Seminaari
Helaman 13, osa 2: Tehkää parannus ja pelastukaa


”Helaman 13, osa 2: Tehkää parannus ja pelastukaa”, Mormonin kirja, oppilaan kirja, 2024

”Helaman 13, osa 2”, Mormonin kirja, oppilaan kirja

Helaman 13, osa 2

Tehkää parannus ja pelastukaa

Kuva
nuori mies polvistuu rukoukseen

Ajatteletko, että useimmat ihmiset pitävät parannusta lahjana Jumalalta vai rangaistuksena? Miksi? Samuel Lamanilainen rakasti jopa jumalattomia nefiläisiä niin paljon, että hän vaaransi henkensä opettaakseen heille, että parannus on Jeesuksen Kristuksen antama lahja, joka johtaa onneen ja pelastukseen. Tämän oppiaiheen tarkoituksena on auttaa sinua voittamaan mahdolliset parannuksen tekemisen esteet.

Oikea polku

Kuva
valokuva vuoristojärvestä

Kuvittele, että ystävykset yrittävät löytää korkealla vuoristossa sijaitsevan järven, josta he ovat kuulleet mutta jonka luona he eivät ole koskaan käyneet. Matkatessaan erämaan halki he tapaavat miehen, joka sanoo asuneensa seudulla vuosia. Hän varoittaa heitä, että heidän senhetkinen polkunsa ei johda järvelle ja on paikoin vaarallinen. Hän neuvoo heitä kääntymään ympäri ja palaamaan samaa reittiä toiselle polulle, joka johdattaa heidät perille turvallisesti.

  • Mistä syistä ystävykset eivät välttämättä kuuntele miestä?

Profeetat saattavat kertomuksen miehen tapaan toisinaan varoittaa meitä valinnoista, jotka eivät johda onneen, edistymiseen ja paluuseen taivaallisen Isän luo. He saattavat kehottaa meitä tekemään parannuksen ja muuttamaan elämäämme.

  • Mistä syistä emme välttämättä tee parannusta?

Edellisessä oppiaiheessa saatoit oppia sen pohjalta, mitä Samuel Lamanilainen opetti nefiläisille, että Herra varoittaa armollisesti ihmisiä synnin seurauksista ja antaa anteeksi niille, jotka tekevät parannuksen. Vaikka ymmärrämmekin tämän totuuden, emme silti aina tee parannusta. Kun tutkit tätä oppiaihetta, tavoittele Herran apua tietääksesi, kuinka voit voittaa parannuksen tekemisen mahdolliset esteet.

Synnin seuraukset

Lue Hel. 13:21–23 ja pane merkille, mistä asenteista ja teoista ihmisten oli Samuelin mukaan tehtävä parannus. Voi olla hyödyllistä tietää, että kirous ”tuottaa tuomioita ja niiden seurauksia jollekin, jollekulle tai kokonaiselle kansalle ensisijaisesti epävanhurskauden tähden” (PKO, ”Kirous”, scriptures.churchofjesuschrist.org).

  • Mitkä ovat rikkauksien lisäksi muita asioita, joihin saatamme tuntea houkutusta ”kiinnittää sydämemme” ja ”muistaa aina” niitä enemmän kuin Herraa?

Jakeissa 24–30 Samuel varoitti kansaa myös profeettojen hylkäämisestä.

Lue Hel. 13:31–38 ja täydennä seuraava periaate omin sanoin: Jos johdonmukaisesti hylkäämme profeettojen kehotukset tehdä parannus, niin…

Pohdi, kuinka ymmärrät tämän periaatteen ja mitä sellaista olet kokenut tai nähnyt, mikä vahvistaa sen olevan totta.

Lahja Jumalalta

Kuten Samuel todisti nefiläisille, ”[ei] mikään muu voi [meitä] pelastaa kuin parannus ja usko Herraan Jeesukseen Kristukseen” (Hel. 13:6). Koska Vapahtaja sovitti meidän syntimme, niin jos me teemme parannuksen ja palaamme Herran Jumalamme luo, Hän kääntää pois vihansa (ks. Hel. 13:11).

