Seminaari
Helaman 13, osa 1: Herran armo


”Helaman 13, osa 1: Herran armo”, Mormonin kirja, oppilaan kirja, 2024

”Helaman 13, osa 1”, Mormonin kirja, oppilaan kirja

Helaman 13, osa 1

Herran armo

Kuva
Jeesus Kristus halaamassa jotakuta

Mitähän Jumala tuntee meitä kohtaan, kun olemme tehneet syntiä? Monet nefiläiset kapinoivat Jumalaa ja Hänen käskyjään vastaan, joten Jumala lähetti Samuel Lamanilaisen välityksellä heille selkeän viestin siitä, että heidän on tehtävä parannus, jotta he voisivat saada anteeksi. Tämä oppiaihe voi auttaa sinua ymmärtämään paremmin Herran armollista ja anteeksiantavaa luonnetta.

Synnin kurjuus

Presidentti Russell M. Nelson kertoi seuraavan kertomuksen vaikeissa olosuhteissa olevasta naisesta. Mieti, mitä haluaisit kyseisen naisen tietävän taivaallisesta Isästä ja Jeesuksesta Kristuksesta. Katso video ”Repentance and Conversion” [Parannus ja kääntymys] (aikakoodi 0.00–0.50), joka on sivustolla ChurchofJesusChrist.org, tai lue seuraava lausunto.

Viime vuonna kun vanhin David S. Baxter ja minä olimme matkalla erääseen vaarnakonferenssiin, me pysähdyimme yhdessä ravintolassa. Myöhemmin palatessamme autollemme meitä kohti tuli nainen, joka kutsui meitä. Hätkähdimme sitä, miltä hän näytti. Tapa, jolla hän huolehti ulkoisesta olemuksestaan (tai ei huolehtinut), oli kohteliaasti ilmaistuna ”äärimmäisyyksiin menevä”. Hän kysyi, olimmeko me kirkon vanhimpia. Sanoimme olevamme. Hän kertoi miltei hillittömästi traagisesta, syntiin vajonneesta elämästään. Nyt, vain 28-vuotiaana, hän oli epätoivoissaan. Hän tunsi olevansa arvoton, vailla mitään, minkä vuoksi elää. – – Kyynelsilmin anoen hän kysyi, oliko hänellä mitään toivoa, mitään pääsyä ulos ja pois toivottomuudestaan. (Russell M. Nelson, ”Parannus ja kääntymys”, Liahona, toukokuu 2007, s. 102)

  • Jos sinun pitäisi puhua tälle naiselle, mitä totuuksia taivaallisesta Isästä ja Jeesuksesta Kristuksesta haluaisit hänen tietävän?

  • Millä tavoin yrittäisit auttaa tätä naista?

  • Kuinka hänen nykyiset tuntemuksensa saattaisivat vaikuttaa hänen haluunsa kääntyä Vapahtajan puoleen?

Ehkäpä sinä tai joku tuntemasi henkilö olette myös tunteneet itsenne arvottomiksi tai toivottomiksi anteeksiannon suhteen. Pohdi, mitä todella uskot taivaallisesta Isästä ja Jeesuksesta Kristuksesta sekä anteeksiannosta.

Kun tutkit tätä oppiaihetta, tavoittele oivalluksia taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen luonteesta ja siitä, mitä He tuntevat meitä kohtaan silloinkin, kun teemme syntiä. Pohdi, kuinka nämä totuudet voivat auttaa sinua ja tuntemiasi ihmisiä.

Samuel Lamanilainen

Kertomuksen naisen tavoin nefiläiset olivat vajonneet syvälle syntiin. Rakkaudessaan Herra lähetti profeetta Samuelin tuomaan heille sanoman.

Lue Hel. 13:5–8, 11, 39; 14:11–13; 15:3 ja pane merkille, mitä opit Herrasta, etenkin oivalluksia, joista voi olla meille apua, kun olemme tehneet syntiä. (Voi olla hyödyllistä tietää, että kurittaminen [ks. Hel. 15:3] tarkoittaa nuhtelemista ja ojentamista. Ks. PKO, ”Kuritus”, sivustolla scriptures.churchofjesuschrist.org)

Kuva
kuvake, kirjoita
  1. Vastaa seuraaviin kysymyksiin:

    • Miksi olisi siunaus saada varoitus kielteisistä seurauksista, jotka meitä kohtaavat, jos emme tee parannusta? Kuinka Herran kuritus osoittaa Hänen rakkauttaan?

    • Miksi sanoma Jeesuksen Kristuksen tulemisesta maailmaan sekä kyvystämme tehdä parannus olisi ”ilosanoma” (Hel. 13:7)?

