Seminaari
Alma 53: Liittojemme pitäminen


”Alma 53: Liittojemme pitäminen”, Mormonin kirja, oppilaan kirja, 2024

”Alma 53”, Mormonin kirja, oppilaan kirja

Alma 53

Liittojemme pitäminen

Kuva
Ammonin kansa hautaa aseensa

Me kaikki kohtaamme tässä elämässä koetuksia, jotka voivat houkutella meitä rikkomaan Jumalan kanssa solmimiamme liittoja. Ammonin kansa antoi meille voimallisen esimerkin siitä, kuinka voimme pitää liitot vaikeissakin olosuhteissa. Tämän oppiaiheen tavoitteena on vahvistaa päättäväisyyttäsi pitää Jumalan kanssa solmimasi liitot.

Liittopolku

Piirrä opiskelupäiväkirjaasi seuraavan kuvan kaltainen polku, joka on vertauskuva elämästämme ja välttämättömistä liitoista, jotka meidän täytyy tehdä palataksemme taivaallisen Isän luo. Sen sijaan, että piirtäisit ympyröissä olevat kuvat, voisit kirjoittaa kuvien edustamien liittojen nimet. Esimerkiksi neljännen kuvan (alhaalta päin laskettuna) piirtämisen sijaan voisit kirjoittaa polun viereen ”temppeliendaumentti”.

Kuva
liittopolku

Tee merkki (tai piirrä hahmo, joka kuvaa sinua) siihen kohtaan, jossa olet tällä hetkellä omalla liittopolullasi.

Taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus rakastavat sinua ja auttavat sinua pyrkimyksissäsi pysyä liittopolulla, joka johtaa takaisin Heidän luokseen. Muistele hetken aikaa liittoja, jotka olet jo tehnyt Heidän kanssaan, ja mieti, millä tavoin pyrit pitämään liittosi. (Jos olisi hyödyllistä kerrata liitot, jotka teemme kasteessa ja uudistamme sakramentin välityksellä, lue Moosia 18:8–10 ja Moroni 4:3.)

Kun presidentti Russell M. Nelson piti ensimmäistä lehdistötilaisuuttaan vastakutsuttuna profeettana, hän opetti:

Kaikille kirkon jäsenille sanon – pysykää liittopolulla. Teidän sitoumuksenne seurata Vapahtajaa tekemällä Hänen kanssaan liittoja ja sitten pitämällä ne liitot avaa mahdollisuuden jokaiseen hengelliseen siunaukseen ja etuoikeuteen, joka on miesten, naisten ja lasten saatavilla kaikkialla. (Russell M. Nelson, ”Kulkiessamme yhdessä eteenpäin”, Liahona, huhtikuu 2018, s. 7)

  • Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että ”pysyy liittopolulla”?

  • Mitä siunauksia taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus antavat niille, jotka pysyvät liittopolulla?

Voisit kirjoittaa polkua esittävän piirroksesi loppuun sellaisia asioita kuten ”iankaikkinen elämä”, ”Jumalan kaltaiseksi tuleminen”, ”ikuinen perhe” ja niin edelleen.

Pohdi, kuinka vastaisit seuraaviin kysymyksiin asteikolla 1–5 (1 tarkoittaa ”ei lainkaan päättäväinen” ja 5 tarkoittaa ”erittäin päättäväinen”).

  • Kuinka päättäväinen olet pitämään Jumalan kanssa jo solmimasi liitot? Miksi?

  • Kuinka päättäväinen olet solmimaan Hänen kanssaan liittoja tulevaisuudessa? Miksi?

Kun tutkit tänään, pyydä taivaalliselta Isältä apua, jotta ymmärtäisit paremmin Hänen kanssaan solmimiasi liittoja ja tuntisit halua pitää ne.

Ammonin kansa

Kuva
Ammonin kansa hautaa aseensa

Joukko parannusta tekeviä lamanilaisia, jotka tunnettiin Ammonin kansana, solmivat luvussa Alma 24 ainutlaatuisen liiton Jumalan kanssa, jotta he eivät lankeaisi jälleen aiempiin synteihinsä sen jälkeen kun Vapahtaja oli puhdistanut heidät.

Lue Alma 53:10–12 ja kertaa heidän liittonsa (eli valansa).

  • Mitä he jakeen 11 mukaan olivat halukkaita tekemään pitääkseen liittonsa?

Myöhemmin kun voimallinen lamanilaisten sotajoukko hyökkäsi nefiläisten kimppuun, sotapäällikkö Moroni ja hänen sotajoukkonsa joutuivat kauhistuttavaan sotaan. Lue Alma 53:13 ja kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Richard G. Scottin (1928–2015) seuraavat sanat ja pane merkille, minkä vaikean päätöksen Ammonin kansa kohtasi.

