Liahona
Sinä kuulut joukkoon
Maaliskuu 2024


”Sinä kuulut joukkoon”, Liahona, maaliskuu 2024.

Nuorille aikuisille

Sinä kuulut joukkoon

Voimme löytää yhteenkuulumisen tunteemme, kun luomme merkityksellisen suhteen taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen.

Kuva
Isä Jumala ja Jeesus Kristus ojentavat käsivartensa tervehtiessään ympärillään olevia ihmisiä

Yksityiskohta Annie Henrie Naderin teoksesta Kirkkautta asteittain

Jokaisella meistä on syntyessään synnynnäinen tarve kuulua joukkoon. Luonnollisesti kaipaamme tuota yhteenkuulumista kanssakäymisissämme perheemme, ystäviemme, työtoveriemme, seurakuntalaistemme ja muiden ihmisten kanssa elämässämme. Sydämessämme vaikuttaisi olevan tällainen taivaallinen kaipaus syvään ja kestävään tarpeeseen kuulua joukkoon.

Sinä ja minä kuuluimme – ja kuulumme yhä – iankaikkiseen perheeseen taivaallisen Isämme kanssa kauan ennen kuin tulimme maan päälle. Pyhissä kirjoituksissa kuvataan, että me olemme ”vieraita ja muukalaisia maan päällä” (Hepr. 11:13; OL 45:13). Lähtiessämme taivaallisesta kodistamme ja tullessamme maailmaan, joka on täynnä hämmennystä, yksinäisyyttä ja murhetta, me voimme tuntea olevamme kuin vaeltajia, jotka kaipaamme iankaikkista kotiamme ja ihmissuhteitamme.

Jos olet joskus tuntenut pientä koti-ikävää taivaaseen, ehkäpä se johtuu siitä, että meidän todellinen kotimme ja identiteettimme on sidottu taivaalliseen Isäämme ja Vapahtajaamme Jeesukseen Kristukseen. Siksi on niin tärkeää, että meillä on syvä yhteys Heihin. Kun olemme liittosuhteessamme yhteydessä Heihin, me löydämme sen todellisen yhteenkuulumisen tunteen, jota henkemme kaipaa.

Liittosuhteemme Jumalan kanssa

Tekomme ja ajatuksemme kuvastavat suhteita, joita arvostamme. Sama pätee liittosuhteeseemme taivaallisen Isämme ja Vapahtajamme kanssa.

Kun arvostamme liittosuhdettamme Jumalaan, kaikki muuttuu. Sen sijaan että maailma vaikuttaisi meihin, Hän vaikuttaa meissä ja meistä tulee enemmän Hänen kaltaisiaan. Elämämme alkaa saada lisää merkitystä ja hengellistä vakautta ja voimaa. Äkkiä ”joukkoon kuuluminen” ylittää kuolevaisuuden piirin siinä, mitä mielestämme ”joukkoon kuuluminen” tarkoittaa.

Kun tuo liittosuhde Jumalan kanssa on ensimmäisellä sijalla, maailman sisällyksettömät häiriötekijät menettävät otteensa ja me löydämme todellista henkilökohtaista rauhaa ja yhteenkuuluvuutta. Maailmassa, joka ei useinkaan anna mitään ilmaiseksi, taivaallinen Isämme ulottaa meille rakastavasti liittosiunauksensa riippumatta asemastamme tässä maailmassa (ks. 2. Nefi 9:50–51).

Presidentti Russell M. Nelson on opettanut kauniisti, että ”kun olemme tehneet liiton Jumalan kanssa, me jätämme puolueettoman maaperän ainiaaksi. Jumala ei hylkää suhdettaan niihin, jotka ovat luoneet Häneen sellaisen siteen. Itse asiassa kaikki ne, jotka ovat tehneet liiton Jumalan kanssa, pääsevät osallisiksi erityisestä rakkaudesta ja armosta.”1

Me päätämme, onko meillä läheinen suhde Jumalaan – Hän on meille aina uskollinen, mutta meidän täytyy päättää olla uskollisia Hänelle. Ja tuo jumalallinen valinta on sekä voimaannuttava että vapauttava! Tämä valinta vapauttaa meidät vääristä käsityksistä siitä, keitä me olemme, ja maailmallisten odotusten rajoittavista kahleista.

