Seminar
Alma 37: “Ved små og enkle ting”


“Alma 37: ‘Ved små og enkle ting’”, Mormons bok – elevhåndbok (2024)

“Alma 37”, Mormons bok – elevhåndbok

Alma 37

Ved små og enkle ting

Bilde
ung mann som studerer Skriftene

Noen ganger virker problemene våre så store og kompliserte at vi antar at løsningene også må være store og kompliserte. Alma lærte imidlertid sin sønn Helaman at Herren ofte bruker små og enkle ting til å gjøre store ting, som å la Skriftene peke “i den retningen [vi] skulle reise” i livet vårt (Alma 37:40). Denne leksjonen er ment å hjelpe deg å utøve tro på Jesus Kristus når du studerer hans ord i Skriftene.

Storheten i små og enkle ting

  • Hva er noen små og enkle ting som gjør stor forskjell i livet ditt?

Bilde
ung kvinne som trener
Bilde
smarttelefon
Bilde
tannbørste
Bilde
ungdom som utfører tjeneste ved å vaske en bygning utvendig.

Slik det står i Alma 37, betrodde Alma Helaman et viktig ansvar som Herren brukte for å ha stor innflytelse på Guds barn. Les Alma 37:1–2, 5–7 for å se hva det var, og hvorfor det var så viktig.

Hvis du ønsker å se en video som skildrer disse versene, kan du se “Alma Counsels His Sons” [Alma gir sine sønner råd] fra tidskode 3:15 til 5:05, tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org. Følg med på beretningen i Skriftene dine.

En sannhet vi kan lære i Alma 37, er at Herren bruker Skriftene til å bringe frelse til mange mennesker.

  • Hvorfor tror du Herren bruker Skriftene til å hjelpe folk å bygge opp tro på Jesus Kristus og komme til ham for å bli frelst?

Mens du fortsetter studiet, kan du grunne på disse spørsmålene: Hvordan bidrar Skriftene til å bringe folk til Jesus Kristus og hans frelse? Hvordan bør jeg studere for å motta disse store velsignelsene?

Hvis du ikke føler at du mottar store velsignelser gjennom skriftstudium, kan du søke Den hellige ånds veiledning for å få vite hva du kanskje trenger å innse eller forandre.

Skriftenes store kraft

Bilde
Alma underviser sin sønn

Alma minnet Helaman om hvordan Skriftene i stor grad påvirket nephittene og lamanittene. Les Alma 37:8–10, 14, og se etter mirakuløse velsignelser Herren forårsaket gjennom Skriftene. Du kan markere disse velsignelsene eller skrive dem opp i studiedagboken din.

  • Hvilke av disse velsignelsene gjorde størst inntrykk på deg? Hvorfor?

Alma sa at Skriftene “utvidet dette folks erindring” (Alma 37:8). Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum forklarte denne velsignelsen:

Skriftene utvider vår erindring ved å hjelpe oss til alltid å minnes Herren og vårt forhold til ham og Faderen. De minner oss om det vi visste i vårt førjordiske liv. De utvider også vår erindring i en annen betydning ved å lære oss om tidsaldre, personer og hendelser vi ikke selv har opplevd (D. Todd Christofferson: “Den velsignelse Skriftene er for oss”, Ensign eller Liahona, mai 2010, 33)

Bilde
ikon, skriv ned
  1. Svar på følgende spørsmål:

    • Når har du eller noen du kjenner, opplevd en av disse velsignelsene med skriftstudium?

    • Hvordan tror du Skriftene bringer oss “til kunnskap om Herren … og til å fryde [oss] ved … Jesus Kristus”? (Alma 37:9)

Liahona og Kristi ord

Etter å ha gitt Helaman ytterligere råd, sammenlignet Alma Kristi ord med en bestemt liten og enkel ting som Lehi og hans familie brukte: Liahona. Reflekter over det du vet om Liahona.

Bilde
Lehi og familien ser på Liahona

Les Alma 37:38–46, og se etter små og enkle ting Lehis familie måtte gjøre for at Liahona kunne veilede dem.

  1. Gjør følgende:

    For å hjelpe deg å tenke på hvordan Almas læresetninger om Liahona er relevante for skriftstudium, kan du ta deg tid til å beskrive følgende:

    1. Studere Skriftene med tro på Gud (se Alma 37:40). Hva gjør dette forskjellig fra andre typer studium?

    2. Å bli “dovne” og glemme å “utøve … tro og flid” gjennom skriftstudium (Alma 37:41).

    Skriv om mulig ned erfaringer du har hatt som har hjulpet deg å forstå hvordan Skriftene fungerer som en “veileder” for å “peke i den retningen [vi skal] reise” i livet vårt (Alma 37:38, 40).

Personlig skriftstudium

Reflekter over dine nåværende personlige skriftstudiemål, -vaner og -erfaringer. Skriv i dagboken hvilke små justeringer du kan gjøre for å la Herren velsigne deg på store måter. Her er noen forslag:

Studer Skriftene for å finne mer “kunnskap om Herren” eller å “fryde [deg] ved … Jesus Kristus” (Alma 37:9).

  • Dette kan omfatte å se etter henvisninger til Jesus Kristus, hans roller og hans misjon. Når du finner disse henvisningene, kan du tenke på hvordan Jesus Kristus utøver lignende roller i livet ditt. Du kan skrive ned uttrykk for takknemlighet i en dagbok eller i Evangeliebibliotek-appen når du finner dem.

Vis tro på Gud når du studerer (se Alma 37:40).

  • Dette kan omfatte å se etter måter å handle på ifølge det du studerer, og komme til Kristus. Du kan med jevne mellomrom prøve å besvare spørsmålet “Hvordan kan det jeg studerer hjelpe meg å komme til Kristus for å motta hans velsignelser og følge hans eksempel?” Du kan skrive svarene dine i en dagbok.

Finn ut hvordan du kan unngå å være “doven” og glemme å “utøve … tro og flid” i ditt studium (Alma 37:41).

  • Dette kan innbefatte å velge en fast tid hver dag til å studere Skriftene. Du kan også be et familiemedlem eller en venn følge deg opp regelmessig om din skriftstudiuminnsats. Hvis det er tilgjengelig, kan du sette en kalenderpåminnelse på en mobiltelefon eller annen digital enhet hver dag.