Liahona
Du hører til
Mars 2024


“Du hører til”, Liahona, mars 2024.

Unge voksne

Du hører til

Vi kan finne vår følelse av tilhørighet når vi utvikler et meningsfylt forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Bilde
Gud Faderen og Jesus Kristus rekker ut armene og hilser på folk rundt seg

Detalj fra Glory in Degrees [Herlighetsgrader], av Annie Henrie Nader

Hver og en av oss ble født med et medfødt behov for å høre til. Vi lengter naturligvis etter denne tilhørigheten i vår familie, våre venner, kolleger, menigheter og andre mennesker i vårt liv. Vårt hjerte synes å ha disse himmelske lengslene etter et dypt og varig behov for tilhørighet.

Dere og jeg var – og er fremdeles – en del av en evig familie sammen med vår himmelske Fader lenge før vi kom til jorden. Skriftene beskriver oss som “fremmede og utlendinger på jorden” (Hebreerne 11:13; Lære og pakter 45:13). Når vi forlater vårt himmelske hjem og kommer til en verden fylt med forvirring, ensomhet og hjertesorg, kan vi føle oss som omstreifere og lengte etter vårt evige hjem og relasjoner.

Hvis du noen gang har følt litt hjemlengsel for himmelen, er det kanskje fordi vårt sanne hjem og vår identitet er knyttet til vår himmelske Fader og Frelser Jesus Kristus. Det er derfor det er så viktig å ha en dyp forbindelse med dem. Når vi blir knyttet til dem gjennom vårt paktsforhold, vil vi finne den sanne følelsen av tilhørighet som vår ånd lengter etter.

Vårt paktsforhold til Gud

Våre handlinger og våre tanker gjenspeiler relasjonene vi verdsetter. Det samme gjelder vårt paktsforhold til vår himmelske Fader og Frelseren.

Når vi verdsetter vårt paktsforhold til Gud, forandrer alt seg. Istedenfor å bli påvirket av verden, blir vi påvirket av ham og blir mer lik ham. Vårt liv begynner å få mer mening og åndelig stabilitet og kraft. Plutselig overskrider “tilhørighet” de jordiske grensene for hva vi tror “tilhørighet” betyr.

Når dette paktsforholdet med Gud kommer først, mister verdens hule distraksjoner sitt grep, og vi finner sann personlig fred og tilhørighet. I en verden som ikke ofte gir ting kostnadsfritt, gir vår himmelske Fader kjærlig sine paktsvelsignelser uavhengig av vår status i denne verden (se 2 Nephi 9:50–51).

President Russell M. Nelson underviste vakkert at “når vi inngår en pakt med Gud, forlater vi nøytral grunn for alltid. Gud vil ikke gå fra sitt forhold til dem som har smidd et slikt bånd til ham. Faktisk har alle som har inngått en pakt med Gud tilgang til en spesiell form for kjærlighet og barmhjertighet.”1

Vi avgjør om vi har et nært forhold til Gud – han er alltid konstant mot oss, men vi må velge å være konstante mot ham. Og dette guddommelige valget er både styrkende og frigjørende! Dette valget frigjør oss fra falske oppfatninger om hvem vi er og fra de begrensende kjedene av verdslige forventninger.

Og når vi finner denne tilhørigheten til vår himmelske Fader, kan vi se utover og se andre slik han gjør. Når jeg forstår hva han føler for meg, forstår jeg bedre hva han føler for deg, og min evne og mitt ønske om å strekke meg ut og samle andre blir sterkere.

Bilde
Nauvoo tempel ved solnedgang

Illustrasjon av Nauvoo tempel ved solnedgang: Max D. Weaver

Pakter åpner opp for velsignelser

Vår himmelske Fader og Jesus Kristus ønsker at vi skal inngå pakter med dem slik at de kan velsigne oss på de måtene vi trenger, og forandre oss på måter som vil hjelpe oss å vende tilbake til deres nærhet.

Jeg vil oppfordre deg til å dra så ofte du kan til Herrens hus. Når jeg forplikter meg til å dra ofte og med hensikt, får jeg lindring fra verden, og mine tanker og min natur blir oppløftet.

Ved å holde våre pakter mottar vi prestedømskraft som åpner opp for velsignelsene ved Frelserens forsoning i vårt liv. Disse velsignelsene omfatter helbredelse, veiledning, beskyttelse, hjelp, styrke, fred, perspektiv og glede. Vår himmelske Fader ønsker å velsigne oss med alle disse tingene gjennom vårt paktsforhold.

Hvis du ennå ikke har mottatt tempelets velsignelser, innbyr jeg deg til å studere tempelets velsignelser, prestedømmets kraft, pakter og hva Gud ønsker for deg. Ikke vent med å motta hans kjærlige hjelp og kraft.

