Seminar
Kjenn læren: Mosiah 3:19 – “Avlegg det naturlige menneske og bli en hellig gjennom den Herre Jesu Kristi forsoning.”


“Kjenn læren: Mosiah 3:19 – ‘Avlegg det naturlige menneske og bli en hellig gjennom den Herre Jesu Kristi forsoning,’” Mormons bok – Lærerhåndbok (2024)

“Kjenn læren – Mosiah 3:19”, Mormons bok – lærerhåndbok

Kjenn læren: Mosiah 3:19

“Avlegg det naturlige menneske og bli en hellig gjennom den Herre Kristi forsoning.”

Bilde
ungdommer som klemmer hverandre

I ditt studium av Mosiah 3:19 lærte du å overvinne det naturlige menneske gjennom Jesu Kristi forsoning. Denne leksjonen kan hjelpe deg å lære utenat Kjenn læren-henvisningen og nøkkeluttrykket til Mosiah 3:19. Det kan også hjelpe deg å forklare læresetningen som undervises i dette skriftstedet og å anvende prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap i virkelige situasjoner.

Oppmuntre til åndelig læring gjennom innsats. Læring av evangeliet som fremmer omvendelse og hjelper evangeliet å synke dypt inn i elevenes hjerter, krever mer enn en flittig innsats fra lærerens side. Åndelig læring krever konsekvent innsats fra elevens side. Hjelp elevene å se sin rolle i undervisnings- og læringsprosessen.

Elevforberedelse: Be elevene begynne å prøve å lære Mosiah 3:19 utenat. Forklar at du vil gi klassen tid til å lære utenat nøkkeluttrykket, men det kan også være til nytte for dem å øve på å lære hele verset utenat.

Mulige læringsaktiviteter

Du bør undervise denne Kjenn læren-leksjonen etter leksjonen “Mosiah 3:19”, som er kontekstleksjonen for Kjenn læren-skriftstedet Mosiah 3:19. Hvis denne Kjenn læren-leksjonen må flyttes til en annen uke, må du sørge for å gjennomføre den tilhørende kontekstleksjonen også i løpet av samme uke.

Lær utenat og forklar

I løpet av forrige leksjon lærte du følgende sannhet av Mosiah 3:19: Ved å føye oss etter Den hellige ånds tilskyndelser kan vi overvinne det naturlige menneske og bli hellige gjennom Jesu Kristi forsoning. Nøkkeluttrykket til Mosiah 3:19 er “Avlegg det naturlige menneske og bli en hellig gjennom den Herre Jesu Kristi forsoning”.

Gi elevene en måte å øve på å lære denne henvisningen og nøkkeluttrykket utenat. Følgende aktivitet er en måte å gjøre dette på.

Tegn en trekant som den følgende i studiedagboken. Del henvisningen og nøkkeluttrykket til Mosiah 3:19 i fire deler. Skriv de fire delene i trekanten. Du kan for eksempel skrive “Mosiah 3:19” øverst på tegningen, “Avlegg det naturlige menneske” i den andre delen og så videre. Øv på å lære hele setningen utenat ved å lese fra øverst til nederst på tegningen til du føler at du kan fremsi den uten å se.

Bilde
enkelt svart-hvitt bilde av en trekant med fire deler

La elevene øve på å forklare læren med egne ord. Du kan bruke følgende forslag eller et annet for å hjelpe elevene å øve.

Tenk deg at du underviser en leksjon om Mosiah 3:19 til en Primær-klasse i menigheten eller grenen din. Hvordan kan du forklare budskapet i dette Kjenn læren-skriftstedet for en gruppe små barn? Skriv et kort avsnitt med egne ord for å forklare læren i Mosiah 3:19.

Du kan dele elevene inn i par for å fullføre forklaringene. Du kan be frivillige elever lese forklaringene sine for hele klassen.

Anvendelsesaktivitet

Be elevene gjennomgå prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap. Én måte å gjøre dette på er å be noen elever tegne symboler eller enkle bilder som representerer hvert av de tre prinsippene, på tavlen. Prøv å strukturere aktiviteten slik at det tar bare noen få minutter av klassens tid.

Gi elevene en situasjonsbeskrivelse omtrent som den følgende for å øve på å bruke alle tre prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap.

Tore har strevd med å styre temperamentet sitt i mange år. Han blir ofte sint på søsknene og foreldrene sine og hever stemmen. Han strever også med å komme overens med andre på skolen. En dag mens han snakker med foreldrene om sin korte lunte, utbryter han: “Jeg skulle ønske jeg kunne være en mer tålmodig person, men jeg føler ikke at jeg kan det. Det er bare sånn jeg er!”

Du kan tilpasse denne situasjonen for å dekke elevenes behov bedre. Du kan endre tendensen til å ha kort lunte i situasjonsbeskrivelsen til en annen utfordring, for eksempel latskap, et respektløst språk eller uvennlighet. Et annet alternativ er å be elevene lage en liste på tavlen over adferd som er felles for det naturlige menneske. Deretter kan elevene velge en av handlingene og tilpasse situasjonsbeskrivelsen for å inkludere den i stedet.

  • Hvordan ville du brukt læresetningene og prinsippene fra Mosiah 3:19 for å tilegne deg åndelig kunnskap som hadde gjort at du kunne være til hjelp i denne situasjonen?

La elevene drøfte hvordan hvert av prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap og læren som undervises i Mosiah 3:19, kan være til hjelp i denne situasjonen. Elevene kan gjøre denne aktiviteten som klasse eller i små grupper.

Hvis elevene trenger mer veiledning, er følgende eksempler på hva slags spørsmål du kan dele med dem som en del av denne drøftingen.

Søk mer forståelse gjennom guddommelig utpekte kilder

  • Hvordan tror du læresetningene fra Mosiah 3:19 kunne vært til hjelp i denne situasjonen?

  • Hva er noen andre skriftsteder eller uttalelser fra Kirkens ledere du tror kunne vært nyttige?

Du kan minne elevene på krysshenvisningene de studerte i forrige leksjon mens de drøfter følgende spørsmål. Du kan også dele noen av eller alle uttalelsene som finnes i “Kommentar og bakgrunnsinformasjon” i forrige leksjon.

Gransk begreper og spørsmål med et evig perspektiv

  • På hvilke måter kan du se denne bekymringen med et evig perspektiv?

  • Hvordan kan det være nyttig å huske Herrens hensikter med å la oss leve i en fallen verden?

  • Hva vet du om Jesus Kristus og hans forsoning som kan utgjøre en forskjell i denne situasjonen?

Handle i tro

  • På hvilke måter kan noen i denne situasjonen handle i tro?

Kjenn læren – repetisjon

Vurder å bruke følgende repetisjonsaktivitet i en leksjon som undervises kort tid etter denne. Tegn en trekant på tavlen lik den fra leksjonen. Start ovenfra, og be elevene fullføre hvert nivå i trekanten med nøkkeluttrykket til Mosiah 3:19: “Avlegg det naturlige menneske og bli en hellig gjennom den Herre Jesu Kristi forsoning”. Gjenta denne prosessen noen ganger til elevene kan fremsi det utenat.