én person kan for eksempel skrive “Jesus Kristus lever” under frukttreet og “prestedømskraft” under frøet. Vedkommende kan så skrive andre aspekter av Frelserens evangelium, for eksempel “en levende profet”, “tempelarbeid”, “Mormons bok” og “bønn”, under vekststadiet som representerer hans eller hennes vitnesbyrd på hvert av disse områdene.

Du kan bruke tegningen på tavlen til å dele veksten av en del av ditt vitnesbyrd fra et frø til et tre. Pass på å ikke bruke sjeldne eksempler som det kan være vanskelig for elevene å relatere seg til. Hjelp dem å forstå at jevn vekst gjennom erfaringer med Ånden fører til økt tro og et sterkere vitnesbyrd over tid. Du kan også be elevene dele en lignende prosess om en del av sitt vitnesbyrd.

Legg en plan for hvordan du vil prøve å anvende Almas læresetninger i livet ditt. Du kan tenke på hva du kan gjøre for å “gi plass” i ditt hjerte og liv for at et aspekt av vitnesbyrdet ditt skal spire. Du kan også overveie hvordan du kan “gi næring” til de delene av vitnesbyrdet ditt som allerede har begynt å vokse. Skriv ned tanker, inntrykk og mål i studiedagboken din.