President Nelson har sagt:

“[Jeg vil] oppfordre deg innstendig til ikke å vente til ekteskapet for å bli begavet i Herrens hus. Begynn nå å lære og oppleve hva det vil si å være væpnet med prestedømskraft.

Og til hver og en av dere som har inngått tempelpakter, jeg ber deg inntrengende om å søke – bønnfullt og konsekvent – å forstå tempelets pakter og ordinanser. Åndelige dører vil åpne seg. Du vil lære å lage en åpning i forhenget mellom himmel og jord, hvordan du kan be om at Guds engler skal være med deg, og hvordan du bedre kan motta veiledning fra himmelen. Når du gjør dette, vil din flittige innsats forsterke og styrke din åndelige grunnvoll.”2.

Tilhørighet gjennom omvendelse

Konstant omvendelse er en annen vakker og mektig måte å holde seg nær vår himmelske Fader og Jesus Kristus på. Ofte tror vi feilaktig at hvis vi omvender oss mye, må vi være langt borte fra dem. Det stikk motsatte er tilfellet!

Omvendelse beveger deg ikke lenger bort fra dem – det bringer deg nærmere dem!

Du kan finne større tilhørighet og et dypere forhold til dem gjennom din innsats for å vende deg til dem for å få hjelp og for å få tilgivelse.

Hver enkelt av oss føler oss kanskje lenger fra fullkommenhet enn vi ønsker, men jeg tror ikke vår himmelske Fader er like opptatt av dette som han er av vårt ønske og vår innsats for å prøve igjen. Han elsker oss, han vet hvor vi er på vei, og han vil kjærlig lede oss.

Å erkjenne våre svakheter og feil krever at vi må være sårbare, men ved å omvende oss innbyr vi vår himmelske Fader til å være nær denne sårbare delen av oss. Denne nærheten gjør det mulig for ham å gi oss sin store kjærlighet og sørge for den helbredelse, tilgivelse og trygghet vi trenger. Det er i denne forbindelsen med Gud at vi utvikler tillit og finner oppmuntring og sann tilhørighet.

Bilde
Skapelsen

The Creation [Skapelsen], av Annie Henrie Nader

Søk et høyere perspektiv

Vårt perspektiv kan bidra til vår følelse av tilhørighet i Herrens kirke. Vi kan velge det perspektiv at våre egne handlinger kan hjelpe vår menighet, vår Hjelpeforening eller vårt eldstenes quorum å bli et kjærlig sted å tilhøre. Å prøve å hjelpe andre å høre til, øker faktisk vår egen følelse av tilhørighet.

Fordi du er et Guds barn, hører du til – uansett hvordan andre oppfatter deg eller hvordan du kan oppfatte deg selv. Faderens plan for lykke er ment for deg, og du har en viktig rolle å spille i den. Hver enkelt har evnen til å bidra unikt og tilhøre Guds rike, uansett sivilstand, utdannelse eller bakgrunn.

En tanke som gjentatte ganger har kommet til mitt sinn, er at begrepene “unge enslige voksne”, “unge voksne” og “enslige voksne” ikke er den dere egentlig er. Dette er demografiske begreper som bidrar til å beskrive alder og sivilstand, men de er ikke tilstrekkelige beskrivelser av sann evig identitet, hensikt og kapasitet.

Merkelapper eller sammenligninger kan begrense hvordan vi ser oss selv og vår verdi og vårt potensial i Guds rike. Faktum er at dere er medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Du har inngått pakter med Gud. Du har tilgang til hans prestedømskraft. Du er medlem av Hjelpeforeningen eller eldstenes quorum. Du er, som president Nelson underviste, et Guds barn, et paktens barn og en Jesu Kristi disippel. Det er den du virkelig er først og fremst, og det er det som vil “lede deg til evig liv i Guds celestiale rike”.3

Evangeliet ble gjengitt gjennom en ung voksen profet – Joseph Smith. Det er en mektig tanke å tenke på. Vår himmelske Fader og Jesus Kristus betrodde profeten og hans medarbeidere i denne alderen å gjenopprette Kirken. Gud stoler også på at du er en del av dette store verk i disse siste dager.

Hvis du ønsker å vite hvem du er og om du er elsket og verdsatt, spør din Fader i himmelen. Han vil alltid fortelle deg sannheten om deg. Han vil hjelpe deg å se deg selv slik han ser deg – med enorm kapasitet og kjærlighet. Han kan veilede deg til store muligheter og vekst som du knapt kan forestille deg!

Måtte vi alle ha øyne til å se hverandre og oss selv, ikke gjennom alderslinse eller sivilstand, men gjennom de samlende linsene til paktsholdere, Jesu Kristi meddisipler, venner, brødre og søstre og sønner og døtre av Gud. Og i disse evige rollene og relasjonene vil vi finne den høyeste og sanneste følelse av tilhørighet.