Seminar
Alma 34:1–17: Jesu Kristi altomfattende og evige forsoning


“Alma 34:1–17: Jesu Kristi altomfattende og evige forsoning”, Mormons bok – lærerhåndbok (2024)

“Alma 34:1–17”, Mormons bok – lærerhåndbok

Alma 34:1–17

Jesu Kristi altomfattende og evige forsoning

Bilde
Jesus Kristus ber i Getsemane

Har du noen gang tenkt på hvordan livet ditt ville vært uten Jesus Kristus og hans forsoning? Amulek lærte zoramittene at alle mennesker er forherdet, falt og fortapt uten Guds Sønns altomfattende og evige offer. Denne leksjonen er ment å hjelpe deg å forstå hvordan Jesus Kristus kan velsigne deg gjennom sitt altomfattende og evige sonoffer.

Sett høye forventninger. Når elevene vet at du har høye forventninger til dem som elever, vil de vanligvis strebe etter å innfri disse forventningene. Noen elever kan fra tid til annen bli distrahert av en klassekamerat eller en elektronisk enhet. Gi konsekvent mild og kjærlig irettesettelse når slik eller annen forstyrrende adferd oppstår. Dette kan hjelpe hele klassen å forstå hva du forventer av dem, og gi elevene flere muligheter å få meningsfylte opplevelser.

Elevforberedelse: Be elevene finne og studere Skrifter som hjelper dem å forstå Jesu Kristi forsoning bedre. Topical Guide og Veiledning til Skriftene kan være en nyttig ressurs.

Mulige læringsaktiviteter

Hvordan ville livet vært annerledes?

Du kan vise det følgende ufullstendige spørsmålet. Be elevene gi eksempler på hvordan livet deres kunne vært annerledes uten noen av personene eller tingene de er mest avhengige av. For å hjelpe elevene å komme på eksempler, kan du ta med noen gjenstander eller bilder av ting som du verdsetter.

Hvordan ville livet vært annerledes uten …?

Tenk på noen måter du kan besvare dette spørsmålet med personer eller ting du er avhengig av. Du kan for eksempel tenke på hvordan livet ditt ville vært annerledes uten en bestemt person, noe av teknologien eller verktøyene du ofte bruker, eller en aktivitet du liker.

Når elevene har svart, kan du vise følgende bilde og endre den forrige uttalelsen til: Hvordan ville livet vært annerledes uten Jesus Kristus og hans forsoning?

Bilde
Kristus ber i Getsemane

Be elevene reflektere over hvordan de vil besvare dette spørsmålet, og lage en liste i studiedagboken over hvordan livet ville vært annerledes uten Jesus Kristus og hans forsoning. De vil få anledning til å dele svarene sine på dette spørsmålet senere i leksjonen.

Amulek vitner for zoramittene om Jesus Kristus

Du husker kanskje at Alma og Amulek forkynte blant zoramittene, som trodde det “ikke skal komme noen Kristus” (Alma 31:16). Etter at Alma hadde fullført sine budskap som er nedtegnet i Alma 32–33, bar Amulek sitt eget vitnesbyrd om Frelseren.

Les Alma 34:1–10, og se etter hva Amulek fortalte om Jesus Kristus og hans forsoning.

Alma 3:9–10 er et Kjenn læren-skriftsted. Vurder å markere Kjenn læren-skriftsteder på en slik måte at du lett kan finne dem igjen. Du vil få anledning i neste leksjon til å øve på å anvende læresetningen som undervises i dette skriftstedet, på et spørsmål eller i en situasjon.

  • Hvilke ord eller uttrykk om Jesus Kristus og hans forsoning syntes du var spesielt meningsfylte? Hvorfor?

  • Hva lærte du av disse versene om hvorfor vi trenger Jesus Kristus for å sone for oss?

  • Hvordan vil du sammenfatte Amuleks læresetninger i Alma 34:8–10 som en sannhetsuttalelse?

Du har kanskje identifisert en sannhet omtrent som denne: Uten Jesu Kristi altomfattende og evige forsoning, ville hele menneskeheten vært fortapt for evig.

  • Hvorfor ville alle mennesker “uunngåelig gå til grunne” eller bli fortapt for evig uten Jesus Kristus og hans forsoning?

Du kan be elevene tenke på hvordan de personlig ville vært fortapt uten Jesus Kristus og hans forsoning. Én måte å gjøre dette på, er å be dem studere 2 Nephi 9:6–12 og se etter læresetninger som beskriver hvorfor vi trenger en Frelser.

