Seminar
Alma 9: Husk Herrens velsignelser


“Alma 9: Husk Herrens velsignelser”, Mormons bok – lærerhåndbok (2024)

“Alma 9”, Mormons bok – lærerhåndbok

Alma 9

Husk Herrens velsignelser

Bilde
Alma og Amulek

Hvordan har Herren velsignet deg? Hva forventer han at du skal gjøre etter å ha mottatt disse velsignelsene? Da Alma og Amulek kalte folket i Ammonihah til å omvende seg, forkastet folket deres læresetninger. Alma forkynte at Herren forventet at de skulle være mer rettferdige enn lamanittene, som ikke hadde blitt undervist i sannheten. Han oppfordret folket til å huske Herrens velsignelser. Denne leksjonen er ment å skulle hjelpe deg å gjenkjenne og huske velsignelsene Herren har gitt deg.

Still spørsmål som hjelper elevene å lære ved Den hellige ånd. Noen få nøye utvalgte ord kan gjøre et spørsmål mer virkningsfullt. Et godt utformet spørsmål vil engasjere elevenes sinn og hjerte og gi Den hellige ånd en mulighet til å undervise.

Elevforberedelse: Du kan be elevene bruke ett eller to minutter på å skrive ned flere eksempler på velsignelser de har mottatt fra vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Mulige læringsaktiviteter

Herrens velsignelser til deg

Bruk noen minutter til å lage en liste i studiedagboken din over velsignelser du har mottatt fra vår himmelske Fader og Jesus Kristus. (Du kan ta med velsignelser som har kommet fordi du er medlem av Kristi kirke.)

Du kan be noen elever skrive én eller to av velsignelsene eller gavene de har mottatt, på tavlen. Spør elevene hva de føler for disse gavene og hvorfor. Du kan også tilføye velsignelser du selv tenkte på.

  • Hvordan påvirker det deg å huske disse velsignelsene og gavene?

  • Hvor ofte tenker du på disse velsignelsene? Er det noe du kan gjøre for å fokusere mer på dem?

Når du studerer i dag, vil du få muligheter til å legge til mer på listen din. Søk vår himmelske Faders veiledning for å gjenkjenne hans velsignelser til deg, og for å vite hvordan du kan huske dem gjennom hele livet.

Alma og Amulek forkynner for folket i Ammonihah

Da Alma og Amulek forkynte Guds ord til folket i Ammonihah, var folket hårdhjertet.

Les ordene Alma talte til dem i Alma 9:8–11, 20–22, og se etter ord og uttrykk som indikerer velsignelser Herren ga disse menneskene, som de hadde glemt.

  • Hva fant du?

  • Hvilke av Herrens egenskaper fremhevet Alma i vers 11? (Vurder å markere disse egenskapene i Skriftene.)

Det kan være nyttig å vite at begrepet langmodighet sikter til Herrens tålmodighet og tilbakeholdenhet når det er grunn til sinne.

Bruk litt tid på å grunne over hvordan Herren har vist deg tålmodighet. Du kan gjerne legge til disse eksemplene i listen over velsignelser.

Du kan oppfordre elever til å dele tankene sine.

Senere vitnet Alma om flere av Herrens egenskaper som kan hjelpe oss å forstå Almas budskap. Les Alma 9:26–14, og vurder å markere disse egenskapene. Det kan være nyttig å vite at i Skriftene betyr ordet rettvishet “rettferdig”.

Mens Alma fortsatte å forkynne, understreket han at Jesus Kristus er full av nåde, rettvishet, sannhet, tålmodighet, barmhjertighet og langmodighet. Grunn på hvorfor Alma ønsket at folket i Ammonihah skulle forstå disse egenskapene til Frelseren.

Sammenligning og motsetninger mellom to personer

Skriftene sammenligner ofte oppfatninger, hendelser og personer på en måte som underviser evangeliets prinsipper. Å se etter disse sammenligningene eller kontrastene kan være en nyttig skriftstudieferdighet. Alma sammenlignet to grupper mennesker som var i forskjellige situasjoner – lamanittene og folket i Ammonihah. Fyll ut følgende oversikt i dagboken din. Se etter hvordan Alma understreket Frelserens egenskaper.

Lag denne oversikten på tavlen, og be elevene kopiere den over i dagbøkene sine. Du kan dele klassen i to grupper og be én gruppe studere lamanittene og den andre studere folket i Ammonihah. Du kan også dele klassen i mindre grupper og be dem fylle ut oversikten sammen.

Hva du lærer du om folket

Hvordan Herren viser nåde, rettvishet, sannhet, tålmodighet, barmhjertighet eller langmodighet mot disse menneskene

Lamanittene (Alma 9:14-17)

Folket i Ammonihah (Alma 9:20–25)

Når elevene er ferdige, ber du dem fortelle hva de har lært. Du kan påpeke at selv om Herren er barmhjertig mot dem som er uvitende om hans bud (se Alma 9:16), vil de som bevisst gjør opprør mot evangeliet og nekter å omvende seg, få større fordømmelse (se vers 23–24). Du kan også be elevene krysshenvise Lære og pakter 82:3 med disse versene. Sørg for at elevene føler og ser at Herrens store barmhjertighet gis til alle dem som er villige til å omvende seg.

  • Hvordan viste det at Herren sendte Alma og Amulek for å advare og vitne for folket i Ammonihah, at Herren er barmhjertig?

  • Hvorfor tror du at Almas læresetninger om Gud i Alma 9 er viktige for oss å huske i vår tid?

Hva har Herren gitt deg?

Alma undret seg over hvor raskt folket i Ammonihah glemte velsignelsene Herren hadde gitt dem som et folk (se Alma 9:8–11). For å hjelpe dem å omvende seg og vende tilbake til Herren, minnet Alma dem om de mange velsignelsene de hadde mottatt (se vers 20–24).

  • Hva er noen grunner til at vi kan glemme det Herren har gjort for oss?

Gi elevene tid til å grunne over velsignelsene de personlig har mottatt fra Gud. Oppfordre dem til å legge til velsignelser i listen de laget i begynnelsen av leksjonen, og hjelp dem å tenke over hvordan de kan huske disse velsignelsene. Du kan vise følgende spørsmål som elevene kan grunne over i stillhet.

  • Hva har Herren “gjort kjent for [deg], ifølge [dine] ønsker og [din] tro og bønner”? (Alma 9:20).

  • Hvordan har du blitt velsignet ved Åndens gaver som er nevnt i Alma 9:21?

  • Hvordan har Gud befridd deg fra prøvelser? (Se Alma 9:22.)

Du kan be noen elever om å dele noen av svarene sine.

Bruk litt tid på å gjøre noe for å hjelpe deg å huske velsignelsene Herren har gitt deg. Her følger noen forslag:

  • Ta et bilde av listen du laget i klassen, og plasser den et sted du vil se den ofte, for eksempel som bakgrunn på mobiltelefonen.

  • Skriv ned følelsene dine i studiedagboken, og lag en plan for å skrive ned velsignelsene dine regelmessig.

  • Sett en påminnelse i kalenderen for å reflektere regelmessig over hva Herren har gjort for deg.

Du kan be noen elever fortelle hva de gjorde eller hva de har tenkt å gjøre, og hva de føler om det. Du kan også dele dine egne planer.

Bær vitnesbyrd om prinsippene i denne leksjonen og kjærligheten Gud har til sine barn.