Seminaari
Alma 23: ”Kukaan – – ei koskaan luopunut”


”Alma 23: ’Kukaan – – ei koskaan luopunut’”, Mormonin kirja, oppilaan kirja, 2024

”Alma 23”, Mormonin kirja, oppilaan kirja

Alma 23

”Kukaan – – ei koskaan luopunut”

Kuva
joukko uskollisia nuoria

Ajattele niitä monia nykymaailmassa toimivia voimia, jotka pyrkivät tuhoamaan uskosi ja viemään sinut pois Herran luota. Mitä voit tehdä pysyäksesi lujana ja estääksesi niin tapahtumasta? Voimme oppia niiden tuhansien lamanilaisten esimerkistä, jotka ”kääntyivät Herraan” eivätkä koskaan luopuneet (Alma 23:6). Tämän oppiaiheen tarkoituksena on auttaa sinua tuntemaan halua kokea täydellisempi kääntymys Herraan ja huomaamaan mahdollisia esteitä sille kääntymykselle.

Lujana pysyminen

Jos mahdollista, seiso yhdellä jalalla 30 sekuntia. Mieti, kuinka vaikeaa olisi pysyä pystyssä yhdellä jalalla, jos joku tönisi sinua.

Seiso nyt molemmilla jaloilla ja mieti, kuinka paljon helpompaa sinun on nyt pysyä pystyssä, jos joku tönii sinua.

Uskollisuutta Herralle verrataan pyhissä kirjoituksissa toisinaan lujana pysymiseen (ks. Moosia 4:11; Alma 1:25) ja luopumista Herrasta verrataan kaatumiseen tai sortumiseen (ks. 2. Nefi 18:15; Hel. 5:12).

  • Mistä syistä ihmiset luopuvat Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen kirkostaan?

Pohdi seuraavia kysymyksiä:

  • Jos eläisit jatkossakin samalla tavoin kuin nyt, luuletko, että pääsisit lähemmäksi Herraa ja Hänen kirkkoaan vai alkaisitko luopua siitä? Miksi?

  • Mitä sellaista tiedät Herrasta ja Hänen kirkostaan, minkä vuoksi et halua luopua?

Kun luet ihmisistä, jotka eivät koskaan luopuneet (Alma 23:6), etsi oivalluksia ja tavoittele elämääsi johdatusta rukoilemalla taivaallista Isää ja Pyhän Hengen innoitusta.

Kääntyneet Herraan

Kääntymyksensä jälkeen lamanilaisten kuningas julisti maassa uskonnonvapauden, jotta Moosian pojat voisivat saarnata evankeliumia turvallisesti.

Lue Alma 23:3–5 ja pane merkille, mikä vaikutus sillä saarnaamisella oli kansaan.

Toisinaan pyhissä kirjoituksissa toistetaan ilmauksia, jotka meidän on tärkeä ymmärtää. Lue Alma 23:6–13, 15 ja pane merkille ilmauksia, jotka osoittavat, miksi nämä tuhannet käännynnäiset eivät koskaan luopuneet (ks. jae 6). Voisit merkitä toistuvat ilmaukset.

Yksi totuus, jonka voimme oppia näistä jakeista, on se, että kun käännymme Herraan ja laskemme kapina-aseemme, me voimme aina pysyä uskollisina Hänelle.

Kuva
kuvake, kirjoita
Kuva
kuvake, kirjoita
  1. Vastaa seuraaviin kysymyksiin:

    • Mitä tarkoittaa se, että on kääntynyt Herraan? (Ks. Alma 23:6.) (Tarvittaessa voisit tutkia Pyhien kirjoitusten oppaasta kohtaa ”Kääntyminen, kääntymys”.)

    • Miksi on tärkeää kokea kääntymys ”Herraan” eikä lähetyssaarnaajaan tai tiettyyn opetukseen?

Kuva
Vapahtaja

Mieti, mitä tiedät Vapahtajasta, ja pohdi, miksi haluat kokea kääntymyksen Häneen ja pysyä kääntyneenä Häneen koko elämäsi ajan. Voisit lukea avuksi seuraavia jakeita:

Kuva
kuvake, kirjoita
  1. Vastaa seuraavaan kysymykseen:

    • Mikä on auttanut sinua ja muita tuntemiasi ihmisiä kokemaan entistä suurempaa kääntymystä Herraan?

Laskekaamme kapina-aseemme

Jotta olisimme todella kääntyneitä Herraan ja jotta emme koskaan luopuisi, meidän täytyy olla halukkaita laskemaan kapina-aseemme. Lamanilaisten kapina-aseet olivat sekä kirjaimellisia että vertauskuvallisia aseita. Meidän aseemme ovat todennäköisesti vain vertauskuvallisia.

Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, että kapina-aseemme voivat olla itsekkyyttä, ylpeyttä ja tottelemattomuutta (ks. ”Kääntyneet Herraan”, Liahona, marraskuu 2012, s. 109). Vanhin Dale G. Renlund kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, että aseemme voivat olla ”[henkilökohtaisia haluja], jotka ovat ristiriidassa sen kanssa, että ankkuroituu Vapahtajaan ja seuraa liittopolkua” (”Horjumaton sitoutuminen Jeesukseen Kristukseen”, Liahona, marraskuu 2019, s. 22).

  1. Tee seuraava tehtävä ja vastaa siihen liittyviin kysymyksiin.

    Piirrä opiskelupäiväkirjaasi tai paperille kaksi yksinkertaista asetta (miekkoja, keihäitä tai muita aseita). Kirjoita kummankin aseen viereen tai päälle jokin konkreettinen ja realistinen esimerkki sellaisesta asenteesta tai teosta, joka on vastoin Jeesuksen Kristuksen evankeliumia ja johon teini-ikäinen saattaa langeta meidän aikanamme. Esimerkiksi joku ylpeyden kanssa painiskeleva ei ehkä kuuntele vanhempiensa neuvoja tai voi kokea, että profeetat ovat vanhoja ja kaukana todellisuudesta. Joku muu voi syyllistyä tiettyihin synteihin, koska hänen mielestään Jumalan käskyt ovat liian rajoittavia.

    • Kuinka nämä asenteet tai teot saattavat vaikuttaa tämän henkilön kääntymykseen Herraan?

    • Kuinka näistä asenteista tai teoista luopuminen tai niiden jättäminen taakse voisi auttaa henkilöä kokemaan kääntymyksen Herraan?

Sinun kapina-aseesi

Pyydä tämän oppiaiheen päätteeksi taivaallisen Isän apua Pyhän Hengen välityksellä saadaksesi tietää, mitä kapina-aseita sinulla ehkä on. Jos huomaat sellaisen, voisit kirjoittaa sen opiskelupäiväkirjaasi ja piirtää sen viereen aseen.

Pohdi, mitä voit tehdä laskeaksesi kapina-aseesi ja kuinka tämä sitoumus voi auttaa sinua kokemaan kääntymyksen Herraan niin, ettet koskaan luovu.