Kun luet presidentti Russell M. Nelson seuraavan lausunnon, etsi hänen opettamiaan totuuksia, jotka voisivat auttaa meitä voittamaan parannuksen tekemisen esteet.

Liian monet ihmiset pitävät parannusta rangaistuksena – sellaisena, mitä pitää välttää vakavimpia olosuhteita lukuun ottamatta. Mutta tämä rangaistavana olemisen tunne on Saatanan aikaansaama. Hän yrittää estää meitä katsomasta Jeesukseen Kristukseen, joka seisoo käsivarret ojennettuina toivoen ja haluten parantaa, antaa anteeksi, puhdistaa, vahvistaa, jalostaa ja pyhittää meidät. – –

Mikään ei ole vapauttavampaa, ylevöittävämpää tai tärkeämpää meidän yksilölliselle edistymisellemme kuin säännöllinen, päivittäinen keskittyminen parannuksen tekemiseen. Parannus ei ole yksittäinen tapahtuma, se on prosessi. Se on avain onnellisuuteen ja mielenrauhaan. Kun parannukseen yhdistyy usko, se avaa meille pääsyn Jeesuksen Kristuksen sovituksen voimaan. – –

Kun päätämme tehdä parannuksen, me päätämme muuttua! Annamme Vapahtajan muovata meistä parhaan version itsestämme. Teemme valinnan kasvaa hengellisesti ja saada iloa – iloa lunastuksesta Hänessä. Kun teemme valinnan tehdä parannuksen, me teemme valinnan tulla enemmän Jeesuksen Kristuksen kaltaisiksi! (Russell M. Nelson, ”Me voimme toimia paremmin ja olla parempia”, Liahona, toukokuu 2019, s. 67–68)

Kuva
kuvake, kirjoita
  1. Vastaa seuraaviin kysymyksiin:

    • Kuinka presidentti Nelsonin lausunto voisi auttaa jotakuta voittamaan parannuksen tekemisen esteitä?

    • Mitä presidentti Nelsonin mainitsemia parannuksen tekemisen tuloksia haluat eniten? Miksi?

    • Mitä sellaista presidentti Nelson opetti Vapahtajasta, mikä voisi auttaa jotakuta, joka empii parannuksen tekemistä?

Parannus

Parannuksen tekemiselle voi olla muitakin esteitä, joita presidentti Nelson ei käsitellyt, tai saatamme tarvita lisää apua tai vastauksia. Käytä muutama minuutti siihen, että tutkit parannuksen lahjaa ja etsit vastauksia mahdollisiin kysymyksiisi tai totuuksia, jotka voivat auttaa sinua voittamaan parannusta tehdessäsi kohtaamiasi esteitä. Seuraavasta lähdeaineistosta voisi olla apua: PKO, ”Parannus” ja ”Jeesus Kristus auttaa sinua” kirjasessa Nuorten voimaksi – opas valintojen tekemiseen, 2022.

  1. Vastaa seuraaviin kysymyksiin:

    • Mitä itsellesi hyödyllistä opit?

    • Kuinka Vapahtaja voi auttaa meitä tehdessämme parannusta?

Lue presidentti Nelsonin seuraava kutsu:

Pyrkikää rukoillen ymmärtämään, mikä on esteenä parannuksenteollenne. Määrittäkää, mikä estää teitä tekemästä parannusta. Ja sitten muuttukaa! Tehkää parannus! Me kaikki voimme toimia paremmin ja olla parempia kuin koskaan aikaisemmin. (Russell M. Nelson, ”Me voimme toimia paremmin ja olla parempia”, Liahona, toukokuu 2019, s. 68)

Käytä jonkin verran aikaa siihen, että pohdiskelet ja rukoilet ja kirjoitat, kuinka taivaallinen Isä kenties haluaisi sinun toimivan tehdäksesi parannuksen.