Seminaari
Alma 56: 2 000 nuorta sotilasta


”Alma 56: 2 000 nuorta sotilasta”, Mormonin kirja, oppilaan kirja, 2024

”Alma 56”, Mormonin kirja, oppilaan kirja

Alma 56

2 000 nuorta sotilasta

Kuva
Lamanilainen äiti halaa nuorempaa poikaansa, kun vanhempi poika valmistautuu lähtemään keihäs kädessään

Voimme saada suurenmoisia opetuksia Herran kirkon nuorten uskollisesta esimerkistä. Suuren sodan aikana Helaman johdatti 2 000 urhoollista nuorta miestä voittoihin, jotka pelastivat monia henkiä. Tämän oppiaiheen tarkoituksena on auttaa sinua ymmärtämään, että kun osoitat rohkeasti uskoa Jeesukseen Kristukseen, Herra siunaa sinua voimallaan.

Rohkeuden osoittaminen

Kuvittele, miltä sinusta tuntuisi ja miksi, jos sinulta pyydettäisiin seuraavaa:

  • Palvele kokoaikaisessa lähetystyössä

  • Pidä käskyt, vaikka ne olisivat epäsuosittuja

  • Pidä kirkossa puhe tai oppiaihe

  • Millaisia epäilyksiä sinulla saattaisi olla näissä tilanteissa?

Kirjoita opiskelupäiväkirjaasi yksi asia, jonka Herra saattaa haluta sinun tekevän nyt tai pian ja joka saattaa tuntua sinusta pelottavalta tai vaikealta. Voit kirjoittaa myös mahdollisia epäilyksiä tai huolenaiheita, joita sinulla saattaa olla. (Palaat näihin muistiinpanoihin myöhemmin tällä oppitunnilla.)

Pohdi, mitä sinun pitäisi tietää tai ymmärtää, jotta voisit kohdata tämän tehtävän luottavaisesti. Kun opiskelet, tavoittele Herran johdatusta, jotta löytäisit ja ymmärtäisit totuuksia, joista on sinulle apua.

Helamanin kirje Moronille

Alma 56–58 on kirje, jonka Helaman kirjoitti sotapäällikkö Moronille sodan aikana. Helaman kirjoitti ryhmästä antinefilehiläisten nuoria miehiä, jotka tunnetaan 2 000 nuorena sotilaana. Nämä Helamanin johtamat nuoret miehet liittyivät Antipuksen johtamaan sotajoukkoon ja valmistautuivat puolustamaan maataan ja perheitään lamanilaisia vastaan (ks. Alma 56:9–12).

Kuva
kuvake, kirjoita
  1. Täydennä seuraava:

Tilanne, jonka 2 000 nuorta sotilasta kohtasivat

Mormonin kirja, opettajan kirja, 2024 – ”Alma 56: 2 000 nuorta sotilasta”

Tutustu pelottavaan ja vaikeaan tilanteeseen, jonka Helamanin pojat kohtasivat, lukemalla seuraavat jakeet ja yhdistämällä ne sitten oikeisiin yhteenvetolausumiin.

1.___Alma 56:30–33

a. Antipus määräsi Helamanin ja hänen 2 000 sotilastaan kulkemaan Antiparan läheltä houkutellakseen lamanilaiset pois kaupungista.

2.___Alma 56:34–38

b. Kolmen päivän kuluttua 2 000 sotilasta eivät enää nähneet lamanilaisia takanaan. He eivät tienneet, oliko Antipuksen sotajoukko saanut lamanilaiset kiinni vai yrittivätkö lamanilaiset houkutella heidät ansaan. Helaman kysyi nuorilta sotilailtaan, olivatko he halukkaita lähtemään taisteluun.

3.___Alma 56:39–42

c. Kun lamanilaiset lähtivät kaupungista hyökätäkseen 2 000 sotilaan kimppuun, Antipuksen sotajoukko seurasi lamanilaisia.