Ja kun huomaamme, että kuulumme taivaallisen Isämme seuraan, me voimme sitten katsoa ulospäin ja nähdä muut siten kuin Hän näkee. Kun ymmärrän, mitä Hän ajattelee minusta, ymmärrän paremmin, mitä Hän ajattelee sinusta, ja kyvystäni ja halustani auttaa ja koota muita tulee vahvempi.

Kuva
Nauvoon temppeli auringonlaskun aikaan

Kuvituskuva Nauvoon temppelistä auringonlaskun aikaan, Max D. Weaver

Liitot avaavat siunaukset

Taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus haluavat meidän tekevän liittoja Heidän kanssaan, jotta He voivat siunata meitä niillä tavoilla, joita tarvitsemme, ja muuttaa meitä tavoilla, jotka sallivat meidän palata Heidän luokseen.

Kutsun sinua menemään Herran huoneeseen mahdollisimman usein. Kun sitoudun menemään usein ja tarkoituksellisesti, saan huojennusta maailmasta, ja ajatukseni ja luontoni ylentyvät.

Pitämällä liittomme me saamme pappeuden voimaa, joka avaa Vapahtajan sovituksen siunaukset elämässämme. Näitä siunauksia ovat parantuminen, johdatus, varjelus, apu, voima, rauha, näkökulma ja ilo. Taivaallinen Isä haluaa siunata meitä kaikilla näillä asioilla liittosuhteemme vuoksi.

Ellet ole vielä saanut temppelin siunauksia, kehotan sinua tutkimaan temppelin siunauksia, pappeuden voimaa, liittoja ja sitä, mitä Jumala haluaa sinulle. Älä lykkää sitä, että saat Häneltä huojennusta, voimaa ja rakastavaa apua.

Presidentti Nelson on sanonut:

”Kehottaisin teitä, että ette jää odottamaan avioliittoa saadaksenne endaumentin Herran huoneessa. Alkakaa nyt oppia ja kokea, mitä tarkoittaa se, että on varustettu pappeuden voimalla.

Ja kaikki te, jotka olette solmineet temppeliliittoja: pyydän teitä pyrkimään – rukoillen ja johdonmukaisesti – ymmärtämään temppeliliittoja ja -toimituksia. Hengellisiä ovia avautuu. Opitte, kuinka raottaa verhoa taivaan ja maan välillä, kuinka pyytää Jumalan enkeleitä olemaan luonanne ja kuinka paremmin saada ohjausta taivaasta. Uutterat pyrkimyksenne tehdä niin vahvistavat ja lujittavat hengellistä perustustanne.”2

Yhteenkuulumista parannuksen avulla

Jatkuva parannus on toinen kaunis ja voimallinen tapa pysyä lähellä taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta. Usein me uskomme erheellisesti, että jos teemme paljon parannusta, niin olemme varmaan kaukana Heistä. Mutta totuus on itse asiassa päinvastainen!

Parannus ei vie sinua kauemmas Heistä – se tuo sinut lähemmäksi Heitä!

Voit löytää suurempaa yhteenkuuluvuutta ja syvemmän suhteen Heihin pyrkiessäsi kääntymään Heidän puoleensa saadaksesi apua ja saadaksesi anteeksiannon.

Jokainen meistä saattaa tuntea olevansa kauempana täydellisyydestä kuin haluaisimme, mutta en usko, että taivaallinen Isä on yhtä kiinnostunut siitä kuin Hän on halustamme ja pyrkimyksistämme yrittää uudelleen. Hän rakastaa meitä, Hän tietää, mihin olemme menossa, ja Hän johdattaa meitä rakastaen.

