Primærhåndbøker og samlingsstund
Mars: Jesus Kristus er vår Frelser


Mars

Jesus Kristus er vår Frelser

“Lytt til disse ord. Se, jeg er Jesus Kristus, verdens Frelser” (L&p 43:34).

Suppler ideene som gis her, med noen av dine egne. Hver uke skulle du planlegge hvordan du kan (1) identifisere læresetningen, (2) hjelpe barna å forstå den og (3) hjelpe dem å anvende den i sitt eget liv. Spør deg selv: “Hva skal barna gjøre for å lære, og hvordan kan jeg hjelpe dem å føle Ånden?”

Uke 1: Jesus Kristus forkynte evangeliet og satte et eksempel for oss.

Identifiser læresetningen (ved å synge en sang): Forklar at når vi følger en annens handlinger, følger vi hans eller hennes eksempel. Spør hvem som viste oss det fullkomne eksempel (Jesus Kristus). Be barna si “Jesus Kristus satte et eksempel for oss” sammen.

Oppmuntre til forståelse (ved å lese skriftsteder): Heng bilder av følgende hendelser på tavlen: Kristus blir døpt, Kristus sammen med barn, Kristus ber og Kristus underviser. Les et av følgende skriftsteder sammen, og be barna forklare hva Kristus lærer oss i det skriftstedet: Markus 16:15; Johannes 13:34-35; 3 Nephi 11:37; 3 Nephi 18:19. Pek sakte på hvert bilde, og be barna reise seg når du peker på det bildet som best viser at Kristus gjorde det han lærte oss å gjøre i skriftstedet dere leste. Gjenta med de andre skriftstedene.

Bilde
lærer peker på bilder

Barn er mer tilbøyelige til å være ærbødige når de blir involvert i læreprosessen. I denne aktiviteten vil du hjelpe barna å følge med ved å få dem til å reise seg og sette seg ærbødig.

Oppmuntre til anvendelse (ved å tegne et bilde): Gi hvert barn et papir, og be dem tegne et bilde av at de selv følger Kristi eksempel. Et barn kan for eksempel tegne at han eller hun blir døpt, deler evangeliet med en venn, eller hjelper noen. Be noen barn vise bildene sine til de andre barna, og oppfordre dem til å vise tegningene til familien også.

Uke 2: På grunn av Kristi forsoning kan jeg omvende meg og få bo hos Gud igjen.

Identifiser læresetningen (ved å fylle ut det som mangler): Før Primær skriver du på tavlen: “På grunn av Kristi ______________ kan jeg ____________ og få bo hos __________ igjen.” Skriv ordene forsoning, omvendelse og Gud på hver sin ordstrimmel, og fest dem under tre av stolene i rommet. Be barna finne ordstrimlene og henge dem på rett plass på tavlen. Les setningen sammen.

Oppmuntre til forståelse (ved å lese skriftsteder og svare på spørsmål): Heng bilder av Kristus i Getsemane og korsfestelsen på tavlen. Dekk bildene med flere små papirark. På hvert papirark skriver du et spørsmål om hendelsen på bildene og en skriftstedhenvisning fra Matteus 26-27 eller Lukas 22-23, hvor svaret kan finnes. (Eksempel: Hva heter stedet hvor Jesus gikk for å be? Matteus 26:36.) Del barna i grupper, og be hver gruppe slå opp et av skriftstedene og finne svar på spørsmålet. Be gruppene si svarene på spørsmålene sine og fjerne de tilhørende papirarkene for å avdekke bildene.

Bilde
barn leser i Skriftene

For å tilpasse skriftlesningsaktiviteter til yngre barn, kan du be dem lytte mens du leser og reise seg når de hører et bestemt ord eller et uttrykk.

Oppmuntre til anvendelse (ved hjelp av en konkretisering): Snakk med barna om betydningen av ordene forsoning og omvendelse, og forklar hvordan forsoningen kan velsigne oss (se Tro mot pakten: En oppslagsbok i evangeliet [2004], 73-79, 110-113). Vis barna en gave. Be et barn om å prøve å gi gaven til et annet barn, og be det andre barnet om å nekte å ta imot den. Forklar at når vi ikke tar imot en gave som gis oss, kan vi ikke nyte velsignelsene av gaven. Be barna lytte etter hva de må gjøre for å motta forsoningens gave mens dere sammen leser Lære og pakter 19:16.

Uke 3: Fordi Jesus sto opp fra de døde, vil jeg også gjøre det.

Identifiser læresetningen (ved å høre en historie): Bruk illustrasjonen på side 123 i barnestuehåndboken (se instruksjonene på side 121) til å fortelle historien om oppstandelsen (se Johannes 19:41-42; 20:1, 11-18). Forklar at da Jesus Kristus sto opp fra de døde, ble hans legeme og ånd gjenforenet, og dette gjorde det mulig for alle å oppstå fra de døde. Be barna si: “Fordi Jesus Kristus sto opp fra de døde, vil jeg også gjøre det.”

Oppmuntre til forståelse (ved å snakke om følelser): Lag en liste på tavlen over ord som beskriver hva disiplene kan ha følt den dagen Jesus døde (for eksempel sorg, bedrøvelse og fortvilelse). Be barna foreslå motsetninger til disse ordene (for eksempel lykke, glede, håp og tro), og skriv dem på tavlen. Forklar at det var dette disiplene følte da Jesus sto opp fra de døde. Snakk om noen av velsignelsene som kommer ved å vite at vi skal oppstå (se Jesaja 25:8; Alma 22:14).

Oppmuntre til anvendelse (ved å snakke om følelser): Skriv på tavlen: “Jeg er takknemlig for at Jesus sto opp fra de døde fordi …” Inviter et medlem av menigheten som har mistet en av sine nærmeste, til Primær for kort å fortelle hvorfor han eller hun er takknemlig for oppstandelsen. Spør barna om de kjenner noen som har gått bort, og be dem lukke øynene og tenke på vedkommende. Be noen av barna reise seg og fullføre setningen på tavlen, og fortelle hva oppstandelsen betyr for dem.

Uke 4: Jesus Kristus er vår Frelser.

Identifiser læresetningen (ved å snakke om ordet “Frelser”): Vis noen gjenstander eller bilder som representerer personer som kan redde vårt liv (for eksempel en lege, en politimann eller en livvakt), og snakk om hvordan de kan redde oss. Vis et bilde av Jesus, og forklar at han er den eneste som har makt til å frelse oss fra de evige konsekvensene av død og synd. Skriv på tavlen: “Jesus Kristus er vår Frelser,” og les det sammen med barna. Legg vekt på ordet “Frelser”.

Oppmuntre til forståelse og anvendelse (ved hjelp av historier fra Skriftene): Fortell barna noen historier fra Skriftene om personer som Frelseren frelste fra synd (for eksempel Alma den yngre [se Alma 36:6-24], Enos [se Enos 1:1-8], Zeezrom [se Alma 15:3-12], Lamonis far [se Alma 22:1-26] eller mannen som ble bragt til Jesus [se Lukas 5:17-26]). Forklar at på grunn av Jesu Kristi forsoning kan vi alle bli frelst fra synd. Bær vitnesbyrd om at Jesus Kristus er vår Frelser, og be noen barn om å bære sitt vitnesbyrd om ham.