Altomfattende og evig.

Du kan markere ordene “altomfattende og evig” på slutten av vers 10 og kopiere følgende oversikt i studiedagboken din:

Du kan tegne denne oversikten på tavlen, slik at elevene kan kopiere den.

Bilde
ordene “Jesu Kristi forsoning” ved siden av en pil som peker mot ordene “altomfattende og evig”
  • Hva tror du det betyr at Jesu Kristi forsoning er altomfattende og evig?

President Russell M. Nelson delte følgende innsikt:

Hans forsoning er uendelig – uten ende. Den var også uendelig i den forstand at alle mennesker ville bli frelst fra en død som aldri tok slutt. Den var uendelig når det gjelder hans enorme lidelse… Den var uendelig i omfang – den skulle utføres en gang for alle. Og forsoningens barmhjertighet strekker seg ikke bare til et uendelig antall mennesker, men også til et uendelig antall verdener som ble skapt av ham. Den var uendelig utover en hvilken som helst menneskelig målestokk eller menneskelig forståelse. (Russell M. Nelson: “Forsoningen”, Lys over Norge, jan. 1997, 33)

  • Hva hjalp denne uttalelsen deg å lære eller føle om Jesus Kristus og hans sonoffer?

Hvordan angår det deg?

Som en del av den følgende forklaringen kan det være nyttig å dele uttalelsen til eldste Michael John U. Teh i De sytti, som du finner under “Kommentar og bakgrunnsinformasjon”.

Selv om Frelseren kan velsigne et uendelig antall mennesker gjennom sin forsoning, kan han også velsigne deg personlig. Du kan oppdatere oversikten i studiedagboken, slik at den ser slik ut:

Bilde
ordene “Jesu Kristi forsoning” ved siden av en pil som peker mot ordene “altomfattende og evig”, og en pil som peker mot ordet “personlig”

Den følgende aktiviteten kan hjelpe elevene å forstå bedre hvordan Frelseren personlig kan velsigne dem på grunn av hans forsoning. Vis eller skriv ut de følgende ressursene, og gi elevene tid til å studere dem alene eller i grupper. Be elevene finne ord eller uttrykk fra disse ressursene som beskriver hvordan Jesus Kristus kan velsigne dem personlig gjennom sin forsoning.

I tillegg til skriftsteder og uttalelser i listen, kan elevene finne forskjellige skriftsteder eller andre uttalelser av Kirkens ledere.

President Tad R. Callister, tidligere Søndagsskolens generalpresident, underviste:

Jeg har noen ganger snakket med gode hellige som har hatt vanskelig for å tilgi seg selv, som i god tro, men feilaktig, har satt begrensninger på Frelserens forløsende krefter. Uforvarende har de gjort en altomfattende forsoning om til en begrenset en, som på en eller annen måte ikke favner deres konkrete synd eller svakhet. Men det er en altomfattende forsoning fordi den omfatter og omslutter hver synd og svakhet, så vel som alle overgrep eller all smerte forårsaket av andre. (Tad R. Callister: “Jesu Kristi forsoning”, Ensign eller Liahona, mai 2019, 85–86)

Snakk med elevene om hva de lærte og følte som følge av sitt studium. Be dem dele bestemte ord eller uttrykk de har funnet, som beskriver hvordan Jesus Kristus kan velsigne dem personlig gjennom sin forsoning. Elevene kan for eksempel påpeke uttrykk som “[han] skal bringe frelse til alle som tror på hans navn” (Alma 34:15); “[Gud] … bereder en vei så vi kan slippe bort fra … død og helvete” (2 Nephi 9:10) eller “Jeg Herren, kommer … ikke mer i hu [omvendte synder]” (Lære og pakter 58:42).

Etter denne drøftingen kan du henvise elevene til listen de laget i studiedagboken om hvordan livet ville vært uten Jesus Kristus og hans forsoning. Elevene kan oppdatere listene sine basert på det de har lært. Du kan be elevene dele listene sine med en partner eller med hele klassen. Be elevene fortelle om noe de la til i listen sin på grunn av det de har lært i dag. De kan også dele noe de allerede hadde tatt med på listen sin, som nå betyr mer for dem på grunn av det de har lært, og deretter forklare hvorfor.

Bær vitnesbyrd om sannhetene dere har drøftet. Oppfordre elevene til å følge eventuelle tilskyndelser de har mottatt under leksjonen.