    • Mitkä ilmaukset osoittavat Herran halukkuuden antaa anteeksi, jos nefiläiset tekevät parannuksen, vaikka he olivat syyllistyneet vakavaan syntiin?

Herran armo ja anteeksianto

Yksi totuus, jonka opimme näistä kohdista, on se, että Herra varoittaa armollisesti ihmisiä synnin seurauksista ja antaa anteeksi niille, jotka tekevät parannuksen.

Profeetta Joseph Smith (1805–1844) todisti, että ”kaikki ovat anteeksiantavan armon ulottuvilla” (”Discourse, 3 October 1841, julkaisussa Times and Seasons”, s. 577, josephsmithpapers.org).

  • Kuinka Herran armollisen ja anteeksiantavan luonteen ymmärtäminen saattaisi vaikuttaa siihen, mitä tunnemme syntejämme ja parannuksen tekemistä kohtaan?

On tärkeää ymmärtää, että vaikka Herra on armollinen, Hän on myös ehdottoman oikeudenmukainen. Hän ei ohita tai sivuuta syntiemme seurauksia. Mutta koska Vapahtaja lunasti meidän syntimme sovituksellaan ja ”[tyydytti] oikeudenmukaisuuden vaatimukset” (Moosia 15:9), Hän tarjoaa meille anteeksiannon, kun teemme parannuksen.

  • Kuinka tieto Herran ehdottomasta oikeudenmukaisuudesta ja armosta saattaisi vaikuttaa suhteeseesi Häneen?

Kuvittele, kuinka syvällisempi ymmärrys Herrasta voisi vaikuttaa naiseen, josta presidentti Nelson puhui oppiaiheen alussa. Laadi hänelle selitys seuraavasti:

  1. Suorita tehtävä A tai B ja hyödynnä vastauksiasi tehtävässä C.

    1. Valitse lukemistasi Helamanin kirjan jakeista ainakin kaksi ilmausta tai etsi muita kohtia, jotka kuvaavat Herran anteeksiantavaa luonnetta, kun teemme parannuksen, kuten Moosia 26:30 tai Moroni 6:8. Kuinka nämä ilmaukset voisivat auttaa kertomuksen naista?

    2. Paljastamatta yksityiskohtia menneistä synneistä kerro omasta elämästäsi, muiden elämästä tai pyhistä kirjoituksista jokin esimerkki, josta Herran armollinen ja anteeksiantava luonne käy selvästi ilmi. Voisit etsiä esimerkkejä jakeista Luuk. 7:36–50 tai En. 1:1–8 tai katsoa videon ”Painted into a Corner” [Maalattu nurkkaan] (3.41). Tämä video on sivustolla ChurchofJesusChrist.org.

    3. Auta huomaamiesi kohtien tai esimerkin avulla kertomuksen naista ymmärtämään, että Herra osoittaa meille armoaan ja anteeksiantoaan, kun teemme parannuksen.

Presidentti Nelson kertoi, mitä kyseiselle naiselle tapahtui. Katso video ”Repentance and Conversion” (Parannus ja kääntymys] (aikakoodi 0.50–1.27), joka on sivustolla ChurchofJesusChrist.org, tai lue seuraava lausunto.

Hänen puhuessaan hänen sielunsa suloisuus alkoi tulla esiin. Kyynelsilmin anoen hän kysyi, oliko hänellä mitään toivoa, mitään pääsyä ulos ja pois toivottomuudestaan.

”Kyllä”, vastasimme, ”toivoa on. Toivo liittyy parannukseen. Sinä voit muuttua. Sinä voit tulla Kristuksen luokse ja tulla täydelliseksi Hänessä” [Moroni 10:32]. Kielsimme häntä lykkäämästä parannusta [ks. Alma 13:27; 34:33]. Hän nyyhkytti hiljaa ja kiitti meitä vilpittömästi. (Russell M. Nelson, ”Parannus ja kääntymys”, Liahona, toukokuu 2007, s. 102)

Seuraavassa oppiaiheessa keskitytään parannukseen ja siihen, kuinka voimme voittaa parannuksen tiellä mahdollisesti kohtaamamme esteet.

Käytä aikaa siihen, että pohdit vilpittömästi, kuinka parempi ymmärrys Herrasta voi auttaa sinua, kun olet tehnyt syntiä. Kirjoita, mitä sellaista olet tänään oppinut ja tuntenut, mikä oli sinulle merkityksellisintä ja miksi. Mieti, kuinka Herran armollisen ja anteeksiantavan luonteen parempi ymmärtäminen ja parannuksen tekeminen usein voisi tuoda elämääsi enemmän rauhaa.

Voisit kertoa jollekulle läheisellesi, mitä olet tänään oppinut ja tuntenut.