Ammonin kansalla oli hengellisessä elämässään kriittinen hetki. He olivat olleet uskollisia liitolleen olla koskaan tarttumatta aseisiin. Mutta he ymmärsivät, että isä on velvollinen suojelemaan perhettään. Tuo tarve näytti niin suurelta, että sen vuoksi heidän kannatti harkita liittonsa rikkomista. (Richard G. Scott, ”Henkilökohtaista vahvuutta Jeesuksen Kristuksen sovituksesta”, Liahona, marraskuu 2013, s. 82)

Ota esiin liittopolusta tekemäsi piirros. Kirjoita tämänhetkisen sijaintisi ja niiden tulevien liittojen välille, joita Vapahtaja kutsuu sinua tekemään, tilanteita, jotka voisivat houkutella teini-ikäisiä rikkomaan jo solmimiaan liittoja ja estää heitä solmimasta tulevia liittoja, kuten temppeliliittoja.

Kun jatkat tutkimista, pohdi, kuinka Vapahtaja voi auttaa sinua kulkemaan eteenpäin riippumatta siitä, missä olet ja mitä haasteita sinulla tällä hetkellä on.

Profeetta Helamanin neuvot

Lue Alma 53:14–15; 56:7–8 ja pane merkille, mitä neuvoja profeetta Helaman antoi Ammonin kansalle. (Alma 56 on kirje, jonka Helaman kirjoitti sotapäällikkö Moronille selittääkseen tilanteen.)

  • Kuinka esittäisit lyhyesti, mitä olet oppinut Jumalan kanssa solmittavista liitoista?

Olet ehkä oppinut totuuksia kuten kun päätämme pitää taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen kanssa solmimamme liitot, He auttavat ja vahvistavat meitä ja jos päätämme rikkoa Heidän kanssaan solmimamme liitot, me menetämme meille tarkoitetut siunaukset.

Vanhin Scott selitti, kuinka Jumala siunasi Ammonin kansaa siitä, että he pitivät liittonsa.

Heidän nöyrä, elinikäinen sitoumuksensa hylätä syntinsä suojeli heidän perhettään enemmän kuin mikään, mitä he olisivat voineet tehdä taistelukentällä. Heidän alistumisensa ei riistänyt heiltä siunauksia. Se vahvisti heitä ja oli siunauksena heille ja tuleville sukupolville. (Richard G. Scott, ”Henkilökohtaista vahvuutta Jeesuksen Kristuksen sovituksesta”, Liahona, marraskuu 2013, s. 83)

Kuva
kuvake, kirjoita
  1. Vastaa seuraaviin kysymyksiin:

    • Millä tavoin Herra voi vahvistaa ja siunata sinua, kun pyrit solmimaan liittoja ja pitämään ne?

    • Kuinka liittojen pitäminen voi vahvistaa suhdettasi Herraan?

Kaksituhatta nuorta miestä solmii liiton

Liiton tehnyt Ammonin kansa noudatti Helamanin neuvoa olla tarttumatta aseisiin. Yksi tapa, jolla Herra siunasi heitä, oli se, että heidän poikansa tekivät valinnan tehdä oma liitto ja pitää se. Tulevissa luvuissa kerrotaan, kuinka Jumala käytti näitä liittonsa pitäviä nuoria miehiä ihmeellisin tavoin puolustaakseen heidän perheitään ja nefiläisiä.

Lue Alma 53:16–22. Merkitse tekstiin näiden nuorten miesten ominaisuuksia ja heitä koskevia kuvauksia, jotka auttoivat heitä myöhemmin pitämään liitot. (Voi olla hyödyllistä tietää, että sana vakaa voi tarkoittaa sitä, että on tyyni, vakava tai pohdiskeleva.)

  1. Vastaa seuraaviin kysymyksiin:

    • Mitä sellaisia ominaisuuksia huomasit näissä nuorissa miehissä, jotka auttaisivat nykypäivän nuoria pitämään liittonsa?

    • Kuinka arvelet, että näihin nuoriin miehiin vaikutti se, että heidän vanhempansa pitivät lujasti liittonsa?

    • Kuka tuntemasi henkilö on sinulle erinomainen esimerkki liittojen pitämisestä?

Sinun liittopolkusi

Kirjoita opiskelupäiväkirjaasi, mitä sellaista opit tai tunsit tänään, mikä voi vahvistaa päättäväisyyttäsi pysyä polulla, joka johtaa takaisin taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen luo. Voit myös kirjoittaa, mitä kiusauksia tai häiriötekijöitä kohtaat liittopolullasi ja kuinka päättäväisyytesi ja turvaamisesi Herraan voivat auttaa sinua voittamaan ne.