Seminaari
Alma 26: ”Me iloitsemme Herrasta”


”Alma 26: ’Me iloitsemme Herrasta’”, Mormonin kirja, oppilaan kirja, 2024

”Alma 26”, Mormonin kirja, oppilaan kirja

Alma 26

”Me iloitsemme Herrasta”

Kuva
iloinen nuorten joukko

Oletko joskus kokenut jotakin sellaista, mistä halusit innokkaasti kertoa jollekulle? Mitä halusit muiden tietävän siitä? Samalla tavoin Ammon ja hänen veljensä riemuitsivat 14-vuotisesta lähetystyöstään lamanilaisten keskuudessa, ja he halusivat kertoa kokemuksistaan. He todistivat Jumalan voimaa ja rakkautta, kun tuhansia lamanilaisia johdatettiin tuntemaan totuus. Tämä oppiaihe voi auttaa sinua tuntemaan syvää kiitollisuutta ja rakkautta Herraa ja niitä siunauksia kohtaan, joita Hän suo elämässäsi.

Mistä sinä olet innostunut?

Pohdi hetken aikaa jotakin, mistä olet innostunut – jotakin, mistä voisit puhua melkein loputtomiin!

  • Miksi tämä asia on sinulle niin tärkeä?

  • Mitä toivot muiden tuntevan, kun puhut siitä? Miksi?

Kun Moosian pojat olivat palanneet 14-vuotisesta lähetystyöstään lamanilaisten luona, Ammon puhui veljiensä kanssa heidän kokemuksistaan. Lue Alma 26:8, 16 ja pane merkille, mistä Ammon oli innostunut.

Jakeessa Alma 26:16 Ammon käytti Herrasta puhuessaan sanoja iloita, riemuita ja ylistää. [Englanninkielinen] sana glory [’iloita’] tarkoittaa sitä, että riemuitsee tai ”kumartaa rukoillen ja antaa kunniaa ja kiitosta” (Merriam-Webster.com, ”Glory”, ks. myös PKO, ”Kirkkaus”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Voisit merkitä nämä sanat jakeessa 16 ja muissa jakeissa, joita tutkit tänään.

Pohdi hetken ajan seuraavia kysymyksiä:

  • Mitä tunteita suhteesi taivaalliseen Isään sinussa herättää? Miksi?

  • Puhutko muille Hänestä innostuneesti ja iloiten? Miksi tai miksi et?

Kun tutkit tänään lukua Alma 26, pohdi, kuinka Ammonin esimerkki ja tapa kertoa, mitä hän ajatteli Jumalasta, voi lisätä rakkauttasi ja kiitollisuuttasi taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta kohtaan.

”Näin suuria siunauksia”

Lue Alma 26:1–4, 8–16 ja pane merkille, kuinka Ammon puhui Jumalasta ja siitä, mitä Jumala oli tehnyt hänen veljiensä ja lamanilaisten hyväksi.

  • Mikä kiinnitti huomiosi siinä, kuinka Ammon puhui Jumalasta?

  • Mitä sellaisia totuuksia löysit, jotka voisivat innoittaa jotakuta iloitsemaan Herrassa?

Voi olla hyödyllistä miettiä kokemuksia, joita Ammonilla oli lähetyssaarnaajana ja jotka saivat hänet ylistämään Jumalaa. Seuraavat kuvat voivat auttaa sinua palauttamaan tapahtumia mieleesi.

Kuva
Ammon taistelee lamanilaisia vastaan
Kuva
Ammon opettaa Lamonia
Kuva
Kuningatar suree Lamonia

Vaikka kokemuksemme ovat erilaisia kuin Ammonin, meillä saattaa olla samanlaisia syitä ylistää Jumalaa.

Kuva
kuvake, kirjoita
  1. Vastaa kahteen seuraavista kysymyksistä:

    • Mieti, kuinka sinä olet ollut tai voisit olla ”[väline] Jumalan käsissä” (Alma 26:3) muiden siunaukseksi. Kuinka nämä kokemukset saattaisivat saada sinut ylistämään Jumalaa?

    • Mitä muita syitä sinulla on ylistää Jumalaa?

    • Miten jonkun ihmisen elämään voi vaikuttaa se, että hän iloitsee siitä, mitä Jumala on tehnyt hänen hyväkseen?

”Niin suuri syy riemuita”

Kun Ammon muisteli aikaansa lähetyssaarnaajana ja vuorovaikutustaan Jumalan kanssa, hän riemuitsi ja iloitsi siitä, kuka Jumala on ja mitä Jumala oli tehnyt mahdolliseksi hänen elämässään.

Taita paperi kolmeen osaan tai piirrä opiskelupäiväkirjasi sivulle kolme saraketta. Kirjoita kunkin sarakkeen yläreunaan yksi seuraavista henkilöryhmistä:

Lue kutakin ryhmää koskevat pyhien kirjoitusten jakeet ja kirjoita sarakkeeseen, mitä Jumala oli tehnyt heidän hyväkseen.

  • Mikä kiinnitti huomiosi siinä, mitä Jumala oli tehnyt näiden ihmisryhmien hyväksi? Miksi tämä voisi saada ihmiset iloitsemaan Hänestä?

Käännä taitettu paperiarkki tai piirrä opiskelupäiväkirjaasi kolme uutta saraketta. Kirjoita kuhunkin sarakkeeseen yksi seuraavista otsikoista:

  • Kuinka Jumala on siunannut minua

  • Kuinka Jumala on siunannut rakkaitani

  • Mitä tiedän Jumalasta ja mitä tunnen Häntä kohtaan

Voisit rukoilla taivaallista Isää ja pyytää Häntä tuomaan mieleesi ajatuksia ja muistoja. Kun muistelet, kuinka Jumala on siunannut sinua ja muita, ja pohdit tunteitasi Häntä kohtaan, Pyhä Henki voi auttaa sinua tuntemaan Jumalan rakkautta sinua kohtaan.

Kirjoita vastauksesi kuhunkin sarakkeeseen ja selitä, miksi ne saavat sinut iloitsemaan Jumalasta.

  1. Vastaa seuraaviin kysymyksiin:

    • Kuinka tämä tehtävä auttoi sinua tuntemaan suurempaa iloa Jumalassa tai suurempaa rakkautta ja kiitollisuutta Häntä kohtaan?

    • Kuinka arvelet, että suhteesi Herraan muuttuisi, jos käyttäisit aikaa muistaaksesi Hänet ja iloitaksesi Hänestä useammin?

Kun pohdit, mitä olet tänään oppinut ja tuntenut, voisit asettaa itsellesi tavoitteeksi käyttää aikaa siihen, että muistat Jumalan ja iloitset Jumalasta. Saatat myös tuntea innoitusta kertoa ajatuksistasi jollekulle toiselle, kuten Ammon teki. Pane merkille tilaisuus kertoa ajatuksistasi ja mieti, kuinka voisit auttaa tuota henkilöä tuntemaan samaa, mitä sinä olet tuntenut taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta kohtaan.