4.___Alma 56:43–44

d. Sen sijaan että lamanilaiset olisivat kääntyneet taistelemaan Antipusta vastaan, he kiiruhtivat eteenpäin toivoen surmaavansa Helamanin sotajoukon ennen kuin Antipus ehtisi hyökätä takaapäin.

Päätä, lähdetkö taisteluun

Kuvittele, että olisit ollut nuorten sotilaiden joukossa ja sinulta olisi kysytty, oletko valmis lähtemään taisteluun. Miten mahtaisit vastata? Mikä vaikuttaisi päätökseesi?

Lue Alma 56:45–48 ja pane merkille, mitä nämä nuoret miehet päättivät tehdä ja miksi.

  • Mitä nämä nuoret miehet tiesivät jakeen 46 mukaan?

  • Kuka opetti heille tämän totuuden? (Ks. Alma 56:47–48.)

  • Kuinka tämä totuus mahtoi antaa heille rohkeutta lähteä taisteluun?

Kuvittele, miltä Jumalasta mahtoi tuntua, kun pelottavassa ja haastavassa tilanteessa nämä nuoret miehet luottivat Häneen niin täysin.

Varjelusta taistelussa

Lue Alma 56:49–56 ja pane merkille, mitä tapahtui, kun rohkeat nuoret sotilaat ”eivät epäilleet” (Alma 56:47) vaan toisin sanoen osoittivat uskonsa Jumalaan.

  • Mitä opit näistä jakeista?

Yksi niistä periaatteista, joita voimme oppia nuorten sotilaiden sanoista, on se, että kun meillä on rohkeutta toimia uskossa, me saamme voimaa Jumalalta.

On tärkeä tietää, että vaikka Jumala säästi Helamanin koko sotajoukon hengen, Hän ei aina fyysisesti säästä tai suojele uskollisia. Hän kuitenkin siunaa heitä aina tavoilla, joiden Hän tietää hyödyttävän heidän sieluaan (ks. Alma 60:12–13).

  • Mitä tämä kertomus opettaa sinulle Jumalasta ja Hänen voimastaan?

  1. Valitse ja tee yksi seuraavista tehtävistä, joissa vertaat kertomusta Helamanin sotajoukosta meihin ja meidän aikaamme.

Vaihtoehto A. Todellisen elämän tilanteita

Mieti jotakin tilannetta, jossa nykypäivän nuorten pitää ehkä päättää toimia rohkeasti uskossa, kuten Helamanin uskolliset nuoret sotilaat. Kirjoita, mitä epäilyksiä nuorilla saattaa olla siinä tilanteessa. Kirjoita sitten yksi tai kaksi tapaa, joilla nuoret voisivat osoittaa uskoa Jumalaan epäilyksistään huolimatta. Kerro, millä tavoin taivaallinen Isä voisi siunata heitä voimalla, kun he toimivat uskossa.

Vaihtoehto B. Heidän äitinsä opettivat heitä

Kirjoita äidistäsi tai jostakusta toisesta sinulle tärkeästä naisesta, joka nuorten sotilaiden äitien tavoin on opettanut sinua uskomaan Jumalaan ja Jeesukseen Kristukseen. Käytä hetki siihen, että kirjoitat, mitä hän on opettanut sinulle sekä sanoin että omalla esimerkillään ja kuinka hän on vaikuttanut sinuun. Voisit myös kertoa, millä tavoin olet seurannut hänen esimerkkiään ja osoittanut uskoa Herraan ja kokenut Hänen voimaansa.

Mieti jotakin asiaa, jonka Herra saattaa haluta sinun tekevän nyt tai pian ja joka saattaa tuntua sinusta pelottavalta tai vaikealta. Voit myös mietiskellä mahdollisia epäilyksiä tai huolenaiheita, joita sinulla saattaa olla. Kirjoita opiskelupäiväkirjaasi, mitä sellaista tiedät Jumalasta ja mitä opit Hänestä nuorten sotilaiden kertomuksen pohjalta, mikä voi auttaa sinua tässä tilanteessa. Voisit kirjoittaa samalla, millä tavoin tunnet innoitusta osoittaa uskoa Häneen ja kuinka Hän voi vahvistaa sinua.