Heikkouksiemme ja virheidemme myöntäminen edellyttää haavoittuvaisuutta, mutta tekemällä parannusta me kutsumme taivaallista Isää olemaan lähellä tuota haavoittuvaa osaa meissä. Tuon läheisyyden ansiosta Hän voi osoittaa meille suurta rakkauttaan ja tarjota tarvitsemaamme parantumista, anteeksiantoa ja turvaa. Juuri tässä yhteydessä Jumalaan me kehitämme luottamusta ja löydämme kannustusta ja todellista yhteenkuuluvuutta.

Kuva
Luominen

Luominen, Annie Henrie Nader

Tavoittele korkeampaa näkökulmaa

Näkökulmamme voi lisätä yhteenkuulumisen tunnettamme Herran kirkossa. Voimme valita näkökulman, jonka mukaan omat tekomme voivat auttaa seurakuntaamme, Apuyhdistystämme tai vanhinten koorumiamme tulemaan rakastavaksi paikaksi, johon kuulua. Se, että pyrimme auttamaan muita kuulumaan joukkoon, itse asiassa lisää omaa yhteenkuulumisen tunnettamme.

Koska olet Jumalan lapsi, sinä kuulut joukkoon – riippumatta siitä, kuinka muut näkevät sinut tai kuinka saatat nähdä itsesi. Isän onnensuunnitelma on tarkoitettu sinua varten, ja sinulla on siinä tärkeä tehtävä. Jokaisella teistä on kyky antaa ainutlaatuinen panoksenne ja kuulua Jumalan valtakuntaan riippumatta siviilisäädystänne, koulutuksestanne tai taustastanne.

Mieleeni on toistuvasti tullut ajatus, että nimitykset ”nuoret naimattomat aikuiset”, ”nuoret aikuiset” ja ”naimattomat aikuiset” eivät ole sitä, mitä te todella olette. Ne ovat demografisia ilmauksia, jotka kuvaavat osaltaan ikää ja siviilisäätyä, mutta ne eivät ole riittäviä kuvailemaan todellista iankaikkista identiteettiä, tarkoitusta ja kyvykkyyttä.

Nimitykset tai vertailut voivat rajoittaa sitä, kuinka me näemme itsemme sekä arvomme ja mahdollisuutemme Jumalan valtakunnassa. Tosiasia on, että te olette Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäseniä. Te olette tehneet liittoja Hänen kanssaan. Te olette osallisia Hänen pappeutensa voimasta. Te olette Apuyhdistyksen tai vanhinten koorumin jäseniä. Ennen kaikkea muuta te olette, kuten presidentti Nelson on opettanut, Jumalan lapsia, liiton lapsia ja Jeesuksen Kristuksen opetuslapsia. Juuri sellaisia te todella olette ennen kaikkea, ja juuri se ”johtaa teitä kohti iankaikkista elämää Jumalan selestisessä valtakunnassa”3.

Evankeliumi palautettiin nuoren aikuisen ikäisen profeetan – Joseph Smithin – välityksellä. Se on voimallinen ajatus mietittäväksi. Taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus uskoivat tuon ikäisille profeetalle ja hänen työtovereilleen tehtävän palauttaa kirkko. Jumala luottaa myös siihen, että te olette osa tätä suurta työtä näinä myöhempinä aikoina.

Jos haluat tietää, kuka sinä olet ja rakastetaanko ja arvostetaanko sinua, kysy taivaalliselta Isältäsi. Hän kertoo sinulle aina totuuden sinusta. Hän auttaa sinua näkemään itsesi sellaisena kuin Hän näkee sinut – varustettuna valtavalla kyvyllä ja rakkaudella. Hän voi opastaa sinua suuriin mahdollisuuksiin ja kasvuun, jollaisia tuskin osaat kuvitella!

Toivon, että meillä kaikilla on silmät nähdä toisemme ja itsemme, ei iän tai siviilisäädyn linssien läpi, vaan liittonsa pitäjät, Jeesuksen Kristuksen opetuslapset, ystävät, veljet ja sisaret sekä Jumalan pojat ja tyttäret yhdistävien linssien läpi. Ja noissa iankaikkisissa rooleissa ja suhteissa me löydämme korkeimman ja todenmukaisimman yhteenkuulumisen tunteen.